fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb een leuke Erres SX7570/14 wekkerradio bij de kringloop uit de container gered. Ik denk uit de jaren 70.
Hij gaat aan, de radio speelt min of meer, hij ruikt naar geplopte elco's en de tijd display doet vreemd. Kortom een leuk hobby projectje. Deze ene foto is het enige wat ik kan vinden.
Probleem is dat ik de bovenkant niet los krijg, dat moet los wil ik wat kunnen meten. Het is alsof er nog ergens een schroef verstopt zit. Iemand ooit zo'n ding open gehad of heeft iemand een schema of service manual.
Edit, ik heb een service manual gevonden op electrotanya https://elektrotanya.com/philips_erres_7570_sm.pdf/download.html#dl dus dat ga ik eens bestuderen.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kans is aanwezig dat er een verstopt schroefje onder een geplakt alu paneeltje zit. bij deze toestellen waren de schakelaars berucht, notaire vuil magneten. jaren 70/80 idd lijkt het. een gare elco na die tijd is ook niet zeldzaam. heb dat bij mn eigen wekker ook al eens gerecapt omdat ik toch ermee bezig was, en die is zeker de helft jonger..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij werkt weer. De voedings elco was nog maar de halve capaciteit met een D van 1,5, er waren nog wat andere te hoog in D dus ik heb ze allemaal vervangen. Gelijk maar alle schakelaars schoon gemaakt.
Er zitten drie ultra low budget druk knopjes. Een blikken klikkertje met daarop een stukje schuimplastic als "veer" voor het plastic knopje wat daar los op ligt. Dat ook maar even vervangen.
Er zaten hier gelukkig geen schroeven waar je dingen voor moet "slopen".
De display is weer mooi stabiel, de radio werkt ook prima. Best goed geluid. Er zit een pioneer luidspreker in. Maakte Philips zelf geen speakers?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het kan zijn dat de radio compleet inkoop is, of dat hij wel in een Philipsfabriek gemaakt is maar met veel lokale toeleveranciers. In beide gevallen vermoedelijk Hong Kong. De letters vóor het serienummer vertellen welk van de scenario's van toepassing is.
fred101
Golden Member
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KT betekent "Hong Kong - In House Portable Audio" dus uit de eigen fabriek maar wel met veel lokaal ingekochte en regionaal geproduceerde onderdelen.
Hong Kong gebruikte nog langere tijd de kleine typestickers met kort serienummer zonder datumcode.
Het uitvoeringsnummer /14 in combinatie met het merk Erres werd tot ongeveer 1980 gebruikt. Als ik een gooi moet doen zeg ik: tweede helft jaren '70.
Het typenummer zou inderdaad modeljaar 1977 moeten aangeven (het één na laatste cijfer), maar ik weet niet of dat bij wekkerradio's nauwkeurig is (bij autoradio's bijvoorbeeld niet altijd). Dan ga ik er wel van uit dat het Erres-typenummer in dit geval afgeleid is van het Philipsnummer zonder de cijfervolgorde te veranderen (dus dan zou het iets moeten zijn als SX7...=90AS... en dat blijkt hier te kloppen).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
Ik heb de Philips uitvoering van deze wekker radio, gekocht in 1976 of 1977
en nog steeds in gebruik.
Het is de 90AS470/00 met serienr:162210
De service manual is te downloaden via;
https://www.freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Phili…
Goede dag forumleden kwam deze site tegen en even aangemeld
Heb precies de zelfde ERRES wekker radio vanaf nieuw gekocht en nog steeds dagelijks in gebruik, zeg onafgebroken in al die jaren in gebruik, nu kleine half jaar worden de de schuifknoppen minder waarme je de tijd verzet en de schuifknop waar je op radio of zoomer zet dat zal gerepareerd moeten worden, denk slijtage in al die jaren gebruik. heeft ook geen schuld eigenlijk verder werkt alles nog perfect de volume knop kraakt een beetje denk contact spray, tijdsaanduidig nog helemeaal helder, heeft wel de gebruikers sporen .
Op de stikker staat SX7570/14 KT nr. 102122
Vraag mij af of die schuifschakelaars nog te repareren zijn dan wel te vervangen
De wekkerradio mij te herinneren ergens in 1974 gekocht dat was nieuw toen had je de firato in Amsterdam nog de jaarlijkse consumenten elektronica beurs mooie tijden waren dat jammer dat het er niet meer is.
De wekkerradio wil ik geen vervanger door de goede volume zoom die er op zit die kun je buiten op straat wel horen vol uit. beter dan de piepende wekkers die hoor ik niet meer.
fred101
Golden Member
Leuk, dan zijn er in ieder geval nog 3 in gebruik. Ik ga hem binnenkort nog eens open maken want de FM schakelaar heeft wat meer TLC nodig dan ik hem gegeven heb.
Mijn serienummer is 31 hoger dan de jouwe, dan zijn ze misschien wel op de zelfde dag gemaakt. 
J.E.:
Die drukknopjes boven op hadden bij mij nieuw foam nodig.
Dan de gewone schakelaars. Kapot zullen ze niet zijn.
Philips en schakelaars is volgens mij altijd een drama, gelukkig met wat TLC zo op te lossen. Ik gebruik al meer dan 15 jaar Kontact Chemie K61, dat gebruik ik ook voor potmeters. Is het heel erg dan eerst K60, daarna wassen met IPA en dan K61. Als ze er makkelijk uitgaan dan gaan ze eerst in de ultra soon.
Jou elco's zullen mogelijk ook niet meer zo vers zijn maar het ding wordt niet heel heet, is geen schakelende voeding en heeft altijd aangestaan dus daar zou ik voorlopig afblijven. De mijne heeft waarschijnlijk lang uitgestaan wat niet zo goed is voor elco's.
Open maken, dan even de beste hoek zoeken hoe je wat spray in die schakelaars kan spuiten. Dan een aantal keer goed op en neer bewegen. Schakelaars vervangen zou tegen kunnen vallen, geen idee of die (nog) ergens te koop zijn of dat ze in veel apparaten werden gebruikt. Meestal is schoonmaken voldoende. Ik heb ooit een nieuw binnenwerkje gemaakt voor een schakelaar maar dat is heel veel werk.
Potmeters kunnen versleten zijn als je daar dagelijks veel aan zit te draaien. Ik weet zo niet meer hoe/wat er in zit maar meestal helpt K61 prima en doet hij het weer vele jaren en anders is vervangen vaak wel mogelijk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze erres wekker heeft een jaar of 20 in mn ouderlijk huis gestaan, ging toen ook de zolder op vanwege dat kraken. de opvolger een sony icf LCD uit 1994 heb ik ook al jaren staan voor t geval mn huidige wekker overlijd, maar die is al gerecapt, en dat is meer een schakelklok geworden.
Dank voor de tip ga eens proberen met eerst K60 en dan K61 spray, de schakelaars zij nu wel erg slecht geworden als ik er op druk zonder te verschuiven gaat het display raar doen net als er een los contact in zit. mocht het niet lukken, dan waarscijnlijk de schuifschakerlaars moeten vernieuwen ter reparatie.
Kwam een site tegen van https://mfbfreaks.com/ gaat om veel Philips aparatuur uit de vintage jaren en hebben ook een reparatie service dienst zit in Lochem, voor mij kort in de buurt, mocht de spray niet helpen.
Of toch gewoon langs gaan, de sprays zijn ook niet al te goedkoop en veel verschil onderling in prijs.
maartenbakker
Golden Member
Op woensdag 12 november 2025 00:12:14 schreef J.E:
Dank voor de tip ga eens proberen met eerst K60 en dan K61 spray,
Dat is hardstikke fout en vernielt op termijn je schakelaars omdat er resten K60 achterblijven.
K60 laat je achterwege of volg je op met WL of IPA. Daarna K61. Dus 3 middelen in volgorde achterelkaar te gebruiken zoals Fred101 ook al schrijft.
Ik kom zelf eigenlijk altijd weg met 2.. Als je 2 spuitbussen koopt, spuitbussen kunnen ook handiger werken dan losse IPA, zou ik in jouw plaats alleen Kontakt WL en Kontakt 61 kopen. Anders IPA en Kontakt 61. Pas als je daarna nog duurzaam terugkerende problemen hebt zou je over een paardenmiddel als Kontakt 60 na kunnen denken. Maar de kans is dan groot dat je schakelaar gewoon te ver versleten is en spray ueberhaupt niet meer helpt.