plaatsing muurbeugels voor antennemast

De laatste antenne die ik geplaatst heb , is een 2/70 duoband vertical op een plat dak van een flat.. 4 meter halfduimse pijp, halverwege een 2 tal gaten geboord, dwars, zodat r een m3 draadend door kon.. De kabel in de pijp, de antenne op de pijp met een verbindingsstuk,en het geheel los in de afvoer van het dak gezet.heeft jaren zo gezeten, en doordat de kabel er aan zat kon hij ook niet uit de afvoer getrokken worden..

Wat veel reacties. Ik was nog vergeten te zeggen dat de buis tot aan de grond loopt, dus eigenlijk rust de onderkant van de stijgerbuis op de grindtegels.
Zo komen er minder verticale krachten op de beugels te staan. Gisteren niets van gekomen om die beugels te plaatsen, vandaag ga ik er mee aan de slag.

Hallo allemaal,

LOL op de grond, dan maakt het niet veel meer uit!
Officieel zou die onder gemoeten, maar het maakt inderdaad niet veel uit ( ALS de mast zou zweven ja dan... )
Maar nu die op de grond staat maakt het helemaal niets meer uit!
.
bij die driepoot kan de pijp ook nog door en door, de functie van de/die derde poot is dat de belasting naar beneden de beugels niet uit de muur wringt als een soort koevoet.
( kom ff niet op de benaming, kracht maal arm? )
Als je een zwevende pijp aan de muur zou hebben(en zeker als ie zwaar is!) zou je het liefst 2 of meer driepootjes hebben.
MAAR das nu allemaal niet nodig als je hem op de grond goed ondersteunt! ( is vind/denk ik beter!)

VrGr Rob

PS dis allemaal geheime info dus niet verder vertellen? :+

Bedankt Rob voor je aanvulling. Ik weet bijna zeker dat de gehele constructie zo stabieler wordt, wanneer het gewicht van de stijgerbuis (en dat zijn nogal wat kilo's) ondersteunt wordt door deze op de grond te laten ondersteunen.
Ik zit niet zo hoog, maar op de begane grond en de stijgerbuis is ongeveer 4 meter, daarop komt een verticale antenne uit een pvc buis van 75mm diameter en 5 meter lengte, dat werkt als een verticale lineair loaded spoel antenne voor de middengolf.
https://k6mm.com/antennas/160M-QST.pdf
Het gewicht alleen al van deze antenne is al aanzienlijk.
Ik heb er 90 meter aan koperdraad opgewikkeld plus nog een top capaciteit, gemaakt uit aluminium hoekprofiel.
De top hoogte zou dan een meter of 9 meter zijn. En voor de middengolf maakt de hoogte niet zoveel uit, dat is hoog genoeg, zelfs als de antenne op de grond zou staan.
Maar voor VHF is dit erg laag, als ik er een VHF antenne in zou plaatsen. Maarja ik zal het ermee moeten doen.

Op daken lieten we de mast indien mogelijk op het dak rusten (stoeptegel eronder)
Het gewicht is niet belangrijkste; de windlast wel... (hoe groter het oppervlak en hoe hoger de mast des te groter de windlast...)

Inderdaad Arco, de windlast voor deze antenne is aanzienlijk, maar gelukkig heb ik vanuit het westelijke windrichting de woning staan, zodat vanuit deze richting de windkracht minder is. En meestal als het flink waait komt die vanuit het westen.

Martin, 3 Ohm stralingsweerstand (berekend voor 1500 kHz), en deze aannames: pakweg 5 Ohm spoelverliezen en 25 Ohm aardweerstand. Ca. 10 % van je zender vermogen wordt uitgestraald. En je hebt met deze constructie alleen een grondgolf en geen sky-wave. Mijn voorspelling is dat je zelfs met 100 Watt maximaal 50 km ver komt en 's avonds niet verder.

Dit klinkt misschien negatief, maar ik heb jarenlang ook dit pad bewandeld.

ZOOWWwww mooi Martin!
Vertel later nog meer? Hoe het je is verlopen, en of tie een beetje werkt?
.
Tis jammer er was hier op het laatst nog 1 iemand op MG (en ik zij de gek!) maar is ook gestopt jammer genoeg.
De mensen hier in omgeving luisteren niet zo veel meer naar MG en KG
( EN FMers zijn het ook niet veel meer, een(1) belangrijke is laatst verhuisd en wat er voor de rest hier nog is… ( ja ik zij de sukkel weer! )
MAAR lokaal ff een babbeltje zoals vroeger zit er niet echt meer in, tis allemaal gekocht spul vaak rond de 100Watt –
DX is het toverwoord maar ben bang dat het hier in omgeving Rotterdam langzaam uitsterft, Tis jammer.

MAAR ben benieuwd Martin Khoop dat ut ju lukt dus succes daarmee!

VrGr Rob

Die beugels hebben weinig te houden met maar 4 meter pijp,dat blijft wel heel.
90 m draad om 75 mm is een fikse spoel,zeker met die tophat er nog bij,voor welke freq?
Hier staat er 7 mtr spriet op een spoel van 145 uH,resonant op 1620.

Op dinsdag 29 april 2025 13:24:30 schreef Martin V:
Bedankt Rob voor je aanvulling. Ik weet bijna zeker dat de gehele constructie zo stabieler wordt, wanneer het gewicht van de stijgerbuis (en dat zijn nogal wat kilo's) ondersteunt wordt door deze op de grond te laten ondersteunen.
Ik zit niet zo hoog, maar op de begane grond en de stijgerbuis is ongeveer 4 meter, daarop komt een verticale antenne uit een pvc buis van 75mm diameter en 5 meter lengte, dat werkt als een verticale lineair loaded spoel antenne voor de middengolf.
https://k6mm.com/antennas/160M-QST.pdf
Het gewicht alleen al van deze antenne is al aanzienlijk.
Ik heb er 90 meter aan koperdraad opgewikkeld plus nog een top capaciteit, gemaakt uit aluminium hoekprofiel.
De top hoogte zou dan een meter of 9 meter zijn. En voor de middengolf maakt de hoogte niet zoveel uit, dat is hoog genoeg, zelfs als de antenne op de grond zou staan.
Maar voor VHF is dit erg laag, als ik er een VHF antenne in zou plaatsen. Maarja ik zal het ermee moeten doen.

5 meter 75 mm ( dat is regenbuis) op die stijgerpijp?
Dat mag je wel heel goed tuien anders waait dat haaks met een beetje storm.

tijd terug bij een klusje werd door beheerder nog gevraagd om een kast op dak even na te zien ivm werkzaamheden. dat was dus de versterker kast van de oude antennemast welke nog gewoon aan stond incl alle versterkers in het pand zelf. analoge TV was pas 20 jaar uit de ether :P de mast zelf was wel opgeruimd, maar de stenen waren uit de muur getrokken door die krachten met wind, de beugels waren wel wat groter als de standaard beugels. mast van een meter of 6 op een pand wat al 10 verdiepingen hoog was. er waren ook tuidraden aan die mast, want je bleef nog aan de steunen hangen als je een dak hoger klom.

Hoe hoger het gebouw is, hoe sterker de wind is, lijkt mij altands.
Dus op een hoogte van tien verdiepingen en een windkracht 7 zal het op de tiende verdieping wel een windkracht negen of tien zijn.
Ik ga het gewoon proberen om die pvc buis van 75mm op de stijgerbuis van ca. 50mm te plaatsen. Daarvoor laat ik speciaal een stalen plaat ombuigen en maak ik er stevige klemmen op voor de stijgerbuis. Een in U vorm gebogen staalplaat ondersteund de pvc buis over een lengte van 80 tot 100cm. In die omgevouwen plaat zit de verticale pvc buis. De topcap is in de vorm van een achthoekig kruis, gemaakt uit 25mm gelijkzijdige aluminium hoekprofiel, de lengte van één zijde is 200cm. Dat is dus de diameter van het kruis. En dat is aardig wat capaciteit. Als je er vanuit gaat dat deze 10pF per meter is en ik heb een oppervlakte van 2 bij 2 meter, is dat 4 meter in totaal, dus 40pF in totaal. Maar in die kruisvorm zitten ook nog stukken hoekprofielen om de constructie stevig genoeg te maken, dan zou de capaciteit nog wel hoger uit kunnen vallen.
Merkwaardig genoeg moet er bijna een halve golflengte aan draad worden opgewikkeld, blijkbaar maakt het niet uit hoe groot de topcapaciteit is.
Hoe goed deze antenne gaat werken is mij nog onbekend, in het verleden heb ik wel soortgelijke spoel of helical antennes gemaakt, maar het is voor het eerst dat ik deze lineair loaded helical antenne ga proberen, volgens het artikel in QST magazine. Dus Rob007, we zien het wel hoe het gaat werken.

Ja Brightnoise op dat rendement rekende ik al zo ongeveer, het valt me nog mee hoor, want het kon ook slechts 5% zijn. Het vermogen ligt tussen de 600 en 1200 Watt, welke afhankelijk is van de pulsbreedte van de PWM modulator. Oh niet onbelangrijk in de eindtrap zit een GU81M buis met anode modulatie.

Ik had in Vlaardingen boven op de flat 2 antennes van 2 en 70, en een rotor in de mast. Deze had ik vastgemaakt aan de oude bevestigingsbeugel van de CAI.Zonder tuidraden. de flat was 13 verdiepingen, dus best wel hoog.dat heeft zo tot de verhuizing gewerkt.

Hallo Mel, dertien verdiepingen hoog, is heel erg hoog.
En waar ik niet tegen kan zijn hoogtes, ik heb hoogtevrees, zelfs al wanneer ik op een keukentrapje sta 40cm boven de grond. Gelukkig hoef ik om die beugels te plaatsen en de antenne zelf het dak niet op, nee alles lekker ontspannen op de grond doen.
Maar was je niet benauwd tijdens een storm, dat die constructie het wel zou kunnen hebben, op die enorme hoogte?

Op woensdag 30 april 2025 13:27:45 schreef Martin V:
Hallo Mel, dertien verdiepingen hoog, is heel erg hoog.
En waar ik niet tegen kan zijn hoogtes, ik heb hoogtevrees, zelfs al wanneer ik op een keukentrapje sta 40cm boven de grond. Gelukkig hoef ik om die beugels te plaatsen en de antenne zelf het dak niet op, nee alles lekker ontspannen op de grond doen.
Maar was je niet benauwd tijdens een storm, dat die constructie het wel zou kunnen hebben, op die enorme hoogte?

Ik ben in ieder geval blij dat ik verhuisd ben.. ;)

13 verdiepingen is 1 gebouw in mn voorbeeld. ben er weleens op het hoge dak van de liftmachine geweest om een dakfan te vervangen, gelukkig was het net uit de buurt van de gsm masten. er staan een stuk of 4 masten rond het dak met gsm antennes welke uit moeten bij werkzaamheden. en dat check je beter voor aanvangst werkzaamheden ( tlbuis erbij houden ), want telecomproviders doen dat niet altijd ondanks dat het gewoon netjes van tevoren afgesproken is.

en dat check je beter voor aanvangst werkzaamheden ( tlbuis erbij houden )

Is dat het voorgeschreven veiligheidsgereedschap hiervoor? ;)

Zo'n zelfbouw-detectortje neemt wat minder plek in in de gereedschapskoffer, en is wat minder kwetsbaar dan een TL-buis.

(vraag me trouwens wel af of dit nog zou werken op de UMTS-frequenties e.d. (rond 2GHz)).

Op woensdag 30 april 2025 17:45:54 schreef testman:
13 verdiepingen is 1 gebouw in mn voorbeeld. ben er weleens op het hoge dak van de liftmachine geweest om een dakfan te vervangen, gelukkig was het net uit de buurt van de gsm masten. er staan een stuk of 4 masten rond het dak met gsm antennes welke uit moeten bij werkzaamheden. en dat check je beter voor aanvangst werkzaamheden ( tlbuis erbij houden ), want telecomproviders doen dat niet altijd ondanks dat het gewoon netjes van tevoren afgesproken is.

Overdrijf je nou niet een beetje(erg)? _/-\o_
Het zijn geen kilowatts die daar worden uitgestraald en ook nog richtantennes gericht op de omgeving.
Op de vorige post ligt de detector een cm vanaf de antenne!
Zou je op het dak ook zo dichtbij de antennes je werk moeten doen?

Uit die portofoon komt ongeveer 500mW-1W, op VHF.... da's peanuts, het vermogen van het achterlichtje van een fiets.

Geen idee wat er uit een GSM-installatie komt, maar dat zullen wat grotere vermogens zijn, op UHF en mèt antennegain.

Grote RF-vermogens op UHF is niet iets om mee te spotten. 't Is niet omdat je het niet ziet en voelt dat het geen schade kan aanrichten. Wat dat betreft zijn ioniserende straling (radioactiviteit) en RF riskant, omdat de mens er van nature geen zintuigen voor heeft.

Beter een beetje te voorzichtig (waardoor een paar wijken dan maar een paar uurtjes wat minder goede GSM-communicatie hebben dan normaal) dan er jaren later achter komen dat het allemaal toch niet zo onschuldig was als je destijds wellicht dacht....

Los daarvan zijn er gewoon normen qua veldsterkte, waarboven je niet blootgesteld mag worden. Dus waarom de arbo-regels overtreden, als dat bovendien alleen nog maar in je eigen nadeel is?

Op woensdag 30 april 2025 19:13:25 schreef vergeten:
[...]
Overdrijf je nou niet een beetje(erg)? _/-\o_
Het zijn geen kilowatts die daar worden uitgestraald en ook nog richtantennes gericht op de omgeving.
Zou je op het dak ook zo dichtbij de antennes je werk moeten doen?

er hangt op dat dak ook een waarschuwing voor die antennes. merk je ook snel zat, in no time heb je daar koppijn van die ook vrij snel weer weg is als je er van weg gaat. niet overal is dat zo, het dak is groot en in het midden is het geen punt.

op veel daken hangen die antennes op een mast meters boven het dak zelf en kun je dan er gewoon werken. echter als die zenders maar 20cm boven het dak hangen en je zit er zeg 1,5mtr vanaf te werken is dat echt niet goed.

Minimaal 600 w draaggolf op een pijpje van 4 mtr...woon je in een hutje op de heide?
Er zal weinig verschil zijn tussen al die spoelantenne variaties,heb hier ook het een en ander geprobeert maar rendement van 10% is erg rooskleurig,tenzij je een erg goed aardnet neerlegt.

Hier kan je alle antennesites van de providers zien en als je er op klikt het vermogen en dergelijke.

https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.93168173&lng=6.8698883&amp…

Nederland is ondertussen een grote magnetron aan het worden :)

op genoemd dak staan 30 zenders met 22dBW tm 38dBW aan zendvermogen volgens die kaart.

Op maandag 28 april 2025 16:24:08 schreef Arco:
Je ziet ze inderdaad meestal onderaan, hoewel bovenaan waarschijnlijk beter zou zijn. (de bovenste beugel heeft het meest te verduren qua krachten.)
In ieder geval beugels zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen: als ze erg dicht bij elkaar zitten worden de hefboomkrachten bij harde wind enorm groot...

Ik denk toch dat er geen verschil is qua horizontale krachten tussen de bovenste en onderste beugel. De wind zorgt er samen met het lange deel van de pijp voor dat er een een draaimoment op het stuk tussen de beugels ontstaat . De bovenste beugel wordt naar één zijde getrokken en de onderste wordt de andere kant uit geduwd. Vergelijk met een kruissleutel: Je ene hand moet even hard trekken als de andere hand duwt, anders gaat de sleutel scheef op je wielmoer staan.
Of is mijn kennis der mechanika een beetje sleets aan het worden?

Op woensdag 30 april 2025 22:09:11 schreef revado:
Hier kan je alle antennesites van de providers zien en als je er op klikt het vermogen en dergelijke.

https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.93168173&lng=6.8698883&amp…

Nederland is ondertussen een grote magnetron aan het worden :)

\Wij hadden bij Sperry diverse radarantennes op het dak staan voor testdoeleinden.. we stonden rustig naast die dingen te werken terwijl ze in bedrijf waren.. 25 kW aan vermogen per zender.. Wel pulsvermogen, maar goed... ik leef nog steeds..