Ik heb op het moment een Makita invalzaag liggen (SP6000) die niet meer wilt lopen, maar ik kom er niet uit wat het euvel is. Het betreft een zaag uit 2021.
De zaag is tijdens het zagen van zachthout er tussendoor mee opgehouden, na het zagen is hij aan de kant gezet -> gepakt -> ingeschakeld (poging tot). Zonder geluid of iets is hij ermee gestopt.
Tijdens het inschakelen maakt de zaag geen kortsluiting, maar ook geen zoemend geluid (wat normaal duidt op een condensator probleem). Hij blijft dus gewoon muisstil.
Wat heb ik al gecontroleerd:
- de koolborstels zien er goed en schoon uit;
- de stroomkabel meet nog goed door met de multimeter;
- de condensator bij de schakelaar is nog goed;
- de schakelaar zelf is nog goed.
- de motor opengemaakt (zie foto's)
Nu heeft de motor heel even gedraaid na het schoonmaken en opnieuw in elkaar zetten van alle componenten, maar dat was ook maar 2 keer kort.
Ik zag dat de waaier die aan het anker vastzit (regelbare snelheid) los zit, met dusdanige speling dat deze niet blijft zitten maar over de as verschuift en draait na het uitzetten van de zaag. Zou deze het probleem kunnen veroorzaken?
benleentje
Golden Member
Als je toch al aan het meten ben dan kan je zelfs de hele motor doormeten. Ik begin dan vanaf de schakelaar en dan moet het hele circuit want alles staat in serie goed doormeten. Je kan dan ook meten of de koolborstel goed contact maken.
Mijn vermoeden is dat de koolborstel geen goed contact maken zoals het zou moeten.
De koolbostels zijn goed maar zijn de houders ook goed. Ik heb wel een gehad dat de koolborstel klemde in de houder en dus niet tot aan de lammelen kwam, of dat de veren ergens achter bleeft haken en de koolborstel dus niet goed aandrukt.
Maar in ieder geval maakt iets in de hele serie van de motor ergens geen contant en dan kan ook een draadbreuk van de aansluiting van de stator spoel zijn.
Dat de motor even gedraaid heeft is hoopgevend en is lijkt dan niets ernstigs aan de hand te zijn.
Op woensdag 30 april 2025 14:16:02 schreef YorickSY:
Ik heb op het moment een Makita invalzaag liggen (SP6000) die niet meer wilt lopen, maar ik kom er niet uit wat het euvel is. Het betreft een zaag uit 2021.De zaag is tijdens het zagen van zachthout er tussendoor mee opgehouden, na het zagen is hij aan de kant gezet -> gepakt -> ingeschakeld (poging tot). Zonder geluid of iets is hij ermee gestopt.
Tijdens het inschakelen maakt de zaag geen kortsluiting, maar ook geen zoemend geluid (wat normaal duidt op een condensator probleem). Hij blijft dus gewoon muisstil.
Wat heb ik al gecontroleerd:
- de koolborstels zien er goed en schoon uit;
- de stroomkabel meet nog goed door met de multimeter;
- de condensator bij de schakelaar is nog goed;
- de schakelaar zelf is nog goed.
- de motor opengemaakt (zie foto's)Nu heeft de motor heel even gedraaid na het schoonmaken en opnieuw in elkaar zetten van alle componenten, maar dat was ook maar 2 keer kort.
Ik zag dat de waaier die aan het anker vastzit (regelbare snelheid) los zit, met dusdanige speling dat deze niet blijft zitten maar over de as verschuift en draait na het uitzetten van de zaag. Zou deze het probleem kunnen veroorzaken?
Hoe zou ik dat kunnen doormeten dan? Enige wat ik heb is een multimeter.
Maakt die waaier dan niet uit? Het gat wat om de as zit is namelijk geen cirkel meer, maar meer ovaal gesleten
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Haal de koolborstels er eens uit en controleer of er een slijtagebeveiligings pennetje uit is gekomen ,die de borstel isoleerd van de collector. De waaier moet naderhand ook gerepareerd worden. Als de borstels een tijdje hebben staan vonken is de as heet geworden en de waaier gesmolten.
Sluit de Ohm meter aan op de koolborstels, dan moet je wat meten Draai het anker rond, dan moet die gemeten waarde constant blijven (varieert wel iets bij de overgang van de ene lamel naar de andere). Buiten het anker zitten er ook nog veldspoelen in, dat zijn de koperen spoelen die niet bewegen. Controleer of er geen winding beschadigd (onderbroken) is. Zoja, is dat mogelijk wel te repareren, maar laat dat iemand doen die zoiets meer gedaan heeft.Ik denk dat de veldspoelen parallel zijn geschakeld aan het anker bij voorkeur zou je dus een kant van de spoelen even los moeten maken om het anker en de spoelen apart te meten op onderbreking.
Als ik goed naar de uitvergrote foto's kijk, lijkt het of er koperslijpsel op de lamellen van de waaier zit. Als dat waar is, komt dat van de veldspoelen. Controleer daarom goed of die niet beschadigd zijn.
Als dat het geval is, zou ik zeker voor garantie gaan. Ook al is die verlopen, een loszittende waaier heeft de gebruiker geen invloed op en duidt op een fout in de constructie of in de assemblage van de motor.
benleentje
Golden Member
Dit type motor heet een universele serie motor.
JE kan dit met door de weerstand te meten. Vanaf de schakelaar en weer terug moet je iets van zeg 20 ohm meten. Zit je boven de 200 ohm dan is dat in ieder geval te hoog. Als je een hoge waarde meet dan hou je 1 pen op de schakelaar en dan andere pen prik vanaf de eerste meet peen naar steeds een stukje draad spoel, aansluiting verder.
Dat de waaier los zit is wel een probleem want dan koelt de motor niet meer. Maar ik zou eerst het elektrische probleem proberen op te lossen. Dat de machine in ieder geval elektrisch weer goed werkt.
IK denk niet dat de waaier het elektrische probleem veroorzaakt en ik zou ook niet weten hoe. Bij makita kan je de waaier voor zover ik weet niet los bestellen en is dit 1 onderdeel met het anker. Meestal is bij makita de onderdelen niet eens zo duur.
Je zou het denk ik wel kunnen proberen te verlijmen maar of dat ook op de lange duur blijft zitten denk ik niet. De waaier zit erop geperst en als dat los zit is er daar iets fout gegaan. Een nieuw anker lijkt mij toch op de lange duur het beste. Maar eerst zorgen dat de machine weer goed draait want van een paar minuten proberen word de motor niet zo erg warm.
Op woensdag 30 april 2025 15:44:47 schreef benleentje:
IK denk niet dat de waaier het elektrische probleem veroorzaakt en ik zou ook niet weten hoe.
De waaier kan m.i. wel de veldspoelen raken en beschadigen als de waaier los zit.
Of het een seriemotor is, is de vraag. De eigenschap van de seriemotor is nl dat het toerental in onbelaste staat zeer hoog kan oplopen en de motor daardoor defect raakt. Lijkt eerder een shunt motor.
[Bericht gewijzigd door buzzy op (26%)]
benleentje
Golden Member
Of het een seriemotor is, is de vraag.
HEt zijn in elektrisch gereedschap altijd serie motoren en ik heb nog nooit iets anders gezien.
De motor draait zeker niet onbelast alleen al de koolborstels zorgen al voor een belasting en als de waaier goed vast zit is de waaier eigenlijk de belasting die voorkomt dat de motor in te hoog toerental kan komen.
Bovendien is er in een serie motor altijd wel iets aan veld en word die nooit zo laag dat motor op hol kan slaan.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze zaag heeft wrs een inschakelbegrenzer in de vorm van een ntc aan boord. die kan ook stuk zijn, of zo simpel als het snoer wat een breuk heeft. een anker wat gaar is kun je doorgaans wel merken aan rundfunk of sluiting..
nonius
set SCE to AUX.
Een mogelijkheid die ik (bij vluchtige lezing van de thread) nog niet vermeld zag is een slechte toerenregelpotmeter, door vuil en stof. Probeer de potmeter een paar keertjes krachtig heen en weer te draaien om te kijken of de machine weer tot leven komt. Ook de aan/uit-schakelaar is verdacht wat dat betreft. Ik heb ca. een half jaar geleden een schuurmachine hersteld die ook volstrekt niets deed, omdat de toerentalregelaar slecht was. Flink wat contactspray erin gespoten en de knop krachtig heen-en-weer bewogen, en sindsdien doet hij het weer gewoon.
En inderdaad, controleer of de koolborstels volledig vrij kunnen bewegen. Koolborstels (#1), netsnoer (#2), aan/uit-schakelaar & toerenregelaar (#3) zijn de hoofdverdachten, in volgorde van belangrijkheid, denk ik.
De losse waaier is een probleem dat opgelost moet worden (i.v.m. oververhitting van de motor), maar ik heb de indruk dat het losstaat van het huidige probleem van het volstrekt niet willen draaien (of brommen) van de motor.
Voor het opnieuw bevestigen van de waaier op het anker is de truc met 'secondelijm en bakpoeder' misschien een mogelijke oplossing: https://www.youtube.com/watch?v=n1meoZaHYZo
Lijmen en opvullen met epoxy is een andere mogelijke oplossing (NIET met polyester). En anders even op YouTube zoeken hoe anderen een losse waaier weer terugbevestigen.