Hallo,

mag je een elektriciteitskast in een holle wand inbouwen.

de kast is een opbouwkast 72mod, 4r hager vega. het is dus geen inbouwkast zoals een hager volta

de holle wand is een houtskelet van 38*89mm hout, en aan beide zijden bezet met osb en gipskartonplaat.

mag dit ? of moet ik een RF ruimte maken rond de kast ? en aan welke voorwaarden moet die RF voldoen ? wat met het doorvoeren van leidingen ? moeten die ook rf worden afgedicht ?

deze vragen gesteld aan een keuringsorganisme maar geen antwoord gekregen.
dank

Als de kast een achterwand en een deur heeft, en de kabels worden degelijk ingevoerd met dubbele isolatie tot in de kast dan mag dit.

Mag, idd. Maar…

Krijg je dat deksel dan nog los nadien?
Kan je dat netjes afwerken?

Zo’n kast kost nu ook weer geen fortuin.

dank voor de informatie.

ja de kast heeft een achterwand,en een deur. en kabels gaan degelijk ingevoerd worden.

het deksel loskrijgen, dat gaat lukken, de deur open krijgen misschien minder. netjes afwerken... gaat ook wat worden.

ik denk er aan om een luikje te maken in de gyproc; met de kast daarachter.

een inbouwkast van 60 modules kost inderdaad maar 120 euro. eentje van 72 moet je al 452 neertellen. (dat is een ander model en de prijssprong is gigantisch). ook moet je een inbouwkast pas plaatsen wanneer de gyproc er al hangt, maar die komt bij mij pas veel later. ik wil nu al wat elektriciteit voorzien op de verdiepingen. keep you posted hoe ik het oplos. dank

ik denk er aan om een luikje te maken in de gyproc; met de kast daarachter.

IK denk dat dat niet mag. Maar als dat luik meer een soort van deur word en de kast goed toegankelijk is zal het wel mogen.

hager had voorheen iig ook van die ombouw sets welke dan een inbouw deur vormden in de wand. de opbouw kast erachter en je hebt iig een normaal deurtje in de wand. bij werkzaamheden aan de kast kan die losse rand met deur eraf en kun je overal bij.