Goedemorgen,
Er is mij gevraagd om te helpen bij een elektrisch systeem van een kennis. Dit systeem is ontworpen door een bedrijf dat nu helaas failliet is en dit dus niet af kan maken. Nu ben ik erin gedoken en zie ik enigszins tot mijn verbazing dat zij een Vacon NXP uGrid gebruiken op een andere manier dan ik ken.
In de microgrid modus zelf van de NXP wordt er gewoon 3-fase 400V gemaakt vanuit de DC bus. Dit spreekt gewoon voor zich. Het rare is wat er met de AFE modus gebeurt. Omdat de externe voeding maar 1-fase is, schakelen ze met een relais om alle fasen (L1, L2, L3) op elkaar aan te sluiten. Deze zitten dus met elkaar verbonden en zo heb je dus eigenlijk gewoon (L1, L1, L1). Dit wordt vervolgens via een 400V/400V trafo en een SIN filter naar de NXP gebracht.
Ik heb dit nooit eerder gezien en kan ook nergens vinden of deze toepassing van de NXP uberhaupt mogelijk is. Weet iemand hier toevallig meer over?
PS: Overigens is dat relais met het omschakelen niet te zien hieronder, dit hadden ze uiteindelijk met de hand ergens bijgekrast.
Ehhmm als je echt alle 3 de fasen kortsluit, moet de fasehoek dus 0 graden zijn.
Ik heb ook 8 van die dingen in beheer, maar kan me de optie fasehoek niet herinneren.
Als dat niet kan, dan sluit je de fasen keihard kort. Dat zou ik heel bijzonder vinden.
Echter als de fasehoek wel 0 graden is, dan is die scheidingstrafo hier beetje vreemd. Daar komt dan ook 3x L1 uit. Dan zou je de nunwel gigantisch overbelasten.
Je hele verhaal is vreemd en rammelt. Ben je zeker dat er een relais is wat alle uitgaande fasen kortsluit? Je zegt dat het ergens bijgekrabbeld is, maar je post dat niet.
Een domme vraag misschien.
Kan het zijn dat het kortsluiten van de drie fazen gebruikt wordt als ultieme beveiliging voor het geval de voedingsspanning terug zou komen na eilandwerking ?
Een minder domme vraag.
Wat gebeurt er met de spanningsval over het sinus filter en de scheidingstrafo ? Wordt deze weggeregeld door de DRIVE AFE ?
Ik kan me voorstellen dat er een belasting van 3 kW aan gekoppeld wordt die ook graag 230V wil zien in plaats van vb slechts 210V.
Op vrijdag 2 mei 2025 12:12:44 schreef High met Henk:
Je hele verhaal is vreemd en rammelt. Ben je zeker dat er een relais is wat alle uitgaande fasen kortsluit? Je zegt dat het ergens bijgekrabbeld is, maar je post dat niet.
Ik weet inderdaad zeker dat dit de bedoeling is van het systeem. Het zit ook echt zo gemaakt aan boord. Ik vind het ook allemaal erg vreemd en heb het zelf ook nog nooit gezien. Persoonlijk denk ik ook dat dit helemaal niet kan.
En dat begint eigenlijk al inderdaad bij het stuk van die scheidingstrafo. Daar zou dan inderdaad 3x L1 uitkomen en het lijkt mij toch niet dat de drive hier iets zinnigs mee kan haha.
Op vrijdag 2 mei 2025 12:31:32 schreef pamwikkeling:
Een domme vraag misschien.
Kan het zijn dat het kortsluiten van de drie fazen gebruikt wordt als ultieme beveiliging voor het geval de voedingsspanning terug zou komen na eilandwerking ?
Ik denk niet dat dit de bedoeling zou zijn geweest. De rest van het systeem ziet er ook echt uit alsof dit de bedoeling is.
Op dit moment is het zelfs zo dat CB F302 er gelijk uit vliegt zodra je F302 inschakelt. Dit heb ik getest zelfs door alleen nog maar trafo T1 erop te laten zowel de SINUS filter en de Drive eraf te halen. Daarbij is de inrush van T1 waarschijnlijk dus al te hoog (wat ook logisch is aangezien de trafo maar op 1 fase werkt). Het is dus allemaal heel erg raar.
Ik ga denk ik maar kijken voor een andere oplossing.
Op zaterdag 3 mei 2025 09:49:55 schreef carlos007:
[...]
Het zit ook echt zo gemaakt aan boord.
[...]
dit zit dus ook op een schip.
Carlos: mail mij even (uw mail adres kan ik niet zien)
dit ding vervangen lijkt mij NIET de weg om te gaan.
Ik weet ZEKER dat ik u op weg kan helpen: Ik heb meerdere bootjes met dezelfde microgrids in beheer (4 stuks met elk 2 microgrids. Sterker nog: ik schrijf dit bericht er vanaf 1 buitengaats in Liverpool.
ik weet zeker dat ik u hiermee kan helpen, maar kan deze informatie NIET publiek delen!
Op zondag 11 mei 2025 08:08:08 schreef High met Henk:
TS gemaild en niets meer vernomen??
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat van de door de ts geschetste schakeling de bedoeling geweest is? Drie fasen aan elkaar knopen is toch wel bijzonder. Dat kan alleen maar als die drie fasen eigenlijk een en dezelfde fase over drie draden is. Zoiets als een kookgroep ofzo.
Voor de dat toestel maakt dat niet uit omdat er toch eerst DC van wordt gemaakt. Een brug gelijkrichter geeft immers niets om de de fase volgorde. Maar in dat schema staan ook wat trafo's enzo. En die willen wel graag drie fasen met 120° verschil zien. Kortom met dat schema erbij is er geen chocolade van te maken.
Misschien is wel iets illegaals om meer vermogen uit een enkele stroomvoorziening te kunnen halen. Zelfde soort van reden dat ze de kookgroep bedacht hebben. Alleen is dat niet illegaal.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (24%)]