Miele WCR 760
Heb sinds een aantal dagen het probleem dat hij geen water neemt:

- Waterstop geprobeerd met 230V: De klep gaat open en water stroomt vrij
- de waterselect motor draait als ik 230V op de 2 veertjes zet
- de waterselect motor draait echt niet als ik in het servicemenu 1 vd 5 programma's selecteer, krijgt dan ook geen water.
- de waterselect printbanen heb ik doorgemeten en zijn intakt, heb de veertjes een beetje meer druk gegeven tegen de printplaat

ik zie verder niets speciaal...

Iemand gekend met dit probleem?
heeft er iemand het technische handboek van deze machines? ( zou leuk zin)

PS: het druppeltje dan soms lekt op de kuip is dicht .. dus geen waterlek(je) meer

Alvast bedankt voor het meedenken.

In de electronica van de zeepbak zit de besturing. Komt er wel 230V aan op de module?? ik dacht dat op hoofdprint een Wickmann zekering inzit.. Twindos geen zeeplekkage gehad onderin??

[Bericht gewijzigd door smd op (13%)]

Soms is er water over de flowmeter gelopen zodat er schade is in de stuurprint op de zeepbak maar in dit geval zou ik denken de relais op de hoofdprint. Van die smalle dingetjes. Sneuvelen veel.

Op zaterdag 3 mei 2025 18:54:19 schreef smd:
In de electronica van de zeepbak zit de besturing. Komt er wel 230V aan op de module?? ik dacht dat op hoofdprint een Wickmann zekering inzit.. Twindos geen zeeplekkage gehad onderin??

Er komt 220V op want na de test met 220V op de motor via de veren heeft hij zich “gepositioneerd “

Op zaterdag 3 mei 2025 20:21:28 schreef EricN:
Soms is er water over de flowmeter gelopen zodat er schade is in de stuurprint op de zeepbak maar in dit geval zou ik denken de relais op de hoofdprint. Van die smalle dingetjes. Sneuvelen veel.

Dan zou hij zich “positioneren” na de test op de motor eh?

Nee. Dat lijkt me ook een nieuw gegeven.

Heb je foutcodes uitgelezen?

Mogelijks "ziet" hij iets mis zodat hij niet aan het waterggeven gaat beginnen.

Komt er een melding?

Het relais vh waterventiel?

Op zaterdag 3 mei 2025 20:36:33 schreef EricN:
Nee. Dat lijkt me ook een nieuw gegeven.

Heb je foutcodes uitgelezen?

Mogelijks "ziet" hij iets mis zodat hij niet aan het waterggeven gaat beginnen.

Komt er een melding?

Het relais vh waterventiel?

Heb op het relais 220V gezet en het water liep , dus dat lijkt intact.

F138 ( maar dat is nadat hij geen water neemt… hij detecteert dat en geeft na stop een waterstop) , probleem is NIET op de bodemplaat… even reset en dat is weg.

F92, maar dat is de kuiscycle die ik moet laten lopen… is niet gerelateerd

Zit echt met handen in het haar :-)

Het machine doet z,n cycle gewoon… heeft het niet door dat er geen water komt?

F138:

Ooit opgelost met nieuw vlotterschakelaartje maar ik vermoed bij jouw dat hij nieuwe software nodig heeft. Ik herinner me dat er voor deze fout een software patch was. Ik zou een variant coding doen en update. Beide met miele pc uiteraard.

Wat ook kan is dat er ooit een zeepled vd twindos is geweest. Dat zie je aan de schade op de bodem. De zeepdamp maakt de electronica stuk.

Wat bedoel je met 230v op het relais zetten? Die werken toch op 12vdc?

Bij een f138 software error zou de componententest wel nog alles moeten doen. Zoals zijnde:
Motortje positioneren.
Water inlaten
Pompen
Draaien
...

Indien niet is er toch mss een vlotterfout of zware software corruptie.

[Bericht gewijzigd door EricN op (20%)]

Fabrieks reset uitvoeren in menu? Ik verdenk ook iets met software of zeepbak electronica...

Op zaterdag 3 mei 2025 22:11:14 schreef EricN:
F138:

Ooit opgelost met nieuw vlotterschakelaartje maar ik vermoed bij jouw dat hij nieuwe software nodig heeft. Ik herinner me dat er voor deze fout een software patch was. Ik zou een variant coding doen en update. Beide met miele pc uiteraard.

Wat ook kan is dat er ooit een zeepled vd twindos is geweest. Dat zie je aan de schade op de bodem. De zeepdamp maakt de electronica stuk.

Wat bedoel je met 230v op het relais zetten? Die werken toch op 12vdc?

Bij een f138 software error zou de componententest wel nog alles moeten doen. Zoals zijnde:
Motortje positioneren.
Water inlaten
Pompen
Draaien
...

Indien niet is er toch mss een vlotterfout of zware software corruptie.

Helaas heb ik geen Miele PC of de software, iemand in de buur van Antwerpen die mee kan kijken? :-(

De reset naar fabrieksinstellingen heeft ook niet gewerkt/geholpen.

Wat bedoel je met vlotterschakelaar?

De aquastop is wel degelijk 220V en is niet kapot, als ik de 2 draden spanning geef loopt er water, we kunnen dus stellen dat er geen spanning op komt... dat loopt eerste door waterselector en zou dan moeten doorgeven als de positie juist staat.. heb helaas niet het gedetailleerde plan: zal dat eens moeten terugtracen van de 2 veertjes wat de logica is op deaz (eigenlijk mechanische) selector.

Componententest werkt voor M8 M9 en alle andere maar niet P1 P2 P3 P4 P5 (postioneren en water nemen dus)

Als ik het motortje even apart spanning geef dan hoor/zie ik het wel draaien, en doet hij nadien eenmalig een positionering, maar nadien komt er geen beweging meer in...

Blijkbaar een (relatief) gekend probleem:

https://repartly.fr/Miele-ELFU-1201-Reparation/RP10065

Iemand die weet wat er vervangen dient te worden op het bord?

Ben je zeker dat ze iets vervangen? Of dat ze gewoon software laden?

Op maandag 5 mei 2025 19:42:21 schreef EricN:
Ben je zeker dat ze iets vervangen? Of dat ze gewoon software laden?

volgens de website:

Explanation: You send us the defective electronic board and you receive the repaired and inspected electronic board as soon as possible. Our goal is to repair and return the electronic cards that have been sent to us the same day. Please enclose a short note with a brief description of the error and the type of device (e.g. WDB030).

In the case of the ELFU 1201, there are usually different types of errors indicating that the electronic board is defective:

The washing machine is not working.
F34/F35 (it is important that the error is not sporadic, but permanent).
F50 (however, it is important that the error is not sporadic, but permanent).
F138/ Waterproof, although there is no water in the bottom tank and the float switch (WPS) is in good condition and there is traffic The program can be started. The drum is in motion.
No water supply. After a short time, the message Open faucet/F10 appears.

Ik heb de error 4 ( ja, Waterstop is terug) , het lijkt dat ze het bord wel degelijk maken / solderen / kost 99€ + opsturen.. als er niets mis is krijg ik 60€ terug.. Dus denk dat ik die stap maar ga wagen. ( tenzij er vannacht nog iemand met een idee komt...)

Op zaterdag 3 mei 2025 21:41:33 schreef Nibrit:
[...]

Heb op het relais 220V gezet en het water liep , dus dat lijkt intact.

F138 ( maar dat is nadat hij geen water neemt… hij detecteert dat en geeft na stop een waterstop) , probleem is NIET op de bodemplaat… even reset en dat is weg.

F92, maar dat is de kuiscycle die ik moet laten lopen… is niet gerelateerd

Zit echt met handen in het haar :-)

Het machine doet z,n cycle gewoon… heeft het niet door dat er geen water komt?

Ik zou nog even goed hier op een rij zetten wat hij nou precies niet en wel doet en welke foutcodes er volgen. Je gaat zelf conclusies trekken dat 138 voort komt uit geen water nemen en dan op waterstop gaat, dit is echter niet juist.

Watertoevoer fout is F10, waterwisselaar (motortje) fout is F63.

Druk de vlotterschakelaar op de bodem maar een aantal maal in. Mogelijk heeft deze enige overgangsweerstand. Dit zelf een paar keer meegemaakt. Als je veilig een brugje kunt leggen is dat ook een optie, dan omzeil je (tijdelijk) de vlotterschakelaar.

Welke storing komt er na inschakelen en starten programma?
Mogelijk kun je via wifi een update uitvoeren.

Aja. Dat id juist. Er is sprake geweest om de updates via wifi connectie te laten gebeuren. Dat is dan echt in voege?

Wat hun repareren is relais vervangen wat EricN al beschreef