Momenteel ben ik met een klein projectje bezig waar ik een klein zonnepaneel van 50 x 70 cm wil plaatsen op een tafel van een boot.

Er bestaan overloopbare zonnepanelen die veel op jachten en campers e.d. worden geplakt. Een ding valt mij echter altijd op, en dat is dat ze altijd vlak op een dak worden gemonteerd en dat men dan met de kabels over het dak gaat naar een dakdoorvoer.

Omdat dit een tafel is wil ik geen obstructies op het tafeloppervlakte en dus geen kabeldoorvoeren/kabels etc zowel estetisch als praktisch.

Ik neem aan dat deze panelen gewoon geleidende strips intern hebben, hoe moeilijk is het om de kabel aan de onderkant te solderen en op het stukje waar de kabel nu zit bijv. een plaatje te lijmen?

Iemand ervaring hiermee?

https://solarben-shop.nl/1825-large_default/wattstunde-ws60efx-marine-flexibel-zonnepaneel-60w.jpg

Ik ben bang dat die zwarte knoedel boven op vol met gietspul zit om een zeevaste, (zout)water bestendige verbinding te bewerlstelligen. NIET aankomen lijkt mij !

't Enige wat je kunt doen is de folie aan de rand van de tafel plakken en dan rond de rand naar onder de tafel voeren. Is dat gat dar niet voor bedoeld, of is dat voor eventuele bevestiging?

Bevestigibg van de kabel aan de onderzijde maakt het hele paneel water absorberend (Kruipt waar het niet kan en mag gaan)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (15%)]

Technisch niet moeilijk om te maken. Maar of je een fabrikant kan vinden die er de markt-potentie in ziet om het te ontwerpen en marketen... Ik betwijfel het.

Waarschijnlijk niet wat je zoekt maar als je inventief genoeg bent...

https://www.circuitsonline.net/forum/view/168108

Die zijn van glas en zullen te breekbaar zijn om op tafel te liggen.

De vraag is of je die flexcellen vast wil monteren of als een 'placemat' op tafel wil leggen.
Ik zou dan denken, dat je in het laatse geval beter een star paneel kunt nemen. Eventueel opgebouwd met paneeltjes van @revado en dat tijdens gebuik ergens kan ophangen en weer inpakken als je gaat varen en als er niet voldoende zon is.
Als ik het goed heb is het rendement van zo'n star paneel ook beter en uiteindelijk minder kwetsbaar.

Heb je hier wat aan?

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/zonnepanelen-en-t…

Overigens heb ik echt wel wat meer (semi)flexibele panelen gezien met de aansluitingen aan de onderkant, maar misschien zoekt de topicstarter toch wat anders.

Op zondag 4 mei 2025 21:23:32 schreef Tidak Ada:
Die zijn van glas en zullen te breekbaar zijn om op tafel te liggen.

Zelf nul ervaring mee, maar ik dacht aan een afwerking met epoxy o.i.d. zodat het tegen de maritieme omgeving bestand is.

Random video met doorzichtige epoxy.

Op zondag 4 mei 2025 22:50:41 schreef weardguy:
Heb je hier wat aan?

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/zonnepanelen-en-t…

Overigens heb ik echt wel wat meer (semi)flexibele panelen gezien met de aansluitingen aan de onderkant, maar misschien zoekt de topicstarter toch wat anders.

Dat is een prijs van 347 Euro (omgerekend naar aantal Watt) vergeleken met een 400 Watt paneel. Maar ja, het is handig om iets kleins bij te laden.

[R-P] Zelf nul ervaring mee, maar ik dacht aan een afwerking met epoxy o.i.d. zodat het tegen de maritieme omgeving bestand is.

De gebruikelijke epoxies zijn *niet* UV-resistent (vandaar het gebruik van een niet-doorzichtige gelcoat als afdekkingslaag) en vergelen, zelfs binnenshuis. In een maritieme omgeving gaat dat vergelen erg snel, verwacht ik.

Het schijnt mogelijk te zijn om epoxy een coating te geven met doorzichtige poly-urethaanlak, wat de epoxy zou moeten beschermen tegen het UV-licht. Heb met dat laatste zelf geen ervaring. (Het gebruik van PU-lak werd gesuggereerd in een boekje van West-System, een fabrikant aan wiens kennis/ervaring ik waarde hecht).

Mogelijk bestaan er ook epoxies die speciaal geformuleerd zijn om (beter) resistent te zijn tegen UV. Maar de 'huis-tuin-en-keuken epoxies' zijn dat zeker niet.

Epoxy veroudert verbazingwekkend snel buiten, zonder verdere beschermingsmaatregelen.

Op maandag 5 mei 2025 17:10:01 schreef Hoeben:
Dat is een prijs van 347 Euro (omgerekend naar aantal Watt) vergeleken met een 400 Watt paneel. Maar ja, het is handig om iets kleins bij te laden.

De TS heeft geen Wp opgave vermeld...

# nonius: klopt. Maar ook PU is gevoelig voor verkleuring. In zaken die ik op m'n werk zie zit PU-coating op PCB's (ongelooflijk rotspul trouwens). Als het net aangebracht is is het prachtig helder, maar na een paar jaar begint het vergelen en vooral hitte versnelt het effect. UV-invloeden weet ik niet, daar de zaken die ik zie zelden zonlicht of zelfs maar direct daglicht zien.