- Ik snap dat dit ook een V&A advertentie had kunnen zijn, maar ik hoop op deze manier vooral advies en tips te krijgen -

Op mijn werk hebben we een berg kleine zonnepanelen over. Ze komen van units die na hun werkzame leven gesloopt zijn.
Ik vind het zonde om ze weg te gooien en ik denk dat er best nog wel mensen blij mee te maken zijn.
Ik heb alleen geen behoefte om ze per stuk te gaan versturen, daar zijn het er teveel voor. (ruim 300 kilo, totaal meer dan 3000 paneeltjes)

Waar heb ik het over:

Dit noem ik 1 paneeltje, ze zitten meestal met zijn tweeën aan elkaar:

Aan de achterkant zitten ze gesoldeerd en zitten er nog wat lijmresten:

Hoe komen we er op een nette manier, vlot, vanaf en maken we er mensen blij mee? Om het geld is het ons niet te doen. (maar het mag ook niets kosten..)

Wat zijn de specificaties van die paneeltjes ? Afhankelijk van de specificaties zou ik er misschien een aantal willen overnemen.

Misschien doneren aan CO en het verkopen op een beurs ?

1 paneeltje geeft ca 6 volt onbelast, kortsluitstroom is zo'n 120mA. (net gemeten, toen de zon er even door kwam)

Misschien doneren aan CO en het verkopen op een beurs ?

Dat zou ik prima vinden, als men er interesse in heeft.

Ik heb wel belangstelling voor een dozijntje - maar wil best wachten tot op een radiomarkt.

Ik heb een paar van dit soort paneeltjes die er nagenoeg hetzelfde uitzien en dezelfde afmetingen hebben ook per twee aan elkaar met dezelfde zwarte lijm.
Net in een helder momentje tussen de wolken door ook even gemeten met de paneeltjes recht op de zon gericht. Ik kom aan kortsluitstroom van 500mA on onbelaste spanning van 7,5V. Dit is dus met twee paneeltjes parallel aan elkaar.
Ik heb ook wel interesse in nog wat van deze paneeltjes.

Neem eens contact op met het beursteam?
Ik ben bang dat 300kg wat teveel is, maar het hangt vooral af van onze opslagruimte.
Sine of Chuckie lijken mij de meest geschikte contactpersonen. Die zitten vlakbij de opslag.

Zo bereik je alle CO-ers.

Ik heb inmiddels het beursteam gewaarschuwd.

Ondergetekende wil eveneens graag in aanmerking komen voor een aantal panelen.
Misschien wel 10.

[Bericht gewijzigd door pietplof op (11%)]

Wellicht dat ze nog leuk zijn voor het onderwijs? Misschien dat ze gebruikt kunnen worden voor een project op een middelbare school of zo.

Die spanning en stroom is ook nog wel interessant op een kleine accu vol te houden, van een meetopstelling of zo op een plaats waar geen andere voeding beschikbaar is.

Op maandag 27 januari 2025 16:51:11 schreef SparkyGSX:
Wellicht dat ze nog leuk zijn voor het onderwijs?

Inderdaad, ik heb leerlingen die een "robot"-plantenkas gaan bouwen. Off-the-grid is een goede extra uitdaging.

Op maandag 27 januari 2025 14:39:30 schreef Niek56:
Ik heb een paar van dit soort paneeltjes die er nagenoeg hetzelfde uitzien en dezelfde afmetingen hebben ook per twee aan elkaar met dezelfde zwarte lijm.
Net in een helder momentje tussen de wolken door ook even gemeten met de paneeltjes recht op de zon gericht. Ik kom aan kortsluitstroom van 500mA on onbelaste spanning van 7,5V. Dit is dus met twee paneeltjes parallel aan elkaar.
Ik heb ook wel interesse in nog wat van deze paneeltjes.

Ik denk dat je die vorig jaar van mij hebt overgenomen. Dat zijn inderdaad dezelfde. In mijn herinnering deden ze ook iets van 250mA, maar ik wist dat niet meer zeker. De zon was op het moment van mijn meting blijkbaar niet krachtig genoeg.

In januari is de zon sowieso minder krachtig. Er zal wel ergens op het internet een tabel rondslingeren waarmee je dat kan omrekenen naar vol zon in de zomer.

7,5V bij 500mA is 3,75W dat zal in de zomer een stuk meer zijn.

dat zal in de zomer een stuk meer zijn.

Als vuistregel vernam ik dat de verhouding winter/zomer ongeveer 1/4 is. Met ruime marges, uiteraard.

Mag ik ook opteren voor een tiental? Misschien zelfs een VPE (hangt van het aantal daarin af).
Mijn aanwezigheid bij de volgende radiobeurs is namelijk niet zeker...
Overbodig te zeggen, maar toch: kosten worden uiteraard vergoed (plus wat extra's voor een koekje bij de koffie) :9

Ik heb wel interesse in een partij. Laat maar weten wat je straks over hebt. Ik raak alles wel kwijt, ken erg veel mensen die met elektronica hobbyen.

kdenk dat we misschien beter een lijst maken zodat topicstarter een hele hoop naar 1 regio kan sturen, en van daaruit dan lokaal wat verdelen.
ik heb eventueel ook interesse in een aantal paneeltjes. lijkt wel wat leuk mee te doen op 6 en 12V batterij gevoede applicaties

Hier ook zeker interesse in 20 modules

Op maandag 27 januari 2025 19:35:26 schreef benleentje:
In januari is de zon sowieso minder krachtig. Er zal wel ergens op het internet een tabel rondslingeren waarmee je dat kan omrekenen naar vol zon in de zomer.

7,5V bij 500mA is 3,75W dat zal in de zomer een stuk meer zijn.

3,75W zal er niet uitkomen bij de gegeven stroom en spanning, het MPP zal er zo'n 20 tot 30% onder zitten waarschijnlijk.

Een lijst per regio, zoals @fcapri voorstelt, klinkt als een goed idee. Dan is het minder versnipperd voor TS.
Ik heb ook interesse in 20 stuks. Regio Westland/Den Haag

Als het beursteam de hele partij wil aanvaarden, dan is er voor de vrijgevige topicstarter helemaal geen versnippering. Vermits hij afziet van betaling lijkt het me normaal en beleefd onzerzijds om hem zo min mogelijk werk te bezorgen, m.a.w. alles naar een enkele bestemming.

Er is intussen contact met TS, ik ga voor vervoer zorgen en dan sla ik het even centraal op.
Daarna gaan we het regelen hoe we dat verder verdelen en wat er naar CO kan voor de beurs, ik zal Tom daar over benaderen.
Een aantal van jullie ken ik persoonlijk, zo niet, stuur dan even een mailtje naar mij, staat in mijn profiel.

Hier ook interesse in een tiental paneeltjes. Regio Breda/Moerdijk.

Heb hier evt ook mogelijkheid tot opslaan voor mensen uit de zuidelijke Nederlanden.

[Bericht gewijzigd door Dominic op (40%)]

Ik wil er wel een stuk of vijf hebben als dat mogelijk is.

Ik heb inderdaad inmiddels contact met Revado, dat gaat goed komen.

Op woensdag 29 januari 2025 14:15:13 schreef Paulinha_B:
Als het beursteam de hele partij wil aanvaarden, dan is er voor de vrijgevige topicstarter helemaal geen versnippering. Vermits hij afziet van betaling lijkt het me normaal en beleefd onzerzijds om hem zo min mogelijk werk te bezorgen, m.a.w. alles naar een enkele bestemming.

Het is in ieder geval mijn intentie dat het ten goede komt aan CO. Ik ben dan ook blij dat Revado dit oppakt en hiervoor gaat zorgen.

Ik zag het zelf in ieder geval niet zo zitten om de hele partij in pakketjes van 10 te gaan versturen. Dan is een, gedeeltelijke, verspreiding via beurzen een beter idee.

Als het niet te duur is zou ik ook graag een partijtje hebben.
Wil al tijdje experimenteren met zonnepaneeltjes, schonere energie.
En als het dan om hergebruikte cellen gaat is nog beter voor milieu.
Ik kan ook eens vragen op 2 lokale makerspaces.
Grote kans dat daar ook interesse is.
Geen idee waar ze opgeslagen gaan worden.
Ik woon nu tijdelijk in Zeeuws-Vlaanderen maar kom toch regelmatig in regio oirschot, Lage mierde, Hilvarenbeek, Brabant. Dus als Hoeben een partij over neemt kan het misschien ook via hem. Of via Dominique afhankelijk van waar in zuid nl je zit.
@Rob,
Fijn dat je dit doet ipv weggooien. E-waste hebben we genoeg in de wereld.
En fijn dat co team wilt meehelpen.

Ik heb intussen al een aantal reacties gehad via mail van CO leden.
Er zijn ook een paar CO leden die aanbieden mee te helpen met het "verspreiden" of transport, dat gaat allemaal goed komen.
De eerste opslag zal Wassenaar worden, maar dat is voor de meesten niet in de buurt.
Ik denk dan inderdaad aan Dominic en een paar anderen.

In een ander topic is Dijkmane bezig met spullen van een oud zendamateur.
Mooi dat ook dat niet verloren gaat.
Wat dat betreft hebben we een heel sterk forum met zijn allen!

[Bericht gewijzigd door revado op (16%)]