Dag,

Ik heb een 15 jaar oude warmtepomp voor het zwembad te verwarmen.
Het controlepaneel werkt niet meer.
De pomp start enkel nog op, ook de compressor, temperatuur aflezen of instellen gaat niet meer.
Het betreft een Heat Perfector Pro Model 4 - 32 KW - 220 V.
De herstelling van de printplaat wordt door de leverancier tussen de 1200 en de 1500 EUR geschat. Reden is dat er geen onderdelen meer te vinden zijn.
Ik zie dat er verscheiden relais, thermostaten (met sonde sensor) op de markt zijn. Probleem is welke draadjes aansluiten hierop. De leverancier wil dat niet prijsgeven.

INSTALLATION & OPERATING.pdf

[Bericht gewijzigd door Sine op (5%)]

Het begin is simpel ... zijn de spanningen nog aanwezig? Ik zie een trafo, een zekering en een spanningsregelaar op de print. Op die plekken kun je al eens meten of daar nog tekenen van leven zijn.

Is hier een printspoortje beschadigd? Of is dat iets dat er op ligt en zachtjes weg te vegen valt? (evt. een goede macrofoto van dit gedeelte maken)

Ook: Zitten alle draden nog goed vast? Ik zie een klein beetje corrosie, mogelijk dat daardoor iets niet meer goed contact maakt. Maar als je de draden 1 voor 1 losmaakt en weer vastzet waar ze zaten heb je ook kans dat je het slechter maakt, omdat er eerst geen corrosie tussen zat en erna wel. Mocht je dat proberen, schakel dan wel eerst de spanning uit.

1 voor 1 zodat ze op dezelfde plek terugkomen ;) Of in eerste instantie 1 voor 1 een beetje wiebelen zodat je kunt voelen of iets loszit en tegelijk hopelijk het contactvlak wat opschuurt.

Ik zou eerst eens de boel schoonmaken want volgens mij is er heel veel geoxideerd.

Ik zie dat een hoop draden aan de kroonsteentjes hangen. Die zijn daarvoor niet gemaakt, dat is vragen om draadbreuk. Zoiets heeft een trekontlasting nodig.

Net als Fred:
eerst schoonmaken, dan draad voor draad contact controleren

Het is mijn ervaring dat de meeste problemen ontstaan in deze volgorde:
Vuile, geoxideerde contacten
Relaiscontacten
Elcos
Optocouplers

Die weerstand rechtsbovenin is wel wat gekleurd, is die nog goed?

De SET knop reageert niet.
Temperatuur setting enkel in Fahrenheit.
Temperatuur weergave onjuist.

ppl.mp4

Op zondag 11 mei 2025 10:12:51 schreef fred101:
Ik zou eerst eens de boel schoonmaken want volgens mij is er heel veel geoxideerd.

Met welk product doe ik dit het best ?

Eerst kijken of nergens een accu of supercap zit. Dus alles spanningsloos.

Ik zou zelf gewoon met een sopje aan de gang gaan. Wel eerst kijken of alles tegen vocht kan, wat ik op de fotos zie kan er wel tegen. Een sopje, zachte borstel en alles goed reinigen en vooral met water goed naspoelen. En goed drogen!

Voor iedereen die denkt dat elektronica niet tegen water kan: je moest eens weten hoeveel water gebruikt wordt in het productieproces. Belangrijk is dat alles wel droog is voordat je inschakelt. Ook in de connectoren.

Alternatief is diverse reinigingssprays. Geoxideerde contacten kun je met Kontakt60 reinigen. Maar dat laat zeer agressieve zuren achter, na het reinigen moet je dat absoluut wegspoelen met een andere spray of gewoon isopopanol (soort alcohol). Maar ik zou gewoon met dat sopje beginnen. Het voordeel is dat het vuil dan weg is en je alle oxide overal goed ziet zitten en meer gericht te werk kunt gaan met agressievere middelen.

Die rij kroonsteentje is een gruwel. Ik ben niet verbaasd dat dit op een gegeven moment uitvalt. Een beetje elektronicus, machinebouwer of installateur maakt het echt niet op deze manier.

En die rij 6mm vlakstekers op de print ziet er flink geoxideerd uit. Ook dit heb ik vaker slecht contact zien maken.

Ik zie trouwens geen SET kop in je schema?

Klikken die knoppen als je ze induwt? En voelt die SET knop anders aan? Ik vermoed dat de mechanica dan niet goed is, de dome niet meer veert, dat gebeurt nogal eens. Of die tape wijst erop dat de zaak lek was en dan is dat daarachter geoxideerd. Ik heb industrieel nogal eens gezien dat lomperiken die knoppen gewoon met een schroevendraaier induwden, dan blijft daar niets van over. Dat is heel erg goed, want dan hebben degenen die moeten repareren weer meer werk.

Openhalen dus en fotos posten. Of is dit al open en zie je een flatcable naar de print? Dan kun je daarop meten. Ergens op de print gaat die knop naar de processor.

Een JBF oplossing is gewoon een extra knop plaatsen die je aan deze parallel zet (even hopen dat deze niet kortgesloten is).

Is dit nu een brandplek of gewoon vuil:

Zoals Fred zegt, eerst eens grondig schoonmaken voordat je verder gaat zoeken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (42%)]

Ik denk de stoffelijke resten van een dode pissebed, in de rode cirkel!

In (mijn) gele rechthoek(en) ook zoiets en andere viezigheid en stukje bruine isolatie. En geoxideerde plekjes.

Dus zoals gezegd eerst eens goed reinigen!

De pin SET knop klikt nog.

Op zondag 11 mei 2025 11:03:08 schreef Hoeben:
Die weerstand rechtsbovenin is wel wat gekleurd, is die nog goed?

Gemeten : geeft 68 bij stand 200

De pomp werkt weer, dus de SET knop
Zoals op de afbeelding zijn die knopjes sterk verroest.
Heb voorzichtig geprobeerd met WD40 dit wat op te lossen, goed droog gemaakt.
Veel roest weg, maar de knoppen zijn toch wat beschadigd.

gewoon die knopjes vervangen. die gaan al snel kapot, maar als ze zo verroest zijn, was dat kanshebber 1 natuurlijk

Leuk maar dat werkt maar even, gewoon alle schakelaartjes vervangen.

Het hele ontwerp ziet er sowieso behoorlijk brak uit voor iets dat met water en warmte te maken krijgt.

Dominic

Welke switches moet ik kopen ?

Het zijn waarschijnlijk van die 6 x 6 mm vierkante?
Die zijn overal te koop, wel even de hoogte opmeten want je hebt ze in verschillende hoogtes. Montage is zo te zien met 4 pootjes SMD, zij bijv. https://www.reichelt.com/de/en/shop/product/short_stroke_button_smd_1_…
Of zijn het toch 4 pootjes door de print heen?

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (29%)]

De foto is niet heel scherp, maar de twee kleine condensatoren rechts bovenin zien er niet al te best uit (bovenste lijkt bol te staan, onderste lijkt een gat in te zitten). Betere foto van dat stuk mogelijk?

Je moet even meten hoe hoog de knopjes boven de print uitkomen. Je hebt deze schakelaars van 5 tot 20mm in stapjes van 1mm. Hooguit dat er een paar van de "dicht bij 20" waardes ontbreken. (en dan zou je verwachten dat ze iets als 16-18-20 doen, maar ik heb vooral 17 in grote getallen op voorraad).

Ik heb er veel op voorraad. Als je langs kan komen in Delfgauw kan je ze meenemen. Anders moet je de verzendkosten plus een beetje betalen.