Hallo allemaal, wie weet het mogelijke antwoord op het volgende.
Onder de veranda heb ik 2 heaters hangen van het merk Heatstrip, 3200W. Beide hebben een eigen zekering in de meterkast. Deze werken al 4 jaar zoals ze moeten werken. Nu is er 1 raar gaan doen. Bij het inschakelen hoor je hem aangaan en wordt hij ook warm, dit is ook te zien op het stroomverbruik. Na ongeveer 3 minuten stopt hij ermee. De heater blijft wel hand warm, er blijft dus stroom op staan, maar wordt niet meer heet zoals dat wel zou moeten. In de veronderstelling dat de heater stuk zou zijn heb ik een nieuwe opgehangen. Maar met de nieuwe gebeurde precies hetzelfde. Het ligt dus niet aan de heater. De zekering klapt niet. Op de een of andere manier wordt de stroom geknepen 3 minuten na inschakelen. Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Tja, glazen bol defect en zo, maar gezien dat je er al een nieuwe op heb staan denk ik dat je ergens een fout in de installatie hebt.
Ik zou om te beginnen eens het ding (laten) aanzetten en met een meter meten op de afgaande aansluiting van de betreffende zekering.
Blijft de spanning daar stabiel, kan je de zekering uitsluiten.
Volgende stap is dan meten op de aansluiting van je heater, blijft daar ook de spanning stabiel, dan probeert de overheid je verbruik te temperen dmv sjemtreels of zo.

Dit duid vaak op een losse of slechte verbinding in je installatie; of bv zekering ; verbrande wcd(even het kapje er af halen; of als er een schakelaar tussen zit deze controleren op verbranding.

Zou dat dan ook aan de lasklemmen kunnen liggen? Verouderd/weersinvloed?

[Bericht gewijzigd door GCM op (20%)]

Op vrijdag 23 mei 2025 11:13:39 schreef GCM:

Yup.
Bouwmarkt lasklemmen zijn notoir hierin.
Vandaar mijn opmerking over meten.

Een los zittende nulleiding?
Ik zou er op korte termijn serieus naar ( laten) kijken.
Hier is iets serieus aan de hand!

Op vrijdag 23 mei 2025 11:13:39 schreef GCM:

Zeker een grote kanshebber.

Slechte verbinding? Dat kan, maar dan zou er ook een behoorlijk vermogen verstookt moeten worden in die slechte verbinding. Handwarme kachel, veel warmere (want kleinere) slechte verbinding.

3200W heater, dat lijkt me de schakelaar. vaak word er een lichtschakelaar gebruikt die maar 10A mag schakelen. of is de heater er 1 met afstandbediening? de automaat kan het ook zijn, kwestie van onder spanning en last! de spanning op de heater meten.

Op vrijdag 23 mei 2025 18:49:13 schreef testman:
3200W heater, dat lijkt me de schakelaar. vaak word er een lichtschakelaar gebruikt die maar 10A mag schakelen. of is de heater er 1 met afstandbediening? de automaat kan het ook zijn, kwestie van onder spanning en last! de spanning op de heater meten.

Wat ik dus in de eerste reactie al gezegd heb.

Sommige (of allemaal?) van die dingen hebben een oververhitting beveiliging, gaat deze niet te snel aan mits hij daar mee is uitgerust?

Wat ik dus in de eerste reactie al gezegd heb.

Ga je nu echt onder iedere reactie zeggen dat jij zo iets soortgelijks al hebt gezegd?

Gaat ie automatisch ook weer aan?

Sommige goedkope (lees: goedkoop in productie, hoeft niet te betekenen goedkoop in aanschaf) elektrische kachels hebben een ontzettend slechte thermostaat die wordt beïnvloed door de eigen warmteproductie.

Als ie op z'n thermostaat aan en uitklikt hoeft er helemaal niets mis te zijn met de installatie maar is het gewoon een slecht ontwerp.

TS heeft een nieuwe kachel gemonteerd, moet echt iets in de installatie zijn.
Aanzetten en de duspol er op als eerste en meten.
De oude kachel die af is gekomen kan natuurlijk ook even getest worden op een andere wcd.

... bij voorkeur ook een andere groep...