Miele Vaatwasser G 4203 i - Halverwege programma bevriest de tijd

Mijn Miele Vaatwasser g 4203 i Begint "gewoon" aan elk programma. begint ook te spoelen te wassen en te pompen enzo. maar ongeveer halverwege de tijd die het programma zou moeten duren. blijft de tijd eindeloos staan. En blijft de machine wassen/spoelen. zonder foutmelding tot het met powerknop uit word gezet.
Er is geen foutmelding op het display.
met de knop pauze en handmatig water weg pompen, word machine leeg gepompt.
alle programma's werken. maar een kort programma "bevriest" bijvoorbeeld bij laatste 30 minuten. een lang programma bijvoorbeeld bij 50 minuten.
zelf heb ik een vermoeden dat het iets met een sensor is ofzo. maar welke? zo maar gokken en vervangen is een dure hobby bij Miele onderdelen.

Hoop dat iemand op dit forum zelfde ervaring heeft.... en tips.
Alvast bedankt,

vrgrt,
Andre

water word nog wel warm?

Op vrijdag 23 mei 2025 18:52:08 schreef testman:
water word nog wel warm?

Goede vraag, vergeten te checken. ga ik doen.

Inderdaad. Water word niet meer warm. Goeie tip.
Zou dan de circulatiepomp met verwarming defect kunnen zijn?
Ik kwam deze tegen bij Miele en €eromaxx:
MIELE CIRCULATIEPOMP MPEH00-62/2 230V50HZ - € 264,- bij Euromaxx, ongev. 40,- duurder bij Miele zelf.
Zijn er ook nog extra parts zoals afdichtingen ofzo nodig ?

Maar Ik ga eerst de vaatwasser > pomp morgen uitbouwen, en checken. ik ben ook benieuwd of het door te meten is voordat ik zomaar zo'n duur onderdeel bestel.

Ik heb de vaatwasser in slaaphouding op zijn zij gelegd, en de bodemplaat er af gehaad.
Bij meten aan het verwarmingsdeel aan de circulatiepomp, meet ik met de Ohm meter oneindige weerstand.
Mag ik er dan vanuit gaan dat het stuk is?
Is dat verwarmingsdeel zo vast getrouwd met de circulatiepomp dat je het alleen als 1 gehaal kan kopen?
en.... is het dan het beste om bij Miele te kopen? of zijn er goede (en goedkopere) alternatieven?

Doormeten verwarmings deel, en onderkant vaatwasser

Bijvoorbeeld te koop als 1 onderdeel (pomp/verwarming) bij Eurmaxx dus. maar mogelijk bij veel meer goede adressen in NL.

Hoe oud is de machine en in welke staat nog?

De vaatwasser is uit 2017, en behalve de verwarmingsunit technisch (zo ver ik kan zien) in perfecte staat.
Ik vind de machine veel te jong om al te vervangen. In principe repareer ik altijd alles wat mogelijk is behalve als reparatie duurder dan aanschaf van een nieuwe word.
Repareren doe ik niet alleen uit kosten besparing. (behalve de soms hoge onderdelen kosten) vind ik het ook een leuke uitdaging.

De machine is veel nieuwer dan de keuken uit 1998 (die wel ouderdoms verschijnselen vertoond)

Ik zou ook voor los element gaan, maar op zij liggen is geen goede rusthouding voor de vaatwasser! altijd op rug leggen met klep naar boven.

Op zondag 25 mei 2025 11:49:09 schreef AndreBltmn:
Doormeten verwarmings deel, en onderkant vaatwasser

Zo losjes als je die meetpennen vast hebt, geeft geen betrouwbaar contact.
Ook een mogelijke oorzaak van "niets" meten. (OL=boven meetbereik)
Er zit vaak wat vuil of andere aanslag op de meetpunten.
Dus zorg dat je heel goed contact maakt, door wat te "krassen".

Op maandag 26 mei 2025 11:10:04 schreef smd:
Ik zou ook voor los element gaan, maar op zij liggen is geen goede rusthouding voor de vaatwasser! altijd op rug leggen met klep naar boven.

Bedankt voor de tip. Ik snap het. maar als het op de rug ligt kom ik niet bij de bevestiging van de pomp, En nu weet ik zeker dat de slangen goed vrij liggen en niet klem.

Op maandag 26 mei 2025 11:24:44 schreef vergeten:
[...]
Zo losjes als je die meetpennen vast hebt, geeft geen betrouwbaar contact.
Ook een mogelijke oorzaak van "niets" meten. (OL=boven meetbereik)
Er zit vaak wat vuil of andere aanslag op de meetpunten.
Dus zorg dat je heel goed contact maakt, door wat te "krassen".

Bedankt voor de tip. Klopt wat je zegt. heb ik uiteraard ook gedaan, met 2 handen en wat krassen enzo. maar voor de foto had ik een hand voor de telefoon nodig bij gebrek aan een assistent(e) .

Op zondag 25 mei 2025 17:42:27 schreef ad12345:
Los element 6195781

Bedankt voor nummer van verwarmingsdeel. heb je evt ook link naar adres waar deze als los deel te koop is ?

Gewoon bij miele bestellen..

Ol betekend op jouw meter geen oneindig hoge weerstand maar omdat je meter niet autorange heeft, betekend het letterlijk out of range. Als je dan de meter op een stand groter zet op bv 2000Ω dan heb je kans dat je wel wat meet.

Het hangt sterk van het vermogen van het element af wat zijn weerstand heeft. Out or range is bv 230Ω. Dat geeft op 230V precies 1A en dus precies 230W. 230W lijkt mij ook vrij klein maar het kan dus wel, zeker als er meerdere elementen in zitten.

Maar hou dus in de gaten op welk bereik je aan het meten bent en dat je zelf moet schakelen als je Ol ziet staan.

verwarmingsweerstanden gaan volgens mij praktisch niet defect, wel de relais van dit type 9053390 (printplaatje met twee aparte relais op)

Op dinsdag 27 mei 2025 15:46:54 schreef benleentje:
Ol betekend op jouw meter geen oneindig hoge weerstand maar omdat je meter niet autorange heeft, betekend het letterlijk out of range. Als je dan de meter op een stand groter zet op bv 2000Ω dan heb je kans dat je wel wat meet.

Het hangt sterk van het vermogen van het element af wat zijn weerstand heeft. Out or range is bv 230Ω. Dat geeft op 230V precies 1A en dus precies 230W. 230W lijkt mij ook vrij klein maar het kan dus wel, zeker als er meerdere elementen in zitten.

Maar hou dus in de gaten op welk bereik je aan het meten bent en dat je zelf moet schakelen als je Ol ziet staan.

Bedankt voor de tip. Mijn multimeter stond op 200 Ohm bereik (zie ook eerder geplaatste foto)
vooraf had ik berekend dat weerstand ongeveer 25 Ohm zou moeten zijn ( 240 V / 2300 W ) I=P:U en dan R=U:I (opgelet op school+hobby=leuk resultaat)
Zojuist nieuwe element ontvangen. en.....tada :-) 25 Ohm dus.

Oude element dus echt stuk,

Op dinsdag 27 mei 2025 21:17:59 schreef PIRON:
verwarmingsweerstanden gaan volgens mij praktisch niet defect, wel de relais van dit type 9053390 (printplaatje met twee aparte relais op)

Idd zelden maar dat is niet hetzelfde als nooit. Toch al een paar keer voor gehad. Een defect relais geeft onmiddelijk een error. Schuim doet de verwarming uitvallen maar toch is dat een grotere mogelijkheid in oorzaak volgens mij. Ook al vuil in de turbine gehad.

YES ! Gelukt.
Nieuwe verwarmingselement is ingebouwd, en getest.
Vaatwaaser weer ingebouwd in de keuken, en proefwas gedaan.

Het was programma werd weer netjes voltooid. De stoom bij opening toonde ook aan dat het weer warm werd.
Hopelijk blijft nu alles heel tot wij zelf vinden dat het met pensioen mag.
Bedankt voor alle tips.

Pff gelukkig! Was een duur element??

115€

De HD pressostaat ondertussen dezelfde tarifiëring. 8)7

[Bericht gewijzigd door EricN op (88%)]

nog een kleine tip.
met de moderne draaiplop kurken is makkelijk de buisjes waar water in staat tijdelijk af te dichten. Dan kom er bij aanstoten als de pomp er uit is geen water uit, en er kan niets invallen.