Hoe krijgt het relais van de brandstofpomp zijn massa?
Er zitten 4 draden op, en dit is wat ik zelf eruit haal:

Y/G = de draad waar 12V op staat om het startrelais te bedienen, bedoelt voor het aansturen van brandstofpomp relais tijdens het starten.

Br/B = de 12V voeding vanaf het relais maar de brandstofpomp toe.

O/W = 12V voeding, contactgeschakeld.

B/Y = de draad van de ontsteking die ook naar de bobines gaat, de schakelt de spoel van de bobine telkens aan de massa en geeft ook telkens massa aan brandstofrelais.

Klopt dit tot zover?

De brandstofpomp moet het doen tijdens het starten van de motor en als de motor draait.
Maar als je op de startknop drukt, dan is er toch nog geen massa op het brandstofrelais? Dan kan hij de brandstofpomp toch niet schakelen?
Of geeft de ontstekingsmodule ook massa als motor nog niet loopt en de bobines niet aangestuurd worden? Maar dan loopt er bij niet draaiende motor en contact aan altijd stroom door de primaire spoel van de bobine?

Zou best kunnen dat dit niet een standaard relais is. Massa van dit relais komt uit het ontstekingssysteem wat ook niet een constante massa is maar een pulserende het is dus al een relais met een soort geheugen. Zou mij niets verbazen dat die startdraad inwendig in het "relais" met een diode o.i.d. doorgeschakeld is naar de brandstofpomp (is eenvoudig te meten). Volgens mij is dit een motorfiets met carburateurs en die brandstofpompjes daarvan trekken niet zo heel erg veel stroom, wat het aannemelijk maakt dat daar een diode zit. Overigens denk ik dat de term CDI op het ontstekingskastje niet correct is. Dit is waarschijnlijk een inductief ontstekingssysteem. CDI staat voor Capacitor Discharge Ignition, wat dit hoofdwaarschijnlijk niet is. Tot zover mijn idee erover.

Op vrijdag 23 mei 2025 21:17:26 schreef bol00052:
Zou best kunnen dat dit niet een standaard relais is. Massa van dit relais komt uit het ontstekingssysteem wat ook niet een constante massa is maar een pulserende het is dus al een relais met een soort geheugen. Zou mij niets verbazen dat die startdraad inwendig in het "relais" met een diode o.i.d. doorgeschakeld is naar de brandstofpomp (is eenvoudig te meten). Volgens mij is dit een motorfiets met carburateurs en die brandstofpompjes daarvan trekken niet zo heel erg veel stroom, wat het aannemelijk maakt dat daar een diode zit. Overigens denk ik dat de term CDI op het ontstekingskastje niet correct is. Dit is waarschijnlijk een inductief ontstekingssysteem. CDI staat voor Capacitor Discharge Ignition, wat dit hoofdwaarschijnlijk niet is. Tot zover mijn idee erover.

CDI heeft iemand anders erop geschreven.
Aha, dus via de startknop krijgt hij gewoon direct 12V (via de diode in het relais). Waarom eigenlijk via een diode?

Als die diode daar niet zou zitten en het relais schakelt in als de ontsteking begint te werken dan gaat je startmotor weer draaien. Dat houdt de startmotor niet zo lang vol. ;-)