Goede dag,
Ik heb een dementie klok ( uit 2017 met stroom adapter) en wil deze opnieuw instellen via knoppen op achterkant van de klok. Er zit een manual bij.zie foto
Het stukje van onderstrepen dat lukt niet. Ik kan wel dingen veranderen maar de tijd niet ! Deze springt gewoon weer op de oude tijd te zien in display.
Probleem is dat instellingen niet worden vastgehouden. Vermoed dat de laaste instelling in 2017 is geweest bij mijn schoonvader.
Kan het zijn dat op de printplaat voor het geheugen een batterij nodig is en deze leeg is ?
Zie printplaat.

Alvast Dank voor advies en bijdrage.
Gr Fred.

Deze foto moet nog ff bij bericht van dementieklok

Dat ding met de gele folie is inderdaad een batterij, kun je de spanning daarvan eens meten?

Ik vind het wel raar dat hij de oude instellingen wel zou bewaren, als de batterij leeg zou zijn.

Als de batterij leeg is kunnen er allerlei vreemde dingen gebeuren. ('t ligt er net aan hoe de programmeur van de klok het bedacht heeft)
Programmeren wel goed afgesloten? (volgens handleiding moet dat met de 'MENU' toets, niet met 'OK'... 8)7 )

Wel wat wrang trouwens: een dementieklok met geheugenverlies... :+

Destijds gebruikt bij mijn schoonvader. Weet niet meer of er ook een AB bij hoorde.
Afsluiten met menu knop klopt maar nieuwe instellingen bewaren ho maar ?
Er moet eerst een streepje onder komen te staan voordat ik ga instellen maar dat verschijnt niet.
Lijft ff een uitdaging.

Ja leuke interpretatie van dementieklok met geheugen probleem ???

Er komt geen streepje bij het indrukken van de MENU-toets. Werkt deze toets wel op andere momenten? Zelfde geldt voor UP en DOWN.

Een demente klok die de tijd is vergeten :)

(Sorry hoor, kon het niet laten).
(Ah, Arco dacht 't zelfde).

Een van de eerste dingen waar ik aan denk is dat de contactjes van de schakelaars gewoon slecht zijn. en als die 't niet doen kun je natuurlijk niets instellen.

Nee joh ik vond de grap wel leuk hoor .
Bedankt voort e bijdrage.
Oorzaak kan ik niet vinden dus hoppa naar kringloop oid !

Ik vond ze ook best grappig, die woordspeling. Maarre, gaat de kringloopwinkel een defect apparaat wel aannemen? In Vlaanderen zijn die behoorlijk selectief geworden op wat ze binnenhalen!

Maarre, gaat de kringloopwinkel een defect apparaat wel aannemen? In Vlaanderen zijn die behoorlijk selectief geworden op wat ze binnenhalen!

Sommige kringloopwinkels hebben een Fred101 rondlopen die er z'n tanden op kan stukbijten :)

Alhoewel ik verwacht dat men hier al een heel eind gaat komen met wat contactspray in de betreffende schakelaar te spuiten, of het rubbermatje wat schoonmaken.... Kwestie van de paar schroeven die de PCB vasthouden los te schroeven en even de schakelaars/contacten wat te inspecteren en schoon te maken. (dus wat Kortsluiting_online al zei).

Zou ook even met een DMM de spanning van de Lithium-cel meten. Indien te laag, dan is het vervangen door een nieuwe cel een kleinigheidje.

En moet toegeven dat de opmerking van een dementieklok met geheugenverlies toch ook hier een glimlach opleverde....

Nah, ik denk dat het inderdaad het batterijtje is, wat TS vanaf het begin al dacht.

Dus meet die spanning even na. Eventueel ook nadat de klok een dag aangestaan heeft, voor geval het een herlaadbaar batterijtje is. Maar ik zie dat het typenr met een C begint en geen L, dus ik denk dat 'ie niet herlaadbaar is. Ondanks dat die gele folie juist weer wel aan een herlaadbaar type doet denken :?

Ik zie op de foto nog net een C, maar het laatste cijfer lijkt een 0. Dus het is geen CR2032 op dit moment, maar wel 3 Volt (Er staat 3V op). Dus je zou er een houdertje met een CR2032 in kunnen zetten (Als 'ie niet geladen wordt! Een CR2032 moet je niet proberen te laden. En als 'ie geladen wordt hoeft er überhaupt geen nieuwe in). Er lijkt genoeg ruimte voor een houdertje te zijn, misschien naast de print en met draadjes?

Op zaterdag 24 mei 2025 18:08:46 schreef SparkyGSX:
Dat ding met de gele folie is inderdaad een batterij, kun je de spanning daarvan eens meten?

Waarschijnlijk een CR1620? :
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcTd4ibIZul7MDOxUVfHHcgwJMI6nnYxnMzfKi72_b_Ho1dLuocirc4tPvJg1tknnmLWKq2z-ECjgRyfYnrXxjijqgBbA4NSkGHBqvRM6J4cw98jXbK-0ABy2GUyF5CJaPuClad50W873g&usqp=CAc

Op zondag 25 mei 2025 16:18:07 schreef nonius:
[...]

Sommige kringloopwinkels hebben een Fred101 rondlopen die er z'n tanden op kan stukbijten :)

Alhoewel ik verwacht dat men hier al een heel eind gaat komen met wat contactspray in de betreffende schakelaar te spuiten, of het rubbermatje wat schoonmaken.... Kwestie van de paar schroeven die de PCB vasthouden los te schroeven en even de schakelaars/contacten wat te inspecteren en schoon te maken. (dus wat Kortsluiting_online al zei).

Zou ook even met een DMM de spanning van de Lithium-cel meten. Indien te laag, dan is het vervangen door een nieuwe cel een kleinigheidje.

En moet toegeven dat de opmerking van een dementieklok met geheugenverlies toch ook hier een glimlach opleverde....

Contactspray :'(
Dan is die klok ook nog gehandicapt straks, dat sloopt de contacten.
Hooguit schoonmaken met wat Ipa en meer niet.
Maar ik ga ook voor dat celletje vervangen.

mijn moeder had zo een soort zelfde klok. Als je het streepje onder het in te stellen getal niet krijgt ben je niet aan het gelijkzetten

Je hoeft heus geen CRxxxx precies kloppend te hebben. Zolang je de + en - op de juiste plekken aansluit gaat het goed.

Als ik goed gok, dan zijn er twee "reserve" aansluitpunten waar je gewoon met draadjes een batterij op kan aansluiten.

Contactspray Dan is die klok ook nog gehandicapt straks, dat sloopt de contacten.

'primum non nocere', heet dat in medisch-ethische termen ('en vooreerst, doe geen kwaad/richt geen schade aan')

Frappant, ik werk m'n hele volwassen leven al met Kontakt-70 contactspray en heb er nog geen negatieve ervaringen mee opgedaan. N.a.v. de commentaren die ik hier al vaak heb gelezen zal ik er in de toekomst wat voorzichtiger mee omgaan c.q. minder snel naar grijpen, en evt. naspoelen met IPA. Maar nogmaals, ik kan er zelf uit eigen ervaring eigenlijk niets negatiefs over zeggen.... Maar neem zonder meer aan dat al het negatieve dat iedereen over het goedje schrijft ongetwijfeld valide is.

En inderdaad, die Li-batterij maakt verder niet uit, als het maar fysiek past. Zelf zou ik gewoon een CR2016/2032/whatever nemen en een paar tabjes aan puntlassen maar een paar draadjes aan een Li-cel solderen gaat ook prima; zo heb ik het ook heel m'n leven gedaan, voordat ik een puntlasapparaat had gebouwd. Andere optie: een klein Li-cel houdertje op de print lijmen/solderen. Zo heb ik de ingesoldeerde CR2032(?) Li geheugencel in m'n PM5193 vervangen door een batterijhoudertje, zodat in de toekomst de batterij snel en simpel te vervangen is, zonder soldeerwerk.

Zonde om die klok wegens een leeg backup-batterijtje of haperende schakelaar tot de kliko of kringloopwinkel te veroordelen....

Op zondag 25 mei 2025 16:53:18 schreef Arco:
[afbeelding]

Op zondag 25 mei 2025 22:26:26 schreef bprosman:
mijn moeder had zo een soort zelfde klok. Als je het streepje onder het in te stellen getal niet krijgt ben je niet aan het gelijkzetten

Hoi,

Ja de is het probleem idd. Ik meen mij nog te herinneren dat ik destijds dat onderstrepen eerst moest doen
Voordat revisies versteld werd. Nu lukt me dat niet .
Klok start op met steeds dezelfde tijd …tikt dus niet door….zoals je zou verwachten .

Ga voo een andere batterij ,eerst nog ff nameten .

Op zondag 25 mei 2025 16:53:18 schreef Arco:
[afbeelding]

Arco,

Waar heb je dat model batterijtje gezien/ website misschien ?

Als je in Google intypt cr1620 solder en dan bovenin klikt op "Afbeeldingen:, dan zie je allerlei types staan met soldeerlipjes (waarvan de meeste overigens geen CR1620 zijn maar een ander type, zo lijkt het).

Op dinsdag 27 mei 2025 19:51:25 schreef Fredkoelkast:

Ga voo een andere batterij ,eerst nog ff nameten .

Als je 'm een dagje aan laat staan, is de batterij dan nog steeds leeg?

Op dinsdag 27 mei 2025 19:51:25 schreef Fredkoelkast:
Klok start op met steeds dezelfde tijd …tikt dus niet door….zoals je zou verwachten .

Weet je de tijdlijn van het vorige gebruik nog?

Wat me wel eens is overkomen is dat een CMOS RTC chip WEL genoeg power had om de boel vast te houden, maar NIET genoeg power om verder te draaien op de batterij.

Als dat hier het geval is dan verwacht ik dat je een tijd/datum ziet in 2017 die NA het laatste gebruik in 2017 valt.

@lucky Luke: In de jaren tachtig/negentig werd dat nog wel gedaan: Oplaadbare batterijen als voeding voor de RTC (en CMOS config storage). Maar sinds zeg ongeveer 2000. zijn RTC chips zo zuinig dat je een jaar of 10-20 uit een CR2032 haalt. Dan is het niet meer de kosten en moeite waard om een laadcircuit in te bouwen.

Verder heb ik OOIT een "voorbeeldcircuit" gevonden en op mijn bordjes geimplementeerd voor CR2032 batterij + RTC chip. Dan zit er een diode en een 1k weerstand in serie met accu->voeding van RTC.

Later vond ik waarom dat is: Regels stellen dat het te allen tijde onmogelijk moet zijn dat er stroom de "nietlaadbare" batterij in mag gaan en dat er nooit een grote stroom kan gaan gaan lopen dat de boel warm wordt en in de fik gaat. Die diode is "anti laden" en de weerstand is "max 3mA ontlaadstroom". Dit alles om evt "op rare manier kapot gaan" van het RTC chipje te tolereren.

[Bericht gewijzigd door rew op (46%)]

Ja, maar ik weet niet wat voor batterij in de klok van TS zit en of die geladen wordt, en "een dagje aan laten staan" leek me een goede methode daar met zekerheid achter te komen.

Dat het typenummer van de batterij met een C begint doet wel denken aan een niet-laadbare, afaik beginnen de laadbare met LIR...

De DS3231 moduletjes van de bekende ebay/ali verkopers gebruiken overigens ook een diode en weerstand, maar dan juist om de cel te laden! Die diode moet er dus af als je een niet-laadbare cel gebruikt.
https://www.eluke.nl/2019/11/14/real-time-clock-modification/ (je kunt de printsporen op de foto volgen, de cel zou echt geladen worden via de diode en weerstand)