Beste forumleden,
Ik heb een Gazelle speed pedelec, bj. 2014-(45Km/hr.) met een impuls 2.0 motor vermoedelijk 350W (fabrikant Kalkhoff) met een batterij 17Ah. type zie foto's. De fiets doet het niet meer. De elektronica in de motor is ingegoten en onbereikbaar voor metingen.
Bij het aanzetten van de fietscomputer gaat deze in werking, echter blijft deze staan op "Hallo met de naam. Je kan wel de instellingen bedienen maar de batterijindicatie visueel aangeduid met een aantal blokjes blijft leeg.
De verlichting blijkt ook niet te werken bij het aanzetten wat zou moeten.(Is verplicht!)
De batterij is gereset en heb de volgende vragen:
Kan ik de elektronica uittesten van de motor die weliswaar ingegoten is?
Weet er iemand welke spanningen dat er op de punten C-D-R dienen te zijn?
Het volgende heb ik gemeten op de batterijcontacten:
- Op de punten - en + is er +36V
- Tussen de punten - en C,D meet ik +3V
- Tussen de punten + en R meet ik +3V
- Tussen de punten R en C,D meet ik +3V
Zie begeleidende foto's over welke batterij ik het heb.
Alvast bedankt voor de feedback 
C en D zou wel eens voor clock en data kunnen staan.
nergens foutmeldingen of knipperende leds???
https://hollandbikeshop.com/pdf_dutch_repairs/60-5-impulse-e-bike-erro…
eens laten uitlezen bij de fietsmaker ofzo, want zomaar at random beginnen meten en vervangen
Beste fcapri,
Bedankt voor je feedback, echter…
Neen, geen enkele foutmelding vermeld op het display en of geregistreerd.
Ik heb een groot vermoeden dat de elektronica die ingegoten is in het motor compartiment defect is. De motor op zich is een drie fasen motor en is volgens mijn meting in orde. De spoelen meten een gelijke weerstandswaarde.
Groetjes
Johan
je zou er een universele controller kunnen aanhangen om te zien of de motor nog draait.
kan ook gewoon zijn dat het display kapot is en daarmee niet communiceert met de controller.
of er kan ergens een kabelprobleem zijn waardoor de communicatie niet werkt.
een fietsmaker (merkdealer) zou misschien een pc kunnen inpluggen en zien of de boel nog antwoord of niet. zomaar display of controller gaan vervangen kost je veel geld en het is altijd mogelijk dat het toch niet werkt omdat er elders een probleem is
[Bericht gewijzigd door fcapri op (33%)]
Dat zou ik dienen te vragen om lenen bij een Gazelle e- bike verdeler veronderstel ik. Er kunnen maar volgens mij 3 onderdelen defect raken en dat is: de fietscomputer, de motor of de battrij. De sensoren heb ik al getest en werken, ook deze in de motor.
Het is precies moeilijk om aan de juiste testen te komen om het een en ander uit te sluiten?
testen is niet moeilijk, als je de onderdelen hebt.
wat ik doe ik dergelijke gevallen als een fiets niet werkt:
accu vervangen, ik sluit een accu aan met 2 draden. als de fiets start, zal die mogelijks een fout geven op de battery (niet origineel). maar weer alvast dat er dan 24-36V toekomt aan controller.
als de fiets niet rijd dan doe ik volgende:
1) testen trapsensor/gashendel. als de controller niet ziet dat je trapt of gas geeft, dan doet die natuurlijk niks.
2) display swappen met werkende.
3) controller swappen met werkende.
4) motor swappen met werkende.
probleem bij gazelle is dat alles is geprgrammeerd tegen diefstal.
het display zit geprogrammeerd in de controller, een andere zal een fout geven.
accu zit geprogrammeerd in de controlller, andere geeft een foutmelding (00003 dacht ik).
daarom blijf ik al ver weg van gazelle want die hebben alles op slot gezet en zomaar onderdelen uitwisselen werkt toch niet.
bosch fietsen hebben ook een anti-sabotage systeem draaien. wie zijn fiets opdrijft en de firmware merkt het, gaat die voor 90km op slot. rijd nog 10km/h ofzo de rest moet je zelf trappen. na 90km trappen gaat die weer open.
merkt die het nog eens, gaat die weer op slot.
na 3x gaat de anti-sabotage in werking en doet de fiets niks meer. je MOET laten vrijgeven bij bosch dealer dan. er kan ook ziets met die gazelle aan de hand zijn, daarom zou ik die bij gazelle zelf laten uitlezen.
Beste fcapri,
Blijkbaar is het toch niet zo eenvoudig om deze fiets terug in orde te krijgen zonder bij een dealer te gaan:-(
De fiets is vanaf het begin een speed pedelec, dus geen opgedreven fiets!
Ik ga zeker geen onnodige onderdelen aankopen waarvan ik niet zeker weet dat deze defect zijn. Een uitleesapparaat handig zijn maar is ook geen wondermiddel.
Ik ga nog rondkijken wat de mogelijkheden zijn en kom later hier nog op terug voor andere geïnteresseerde forumleden.
Alvast bedankt voor de moeite en feedback. Top!?