Gisteravond werd ik gebeld dat iemand geen spanning meer had op zijn caravan. Meestal is de oorzaak kachel+tosti ijzer oid. Echter, de automaat (Hager B16) stond omhoog. Toch de automaat maar naar beneden gedrukt , dat ging met verdacht (te) weinig weerstand, automaat weer omhoog geduwd (deze keer gaf dat wel de met de gebruikelijke weerstand) en het was weer in orde. Dit is deze week al de 2e automaat. Is dit toeval ? Slijten die dingen ? Zal/moet ik deze 2 preventief vervangen ? Deze persoon was zich trouwens van geen kwaad bewust en zei alleen een lampje aangedaan te hebben na thuiskomst en ik heb geen reden aan te nemen dat dat niet zo was
benleentje
Golden Member
Slijten doen ze niet echt maar er zit wel vet in dat te hard kan worden of het schakel mechanisme loopt te zwaar en blijft ergens hangen. Dus eigenlijk worden ze te weinig gebruikt zou je kunnen zeggen.
Ik dacht toch dat automaten na heel vaak springen uiteindelijk toch sneller dan nodig uitschakelen?
Het gedrag dat hier beschreven wordt (de schakelmechaniek die beneden blijft terwijl de hendel omhoog bewogen wordt) een redelijk vaak voorkomend probleem; de Vynckier E series (die blauwe) staan er bv voor bekend daar erg veel last van te hebben. Na een paar keer proberen lukt het doorgaans wel weer; volgens mij is het enige wat je eraan kan doen, vervangen.
Nooit meegemaakt. Moet ik wel zeggen dat ik nooit Hager gebruik, die kom je in besturingen maar zelden tegen.
Ik gebruik voornamelijk Schneider, Siemens en ABB, en daar heb ik dit gedrag dus nooit meegemaakt de afgelopen 40 jaar.
benleentje
Golden Member
Ik heb dat zelf ook nooit meegemaakt. Maar als iets mechanisch is dan kan het ooit een keer vast komen te zitten is mijn gedachte. En ik heb het hier ook wel eens vaker gehoord.
Maar goed een automaat die raar doet gewoon altijd vervangen ongeacht wat het nu exact is waarom die raar doet.
Op zondag 25 mei 2025 15:08:27 schreef bprosman:
Is dit toeval ? Slijten die dingen ?
Heb dat meegemaakt bij Merlin Gerin en ook bepaalde productieseries van de blauwe Vynckier serie uit de jaren 80. Wel te zeldzaam om preventief te gaan vervangen. Hager was tot recent te exotisch om iets over te kunnen vertellen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Inschakelen gaat bij automaten altijd (veel) zwaarder dan uitschakelen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat automaten slijten onder normale omstandigheden.
Slechte kontaktovergang kan wel voorkomen als automaten zeer langdurig zwaar belast worden! Dat zul je in woonhusinstallaties en ook caravans niet tegenkomen.
Vovpvi
De jacht is mooier dan de vangst....
Enkele maanden ook gehad met 2 redelijk nieuwe automaten van Schneider in dezelfde zekeringkast. Ik vermoed een productiefout, maar blijkbaar komt het vaker voor.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is bij hager ook bekend dat dit weleens voorkomt na trippen. de knop blijft dan hangen want loopt wat zwaar. naar beneden en naar boven en het werkt weer. voor de werking maakt het niet uit, komt zowel bij de oude modellen als de huidige weleens voor.
[Bericht gewijzigd door testman op (21%)]
Naar mijn weten slijten automaten nauwelijks, maar een paar keer ingeschakeld zijn geweest in een kortsluiting kan wel schade doen aan de contacten. Een problematische automaat zou ik daarom preventief vervangen, maar automaten zonder concreet probleem zijn wat mij betreft niet verdacht.
In een apparaatkast zijn er wel argumenten om ze te vervangen als het uitschakelen van het hele apparaat niet wenselijk is of erg weinig gebeurt. Na 20 jaar gebruik kan een rotte automaat heel irritante betrouwbaarheidsproblemen geven, zelfs al werkt de rest van het apparaat vlekkeloos. In een huishouden geeft stroomuitval niet veel secundaire problemen.
testman
pas nog bezig geweest met een kast vervangen in een kantoorpand. en uiteraard had men weer een kast met 62x B16 besteld. zoals altijd als de wandgoot groepen ingeschakeld moeten worden kun je weer 5x schakelen voor ie blijft hangen of zelfs helemaal niet. ook dat is niet goed, bij een stroomuitval komt dat ook weer terug. dergelijke piekstromen van veel smps blijft een issue.
Het enige wat ik nog bij TS zijn verhaal kan verzinnen is de omgevingssituatie waarin de automaten worden gebruikt. Ik lees dat iemand geen spanning meer op zijn caravan had, dus gok een camping. Campings kan een combinatie zijn van slecht afgesloten kasten en vaak uitschietende zekeringen door overbelasting. Dit zou een reden kunnen zijn dat een zekeringautomaat hier een minder lang leven heeft dan in een warme woning zonder overbelasting.
Wat testman schetest, 5 x aan moeten zetten, ken ik van scholen.
Daar zit dan een lokaal met 20 computers op een groep met een aardlekautomaat.
Na een stroomuitval kan je in de kasten een hoop automaten resetten.
Met de oude CRT beeldschermen "vroegah" kon je echt alles eerst uit zetten en een voor een weer inschakelen, daar gingen de gewone zekeringen, zelfs de trage, er ook uit.
TS, ik zou die automaten vervangen, dit geeft onduidelijkheid.
Je weet niet welke groep er uit ligt en dat kan een hoop nodeloos gezoek opleveren.
Op zondag 25 mei 2025 19:51:16 schreef testman:...bij een stroomuitval komt dat ook weer terug. dergelijke piekstromen van veel smps blijft een issue.
Dat is gewoon een slechte installatie dan. Als je veel voedingen moet schakelen zorg je gewoon voor een inschakelstroom beperking van 16A. Simpel, goedkoop en dan komt de stroom geen mA boven de 16A bij het inschakelen.
Wat ik uit dit verhaal hoor klinkt meer als corrosie van de mechanische onderdelen dan een elektrisch probleem. Het gaat hier zeker niet om een hoop schakelende voedingen die ingeschakeld werden. Op een camping verwacht je vochtproblemen, maar als ik preventief zou gaan vervangen zou ik dat nog steeds per kast doen. Meestal zijn die problemen alleen bij die kast waar net iets tussen de pakking terecht is gekomen of die vorig jaar onder een lekkende dakgoot stond.
Het probleem met schakelende voedingen is in een zekere zin minder extreem geworden. Er zijn in (ik geloof) 2003 nieuwe regels gekomen die eisen stelden aan de PF en piekstroom. Alles van >75W wat daarna verkocht is zou in elk geval minder extreme piekstromen moeten trekken. Het kan altijd nog een automaat trippen als je er genoeg bij elkaar hebt, maar alleen een brugcel en een elco mogen niet meer.
testman
Op maandag 26 mei 2025 08:48:58 schreef revado:
Wat testman schetest, 5 x aan moeten zetten, ken ik van scholen.
Daar zit dan een lokaal met 20 computers op een groep met een aardlekautomaat.
Na een stroomuitval kan je in de kasten een hoop automaten resetten.
Met de oude CRT beeldschermen "vroegah" kon je echt alles eerst uit zetten en een voor een weer inschakelen, daar gingen de gewone zekeringen, zelfs de trage, er ook uit.TS, ik zou die automaten vervangen, dit geeft onduidelijkheid.
Je weet niet welke groep er uit ligt en dat kan een hoop nodeloos gezoek opleveren.
scholen die ik heb gezien hebben vaak een karretje met laptops en opladers welke een inschakelstroom begrenzer hebben. vooral die kleine adapters hebben vaak die enorme inschakelstroom.
heb eens een ups verwijderd waar de algemene groepen van meerdere woongebouwen opzat. die groepen waren sinds de bouw niet meer spanningsloos geweest gezien de ups ( 10KVA ) nog werkte. maar in de verdeler achter de ups begon de ellende, de groepen die dichtbij de ups uitkwamen kreeg ik niet meer in. ik wist dat er tig smps adapters op zaten waar ik niet bij kon. ff een eltako inschakelstroom begrenzer gehaald wat prima werkte. als dat niet kon had ik er tijdelijk een verlengkabel tussen gezet, want de groepen met meer meters ymvk maar vrijwel dezelfde last kreeg ik wel in.
@gj, die kast is dan besteld door volk van kantoor welke altijd die pokke B16 nemen, onderhand is men eens van die aardleks en automaten af en naar alamats gegaan. voor dat dat zo ver was heeft ook wel effe geduurd.. zou ik 12 groepen moeten voorzien van een inschakelstroom begrenzer dan was de kast al te krap genomen. maarja zo'n kast per verdieping met 63A voeding erop en met 25mm2 naar een HVK waar 1000A binnenkomt. dan is de kortsluitstroom ook een stuk hoger 
Op maandag 26 mei 2025 17:43:49 schreef testman:
[...]scholen die ik heb gezien hebben vaak een karretje met laptops en opladers welke een inschakelstroom begrenzer hebben. vooral die kleine adapters hebben vaak die enorme inschakelstroom.
Ja, laptopkarren die zijn er volop, pas een aantal gewisseld van Dell naar IBM/ Leonovo.
Wat betrouwbaarheid van de computers en laptops niet de beste keuze, maar het is er nu eenmaal.
In die karren zitten 30 laptops met ieder een standaard adapter, en inderdaad een slim systeem wat ze heel snel om en om schakelt.
Een gewone schucko er aan die zonder automaat trippen heel rustig inschakelt.
Je ziet de laadlampjes in een rij inschakelen.
De eerste karren een jaar of 15 terug hadden een zooi relais die een voor een de adapters inschakelden, maar dat ging wel eens mis...
In een aantal lokalen staan schermen met een mini pc ( waren vroeger NUC's) en daar zitten ook laptop adapters aan.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Schakel problemen bij installatie automaten en aardlekautomaten ontstaan vaak een relative vochtigheidgraad waardoor corosie op het mechanisme, zoals ook in de caravan; grote temperatuur wisselingen ;wasem bij het koken en het uitwasemen van jezelf vooral tijdens het slapen.
Regelmatig een paar keer in en uitschakelen zal de levensduur ten goede komen!
[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (13%)]
Ik heb wel meegemaakt dat 3 fase alamatjes van schneider sprongen als je ze aanraakte. Met sommige automaatjes van ABB heb ik dat ook wel eens gehad. En deze waren respectievelijk in nieuwstaat en echt nieuw.