ik heb hetzlefde probleem gehad met onze inbouwkoelkast in onze tijdelijke schurwoning.

Ik kwam er echter achter dat de scharneiten vand e koelakstdeur zelf gaar waren. Heb ze provisorisch gemaakt met een oude nylon snijplank en werkt weer perfect.

Je geeft echter aan dat je de scharnieren vervangen hebt en beschrijft hierbven de opdekdeur scharnieren. Echter ik had problemen met de koelkast scharniern.

GEVONDEN!!

En opgelost, zo blij als een klein kind zeg...

Wederom sleepdeur eraf gejad en bekeken of deze misschien krom was, echt kaarsrecht is anders maar scheelde niet veel.
Toen de koelkaster weer geheel uitgetrokken en toen zag ik wat vreemds, boven zat de deur dichter tegen de zitting dan onder, dit scheelde wel 5mm en wat bleek... De metalen scharnierstrip was naar binnen gebogen en de onderste iets naar buiten, dit is alleen te zien vanuit een bepaalde hoek en als de deur er af is.
Beide rechtgetrokken en van de sleepdeur de scharnieren omgeruild voor geveerde exemplaren (niet gedempt uiteraard)

Alles in elkaar gezet en nu kan ik met mach 3 de koelkast dichtgooien en hij sluit weer perfect.

Helemaal blij mee, dank voor de vele suggesties allen.

Zo zie je maar weer, een klein dingetje.. Deur eens over de kop gegaan vermoedelijk dus..

Mooi toch dat er een elektronica forum is! LOL

Op maandag 26 mei 2025 18:37:55 schreef smd:
Zo zie je maar weer, een klein dingetje.. Deur eens over de kop gegaan vermoedelijk dus..

Waarschijnlijk idd bij de vorige bewoners gebeurd. Maar zo zie je maar dat zoiets kleine voor zulke hoofdbrekens kunnen zorgen.

dat was dus vergelijkbaar als bij mij (zie in het grote reparatie topic)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (35%)]

Op maandag 26 mei 2025 12:50:20 schreef KlaasZ:
Het is inderdaad de magneetstrip in het deurrubber die de deur dicht houdt.

Maar zeker wordt de boel ook wat vacuüm getrokken. De koelkasten op m'n werk (iets ander kaliber, horeca-gevallen) trekken de boel zodanig vacuüm na het sluiten dat als iemand je net voor is en je net te laat bent met vragen of diegene 'm open wil houden of hij net dicht valt, je de eerste 10 seconden of zo aan die deur kan hengsten wat je wil, maar die krijg je bijna niet open (lees: ik met mijn beperkte 56 kilo krijg niets gedaan, lieden die meer gewicht in de strijd kunnen gooien, krijgen 'm wel open)

Ook de vriezer thuis gaat beduidend moeilijker open als je 'm kort na sluiten weer wil openen.

Op dinsdag 27 mei 2025 21:06:32 schreef weardguy:
[...]
Maar zeker wordt de boel ook wat vacuüm getrokken. De koelkasten op m'n werk (iets ander kaliber, horeca-gevallen) trekken de boel zodanig vacuüm na het sluiten dat als iemand je net voor is en je net te laat bent met vragen of diegene 'm open wil houden of hij net dicht valt, je de eerste 10 seconden of zo aan die deur kan hengsten wat je wil, maar die krijg je bijna niet open (lees: ik met mijn beperkte 56 kilo krijg niets gedaan, lieden die meer gewicht in de strijd kunnen gooien, krijgen 'm wel open)

Ook de vriezer thuis gaat beduidend moeilijker open als je 'm kort na sluiten weer wil openen.

meen dat aeg of liebherr koelkasten had die met het handvat van de deur ook de deurrubber lichte, vanwege het vacuum. dan krijg je de deur zo open, trek je niet aan het handvat de deur open dan dus niet.

Op dinsdag 27 mei 2025 21:06:32 schreef weardguy:
[...]
De koelkasten op m'n werk (iets ander kaliber, horeca-gevallen) trekken de boel zodanig vacuüm na het sluiten dat als iemand je net voor is en je net te laat bent met vragen of diegene 'm open wil houden of hij net dicht valt, je de eerste 10 seconden of zo aan die deur kan hengsten wat je wil, maar die krijg je bijna niet open

Een lucifertje aan de bovenrand van de koelkast plakken tussen de deurstrip en koelkast. Die houdt dan de magneetstrip iets van de koelkast af zodat je niet 10 seconde hoeft te wachten.

Dat een koelkastdeur moeilijker open gaat nadat hij net is dichtgegaan, is mij bekend. Een simpel trucje maakt het makkelijker om hem weer open te krijgen: niet meteen hard gaan trekken, maar eerst even stevig aanduwen.

Probleem is bij ons bekend. Met name onze Bosch koel/vries combinatie en Bosch vriezer. Beiden staan (mede vanwege lawaaiige eigenschappen) in een ruimte elders waarbij opviel dat menig keer de totale inhoud ontdooid bleek te zijn omdat de avond tevoren de deur niet volledig is gesloten.
En inderdaad overkwam het mij ook: na het laatste gebruik de deur gesloten terwijl in werkelijkheid de deur een beetje stuiterde en één centimeter open bleef staan.
Resultaat van de vriezer de volgende ochtend: + 3 graden!
Via AliExpress de volgende oplossing gevonden:
https://www.aliexpress.com/ssr/300000512/BundleDeals2?spm=a2g0o.detail…
Bij onze koel-vries combinatie heb ik de dranger vij de bovenste deur aan de bovenkant gemonteerd en bij de onderste deur aan de onderkant.
Ervaren ongemak is nihil, maar het probleem is volledig verholpen.

Op woensdag 28 mei 2025 17:47:30 schreef Ad_3:
Probleem is bij ons bekend. Met name onze Bosch koel/vries combinatie en Bosch vriezer. Beiden staan (mede vanwege lawaaiige eigenschappen) in een ruimte elders waarbij opviel dat menig keer de totale inhoud ontdooid bleek te zijn omdat de avond tevoren de deur niet volledig is gesloten.
En inderdaad overkwam het mij ook: na het laatste gebruik de deur gesloten terwijl in werkelijkheid de deur een beetje stuiterde en één centimeter open bleef staan.
Resultaat van de vriezer de volgende ochtend: + 3 graden!
Via AliExpress de volgende oplossing gevonden:
https://www.aliexpress.com/ssr/300000512/BundleDeals2?spm=a2g0o.detail…
Bij onze koel-vries combinatie heb ik de dranger vij de bovenste deur aan de bovenkant gemonteerd en bij de onderste deur aan de onderkant.
Ervaren ongemak is nihil, maar het probleem is volledig verholpen.

Lijkt mij toch niet gewenst; hoe vaak ik niet bij een koelkast/vriezer sta met spullen in beide handen. Nu moet je met 1 hand (of voet) de deur open houden.

Ik heb dat ook nog nooit bij een koelkast of vriezer gehoord, mits er geen defect is. Derhalve zou ik op zoek gaan naar een defect.

Ook in dit topic bleek er iets defect.

heb de koelkast hier net iets achterover staan waardoor de deur vanzelf sluit. dat scheelt best wel, in het begin stond het ding recht maar dan komt het best eens voor merkte ik..

Op woensdag 28 mei 2025 19:10:59 schreef testman:
heb de koelkast hier net iets achterover staan waardoor de deur vanzelf sluit. dat scheelt best wel, in het begin stond het ding recht maar dan komt het best eens voor merkte ik..

Zo heb ik het ook opgelost. Net niet helemaal waterpas zetten.

Maargoed, met defecte scharnieren en/of voorzetdeuren is het net wat ingewikkelder. In elk geval goed gevonden van de TS.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Mijn koelkasten/vriezers staan nooit waterpas.....
Afwisselend voorover of achterover, over beide zijden, verzin het...

Op woensdag 28 mei 2025 19:17:50 schreef Roland11:
[...]Welk artikel van AliExpress bedoel je precies? Ik kom nergens uit als ik op deze link klik...

Ze staan bij AliExpress onder zoekgegeven "deurdranger".

Op woensdag 28 mei 2025 19:48:45 schreef Jinny:
Mijn koelkasten/vriezers staan nooit waterpas.....
Afwisselend voorover of achterover, over beide zijden, verzin het...

Als je zeewater in je koelkast vindt, dan wordt het wat vervelender.

Op woensdag 28 mei 2025 18:33:23 schreef High met Henk:
[...]

Lijkt mij toch niet gewenst; hoe vaak ik niet bij een koelkast/vriezer sta met spullen in beide handen. Nu moet je met 1 hand (of voet) de deur open houden.

Ik heb dat ook nog nooit bij een koelkast of vriezer gehoord, mits er geen defect is. Derhalve zou ik op zoek gaan naar een defect.

Ook in dit topic bleek er iets defect.

In onze situatie was dat niet het geval. Onze stokoude Bosch koel/vriescombinatie werkte prima maar voornamelijk vanwege rendement vervangen.
Het nieuwe type bleek niet te zijn voorzien van magneetstrips, waardoor het genoemde euvel ontstond.
Later een "full size" Bosch vriezer gekocht en dezelfde problemen ervaren.
Uw genoemd probleem hoeft geen punt te zijn, wanneer de deur ver genoeg wordt geopend zorgt de dranger er zelfs voor dat deze open blijft.
Bij de full size vriezer trek ik een lade deels open waardoor de deur ook open blijft staan.
Belangrijkste voor ons is dat we niet meer steeds hoeven te controleren of de deur wel helemaal gesloten is.
Mocht e.e.a. niet duidelijk zijn dan kan ik een paar foto's plaatsen.

Op woensdag 28 mei 2025 21:01:02 schreef ohm pi:
[...]Als je zeewater in je koelkast vindt, dan wordt het wat vervelender.

.... dan is de vis ontdooid?

Op woensdag 28 mei 2025 21:11:28 schreef Ad_3:
[...]
In onze situatie was dat niet het geval. Onze stokoude Bosch koel/vriescombinatie werkte prima maar voornamelijk vanwege rendement vervangen.
Het nieuwe type bleek niet te zijn voorzien van magneetstrips, waardoor het genoemde euvel ontstond.

Geen van mijn koelkasten of vriezers hebben een magneetstrip.
De kou in de kast en de warme lucht zorgen ervoor dat de kast zichzelf dicht trekt. Creëert een vacuüm.

Maar dus niet als de deur niet goed afsluit.

Mijn koelkast deed het ook prima, echter stuiterde wel open. Deur weer recht gezet en alles sluit weer perfect.

Misschien ben ik wereldvreemd... Maar op die heel oude kasten met een grendel na, heb ik nog nooit koelkasten zonder magneetstrip gezien?

Op woensdag 28 mei 2025 22:53:49 schreef High met Henk:
[...]

Maar dus niet als de deur niet goed afsluit.

Mijn koelkast deed het ook prima, echter stuiterde wel open. Deur weer recht gezet en alles sluit weer perfect.

Onze beide Bosch modellen staan waterpas met goed sluitende deuren.
Zojuist even gecontroleerd, er zou toch sprake kunnen zijn van gering magnetisme in de strip maar het overkwam ons te vaak dat de deur later een klein stukje open bleef staan.
Beide apparaten staan in een berging, dus ook geen direct zicht erop. Vandaar de oplossing met trekkabel-drangers.
Bij de onderste deur van de koelvriescombinatie heb ik de dranger aan de onderzijde gemonteerd.
Onze Samsung koelvriescombinatie heeft overigens niets aan magnetisme in de tochtstrip maar is de constructie zodanig dat de deur automatisch dicht gaat wanneer deze binnen 90 graden wordt geopend.
Staat deze verder open dan blijft ie ook open. Daar is (wellicht beter) over nagedacht.

Op woensdag 28 mei 2025 21:12:26 schreef Ad_3:
[...]
.... dan is de vis ontdooid?

Ook!
Maar ik bedoel meer dat Jinny's boot en koelkast op de bodem van de Grote Stille Atlantische Oceaan naast de Titanic ligt.