Een 5 VDC-tacho-signaal werd geplaagd door een gesuperponeerd 12 VDC PWM-signaal.
Voor het aansluiten van de stuursignalen van en naar een vierdraads ventilator (en een triac-module) (her)gebruik ik zoveel mogelijk oud materiaal, zoals USB-kabels en DIN-pluggen.
Onlangs het voorraadje 5-polige DIN-pluggen aangevuld. De nieuwe pluggen zijn absolute rommel. Soldeer wil niet in/over de pennen vloeien. Het gebruikte plastic is een thermoplast met een zeer laag smeltpunt.
Links een oude 5 pool, midden een gloednieuwe en rechts een nieuwe na zorgvuldig en zo kort mogelijk solderen.
Vijfmaal bleek de kabel met een nieuwe DIN plug defect te zijn. Na twee dagen vallen en opstaan en weer opnieuw proberen, blijkt het thermoplastisch materiaal onder invloed van warmte (solderen!) van eigenschap te veranderen en zelfs te gaan geleiden!
Van oneindig hoge weerstand tussen de pennen naar groen-rood 7K8, groen-midden 130K groen-zwart 1380K en groen-wit 3900K.
Lekker dan; DIN-plug met soldeeraansluiting, waar je beter niet aan kunt gaan solderen!
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Dat klinkt bekend...
Ik heb er ook een aantal gehad, bij solderen komen de (giftige) stinkgassen er al af en de pennen staan scheef..Aliebrol.
Je kan beter XLR pluggen nemen, en dan van bv Neutrik, die zijn wel goed.
Bestaan ook 5 polig.
miedema
Golden Member
Er worden nog steeds prima DIN connectors gemaakt door de bekende fabrikanten. Bijvoorbeeld Hirschmann, Lumberg, Schurter, Deltron.
https://nl.farnell.com/c/connectors/audio-video-connectors-adapters/au…
Maar eens met Revado dat je voor wat industrielere toepassingen beter de veel solidere XLR connectoren kunt gebruiken. Ook ik heb daarin de voorkeur voor Neutrik.
groet, Gertjan.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
din stekkers in de industrie, zijn vaak de messing versie met borgring. in vuile omgeving eerder een ander soort stekker, harting bijv. heb zelf ook nog wel wat din stekkers in gebruik, liever de oude die ik nog heb liggen. de recente zijn wel van hirschmann maar idd niet zo degelijk meer als oude.
overigens heb ik eerst de gaatjes vertind, en even later pas het draadje erin gedaan. 2x kort is beter als 1x lang solderen met die plastic houder idd. of steek de stekker eerst in het andere deel om de pinnen te fixeren.
De pennen moet je eerst vertinnen, snel. En pas daarna de draad erin. Maar goed materiaal kan beter tegen mishandeling 
nonius
set SCE to AUX.
Je merkt het vrij snel, wanneer die vervelende penetrante geur (chloor?) vrijkomt bij het solderen weet je dat het solderen geen pretje gaat worden....
In dergelijke gevallen stop ik trouwens de kunststof huls met pinnen in een contra-stekker, zodat de pennetjes waaraan gesoldeerd wordt in elk geval in positie blijven.... Maar inderdaad, eerst vertinnen (voorzichtig, zodat het gaatje niet vol komt te zitten met tin) en daarna pas de (voorvertinde) draad erin stoppen en solderen.
Bij Control Data (CDC) in Amersfoort moest de hele vergulde schacht worden gevuld met soldeer in de Amphenol pluggen. En daarna pas werd de vertinde draad erin gesoldeerd. Dat is de beste methode. Kliederwerk werd afgekeurd dus buitenkant van de schacht was geheel verguld zonder tin pruts erop met een schone boutpunt gesoldeerd. Ik heb er niet zo lang gewerkt, maandje ofzo.