Dag iedereen

Ik probeer een Siemens iQ500 wasmachine te herstellen, waarvan de wasverzachter niet meer wordt meegenomen. Omdat waarschijlijk een te dik middel werd gebruikt, verdenk ik het pompje. Ik ben nog aan het wachten op de juiste bitjes om het pompje te openen zodat ik het grondig kan reinigen, maar zou ondertussen ook graag al een elektrische controle uitvoeren.

Op de connector van onderdeel 8001011856 - waar de pompjes en voelers op gemonteerd zitten - meet ik het volgende:

pin 2 is gemeenschappelijk voor beide voelers. pin 1 is de voeler voor vloeibaar wasmiddel. pin 3 is de voeler voor de wasverzachter. Deze geven correct door; zijn waarschijnlijk ook onmogelijk kapot te krijgen

Tussen pin 6 en pin 5 meet ik 2K4 ohm. Tussen pin 6 en pin 4 ook. Tussen pin 4 en 5 meet ik een kortsluiting. Klopt dit? Hoe kan dat?

Weet iemand op welke spanning deze pompjes draaien, zodat ik ze eens buiten de machine kan uitproberen? Ik vermoed 12V zoals wel vaker in wasmachines, maar geen garantie natuurlijk.

Als iemand de service manual voor deze machine zou willen delen, zou dat helemaal fantastisch zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Merijn

Je kan me bereiken via: zie profiel

[Bericht gewijzigd door mvandenabeele op (39%)]

kan je beter in je profiel zetten en als de bliksem hier weghalen.

Bedankt voor de tip! Daar stond het al dus heb het hier inderdaad weer weggehaald :-)

AI vindt er dit van:
Als je wasverzachter in de lade van je Siemens iQ500 wasmachine achterblijft, kan dit veroorzaakt worden door een verstopt kanaal of een probleem met de dosering.
Mogelijke oorzaken en oplossingen:

1. Verstopt kanaal:
Oorzaak: Het kanaal voor de wasverzachter kan verstopt zijn met zachte restanten of kalk.

Oplossing: Reinig het kanaal grondig onder stromend warm water of gebruik een borstel om de verstopping te verwijderen.

2. Te veel wasverzachter:

Oorzaak: Wanneer je te veel wasverzachter in de lade giet, kan het direct afgevoerd worden, waardoor het niet in de was komt.

Oplossing: Vul de lade tot het maximaal aangegeven niveau (MAX) en controleer of de sifonsensor op het juiste niveau zit.

3. Oud en/of klonterig wasverzachter:

Oorzaak: Als de wasverzachter oud is of klontert, kan dit de afgifte in de trommel verhinderen.

Oplossing: Verwijder de verouderde of klonterige wasverzachter en gebruik verse.

4. Defecte wasmiddellade:

Oorzaak: In zeer zeldzame gevallen kan een defect in de wasmiddellade de afgifte van wasverzachter verhinderen.

Oplossing: Controleer de wasmiddellade op beschadigingen en vervang deze indien nodig.

5. Wasmachine resetten:

Oplossing: Zet de wasmachine uit, wacht 5 seconden en zet hem vervolgens weer aan om eventuele storingen op te heffen.

Tips voor het voorkomen van het probleem:

Reinig de wasmiddellade regelmatig: Verwijder wasmiddel- en wasverzachterresten uit de lade en het kanaal.

Gebruik de juiste hoeveelheid wasverzachter: Volg de aanbevelingen op de verpakking van de wasverzachter.
Bewaar wasverzachter op de juiste manier: Bewaar wasverzachter op een koele, donkere en droge plaats.

Ik denk dat goed schoonmaken met warm water kan helpen.

Met de informatie van EricN is het tamelijk zeker dat één van de pompjes is doorgebrand, waardoor deze een kortsluiting geeft (de 0 ohm tussen pin 4 en pin 5 in mijn origineel bericht).

Ik vermoed dat door die kortsluiting ook de sturing schade zal hebben opgelopen maar dat heb ik nog niet kunnen controleren.

Bedankt voor jullie hulp in elk geval.

Het is op 12v dus de motor zal sowieso laagohmig zijn. De fet is gemeenschappelijk dus als 1 vd 2 perfect werkt is de fet niet stuk. Mss is je ohmmeter op de verkeerde stand gezet. 0 ohm is op het scherm meestal 0,2ohm. Mss is de hoogohmige motor stuk. In ieder geval kun je met een 9v pil ook eens testen.

De manuele test gaat idd veel uitsluitsel brengen.
Veel succes!

De exploded view is zo van de BSH site te halen. Daar kun je zien wat er apart te krijgen is. Soms is best alles tegelijk te vervangen. Het blijven overprijsde gadgets met veel problemen.

In de meeste gevallen is het dichtingsrubbertje versleten. In andere gevallen oxidatie op de elektrische componenten door de zeep.

[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]