Ik mis een hoofdschakelaar.
Klemmenstrook onder mag niet, daar hoort eerst een hoofdschakelaar achter en dan die aardlek plus jouw nieuwe aardlekautomaat.
6mm gebruiken met dubbele adereindhulzen waar nodig.
Er van uitgaande dat je 1 x 25 of 35 hebt vanuit het net.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op zondag 1 juni 2025 15:20:09 schreef revado:
Klemmenstrook onder mag niet, daat hoort eerst een hoofdschakelaar achter en dan die aardlek plus jouw nieuwe aardlekautomaat.
6mm gebruiken.
Uhhhh, die hoofdschakelaar hoeft niet perse met dergelijke oude kastjes.
En ik zou de aardlekautomaat best gewoon op het railtje aansluiten.
Draaddikte minimaal 4qmm, 6 mag ook.
Daar hoeft dan geen aparte aardlekschakelaar voor. (dat is dubbelop)
Waarbij een vers kastje geen overbodige luxe is overigens.
Ronald45
Golden Member
Op zondag 1 juni 2025 15:23:32 schreef Jinny:
[...] Waarbij een vers kastje geen overbodige luxe is overigens.
Klopt maar dat is aan de woningbouwvereniging. 
Ik zat trouwens te denken aan kant en klare soepele 6 mm2 met aangeperste hulzen, maar die hebben ze alleen in zwart en blauw. Mag ik dan zwart als fasedraad gebruiken?
Op zondag 1 juni 2025 15:20:09 schreef revado:
Klemmenstrook onder mag niet, daar hoort eerst een hoofdschakelaar achter en dan die aardlek plus jouw nieuwe aardlekautomaat.
6mm gebruiken met dubbele adereindhulzen waar nodig.
Hoofdschakelaar hoeft pas bij meer als 6 groepen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
2,5 qmm
De bedrading voor een beveiliging mag afgestemd worden op de waarde van die beveiliging, mits het een kort stukje is, en brandgevaar uitgesloten is.
Ronald45
Golden Member
Ja daar stond me ook iets van bij, maar mijn twijfel is of die klemmenstrook wel geschikt is voor die maat?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dit kastje is al eens aangepast, origineel zaten de 2 zwarte groepen niet achter aardlek. ik zou overigens de alamat voor een algemene lichtgroep gebruiken en de vaatwas op de oude groep zetten. heb je nog stroom in huis als de aardlek eens tript.
Op zondag 1 juni 2025 16:17:54 schreef mel:
[...]Hoofdschakelaar hoeft pas bij meer als 6 groepen.
Ja, dat klopt inderdaad.
Jinny gaf dat ook al , terecht , aan.
Ronald45
Golden Member
Op zondag 1 juni 2025 18:43:48 schreef testman:
dit kastje is al eens aangepast, origineel zaten de 2 zwarte groepen niet achter aardlek. ik zou overigens de alamat voor een algemene lichtgroep gebruiken en de vaatwas op de oude groep zetten. heb je nog stroom in huis als de aardlek eens tript.
Dat klopt, dat is een keer na een controle gewijzigd door de woningbouw.
En de groepen wisselen is een goed idee, ik heb al eens in het donker gezeten daardoor. 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dit ziet er ook niet echt professioneel uit, lijkt een schroef zonder plaatje direct op de draden. Bovendien horen er kapjes op omdat er altijd spanning op staat, tenzij de hoofdzekering is gesprongen/gesmolten.
Zeker weer een "gecertificeerde installateur": 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (25%)]
Op zondag 1 juni 2025 16:17:54 schreef mel:
[...]Hoofdschakelaar hoeft pas bij meer als 6 groepen.
Was vroeger zo. Tegenwoordig moet er bij nieuwe aanleg of bij vervangen van de groepenkast altijd een hoofdschakelaar zijn.
Ronald45
Golden Member
Ja dat was mij ook opgevallen, maar het is allemaal van voor ik hier kwam wonen en het huis is van de woningbouwvereniging. Ik vind die soepele draad vanaf de aardlekschakelaar ook aan de dunne kant..
Ik maak gewoon mijn groepje erbij rechtstreeks vanaf de klemmenstrook en van de rest blijf ik netjes af.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Is een prima idee.
Zolang de woningbouw geen aanstalten maakt om je kastje te gaan vervangen zou ik gewoon er een extra alamat bijzetten.
testman
Op zondag 1 juni 2025 19:43:15 schreef Ronald45:
Ja dat was mij ook opgevallen, maar het is allemaal van voor ik hier kwam wonen en het huis is van de woningbouwvereniging. Ik vind die soepele draad vanaf de aardlekschakelaar ook aan de dunne kant..Ik maak gewoon mijn groepje erbij rechtstreeks vanaf de klemmenstrook en van de rest blijf ik netjes af.
geen punt, is geen soepele draad dit maar harde. 4 aders in 1 draad zal een 6 of 10mm2 zijn. wrs 1x35A, hoofdkastje met heldere deksel. zwarte stip op de zekering?
Op zondag 1 juni 2025 19:43:15 schreef Ronald45:
Ik maak gewoon mijn groepje erbij rechtstreeks vanaf de klemmenstrook en van de rest blijf ik netjes af.
Hou je er wel rekening mee dat er spanning op die klemmenblokjes staat? In ieder geval de fase. Of kun je bij de hoofdzekering komen?
Ronald45
Golden Member
Op zondag 1 juni 2025 20:46:48 schreef testman:
[...]geen punt, is geen soepele draad dit maar harde.
Ik bedoel de draad vanaf de aardlekschakelaar naar de groepen. Op deze foto zie je het beter, bij de meest linkse automaat. (zie foto)
Op zondag 1 juni 2025 20:47:34 schreef KlaasZ:
[...]Hou je er wel rekening mee dat er spanning op die klemmenblokjes staat?
Daar hou ik zeker rekening mee ! Ik durf te beweren dat ervaring genoeg heb om het veilig aan te leggen. Ik gebruik WIHA VDE gereedschap, en ben vooral heeeeel voorzichtig en geconcentreerd. Ook omdat de strookjes goed toegankelijk zijn, moet het veilig onder spanning lukken.
testman
die draadjes van de aardlek naar de automaten zijn prefab draadjes uit 1996 van af fabriek. die hebben doorgaans wel hulzen maar die zie je niet. idd als je dit bijmaakt onder spanning, handschoenen aandoen en niet te hard aandraaien die blanke blokjes. als er 1 loskomt en het ding tikt tegen de andere aan heb je knal..
Op zondag 1 juni 2025 19:24:22 schreef vergeten:
Dit ziet er ook niet echt professioneel uit, lijkt een schroef zonder plaatje direct op de draden. Bovendien horen er kapjes op omdat er altijd spanning op staat, tenzij de hoofdzekering is gesprongen/gesmolten.
Zeker weer een "gecertificeerde installateur":
[bijlage]
Dat soort kastjes waren normaal, tegenwoordig moet het allemaal aanraakveilig zijn, maar dat was vroeger zeker niet het geval.
Jinny
Golden Member
Hehehehe, toen ik dat zag had ik nog een snedig antwoord in gedachten, maar ik heb maar weer eens op mijn tong gebeten....
Ronald45
Golden Member
Op zondag 1 juni 2025 21:43:25 schreef testman:
.. niet te hard aandraaien die blanke blokjes. als er 1 loskomt en het ding tikt tegen de andere aan heb je knal..
Ja dat is wel een dingetje, ik weet niet hoe bros het plastic is waar ze in verzonken zitten. Maar ik dacht dat dit soort schroeven altijd muurvast moesten worden aangedraaid..?
Jinny
Golden Member
Op zondag 1 juni 2025 22:22:57 schreef Ronald45:
[...]
Ja dat is wel een dingetje, ik weet niet hoe bros het plastic is waar ze in verzonken zitten. Maar ik dacht dat dit soort schroeven altijd muurvast moesten worden aangedraaid..?
Zo ken ik er ook die de hoeken uit de automaten en hoofdschakelaars weten te breken...
Tot piepens toe aangedraaid met de hand of de tol er op gezet...
Daar is een momentschoevendraaier voor uitgevonden.
Ik heb zo'n set van Wiha , controleer daar meestal wel mee, al is het met de hand meestal al wel goed gegaan.
Kwestie van gevoel met aandraaien , maar zeker niet muurvast!
Ronald45
Golden Member
Ah duidelijk. Dan doe ik dat vanaf nu met beleid.
Hoe vast zit dat dan met een momentschroevendraaier? Hoeveel Nm?
En is dat voortschrijdend inzicht? Ik kan me 15 jaar terug nog wel een Stedin monteur herinneren die de meter in mijn vorige woning kwam vervangen. Die draaide alle schroeven met een knalrood gezicht zo vast als hij maar kon
Een week later kwam een andere monteur zijn werk controleren en die zei: "Dat heeft ie goed gedaan" 
En 40 jaar geleden hadden we brand in de meterkast, dat kwam door te losse schroeven. Daarom zit dat zo bij me ingeprent denk ik...