Dat zijn leuke dingen voor de mensen wel opgeven hoe hoog ie ongeveer gaat maar niet wat de laagste frequentie is. Lijkt mij, uit de los pols geschat, 20Hz moet kunnnen. Zij er rekenmeesters die dat beter kunnen bekijken zonder het circuit te bouwen? Ik ben erg slecht in simulatie software, vandaar :-)

https://www.elektormagazine.nl/news/circuit-doe-het-zelf-laagfrequenti… PDF https://www.elektormagazine.com/magazine/elektor-199201/32550

Die frequentie is laag genoeg om m met een scoop te meten..Daar is IEDERE scoop geschikt voor..

Hi,

Er zijn voldoende projectjes te vinden met en Arduino die de Reciprocal methode toepassen.
En natuurlijk ook de normale manier maar dan heb je meestal 1Hz resolutie per 1Sec meettijd.

Met de Reciprocal methode kan je heel veel digits achter de comma krijgen per zeg 1-Seconde.
Er zitten wat haken en ogen aan, je te meten signaal zal dan ook "schoon" moeten zijn.
Jitter op je te meten signaal gooit snel roet in het eten,
maar voor een hobby projectje is het geen probleem zeg dat je de 50Hz netfrequentie wilt meten,
en dan met twee digits achter de comma, dat is goed te doen.
Met een normale counter moet je dan 100-Seconde wachten. :-)

Maar voor normale audio metingen is dit goed te doen: 25,34Hz met b.v. Arduino software met redelijk korte meettijden.
Het Elektuur artikel gebruik een IC voor de timing die waarschijnlijk niet meer te krijgen is.

Groet,
Bram

De 16Hz van een kerkorgel komt er wel doorheen ;-) ik zal meer te denken waar ligt het kantelpunt van de input amp. Maar bedankt voor de info.

Ha RAA12,

Ik weet niet goed of ik de laatste opmerking goed begrijp, bedoel je hoe laag je met een versterker kan komen :?
Als ik naar een DC voeding kijk zou ik zeggen DC = 0 Hz.....
Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet, met een frequentie teller kan je laagfrequent meten meestal,
zoals @blackdog schrijft omgekeerd dus de ingang als klok.
Met speciale technieken kan ik tot 1 µH uitlezen op 100 MHz.
Je moet niet vergeten laagfrequent betekend lang wachten voor een statistisch goede betrouwbare waarde,
om iets te zeggen van een 0,01 Hz signaal ben je 3 dagen data aan het verzamelen.

Groet,
Henk.

Ìk zag dat elcootje in de input zitten en dacht hoever loopt ie door en waar ligt het kantelpunt. -1dB bij 3Hz, ik roep maar wat. Sorry voor de onduidelijke vraagstelling. Met simulatie soft zou dat te zien moeten zijn. Als de output impedantie van de generator 100Ω is en die wordt aangesloten op de elco in het schema.

Op maandag 2 juni 2025 06:38:51 schreef RAAF12:
Lijkt mij, uit de los pols geschat, 20Hz moet kunnen.

Oh ja, gemakkelijk.
De verschillende RC-tijden (ingang preamp, ingang counter zelf) lijken in de orde van grootte van 1 Hz te liggen.

Wel is de resolutie daar natuurlijk nog steeds maar 1/periodetijd.
Om nauwkeurig en snel lage frequenties te meten, kun je - in plaats van het aantal perioden in een vaste tijd te tellen - handiger gewoon de periodetijd meten. Je software kan dan wel even f= 1/T uitrekenen: de 'reciproke waarde', duur gezegd.

Stel, je wilt 50 Hz meten met een resolutie van 0,01 Hz. Met een rechtstreekse meting moet je dan (een paar keer) (meer dan) 100 seconden meten.
Maar als je één periode (dus ca. 20 ms) meet met een clock van 1 MHz, dan heb je al een resolutie die viermaal zo goed is. Natuurlijk doe je die meting een paar keer en middel je, maar dan nóg gaat 'reciprook' dan een stuk sneller.