L.S., beide apparaten kunnen kopen voor een prikkie, maar de fouten zijn niet makkelijk.
SR5002:
deze doet helemaal niets. Ik zekeringen bekeken, gezocht op sluiting in de eindtorren, op een klopgevoelige zekering na (en gelijk vervangen) zie ik alleen nog een tikkie bolle condensator, na flink zoeken blijkt dit C906 te zijn, de bufferelco voor de +5VL, een spanning in het begin van de voedingsketen, ik ga hem zo vervangen en meldt het resultaat, 3300Uf/16V. Ik begrijp dat er een relais moet worden ingeschakeld met een STANDBY signaal, maar waar komt dat vandaan? Ik zie het niet in het schema, en als het van een IC afkomstig is: welke spanning voedt dat IC?
Schema SR5200: https://elektrotanya.com/marantz_sr5002.pdf/download.html
SR5600:
Deze is ronduit eng. Hier komt nog op het display Check pow5 en gaat tegelijk stinken. Hoe krijg ik deze aan zonder rooksignalen? Ik durf hem niet aan te zetten opnieuw, ik ga zo proberen de darlington torren te checken op sluiting, maar ik wil graag dat een dergelijk beveiligd apparaat niet gaat ruften.
Schema SR5600: https://elektrotanya.com/marantz_sr5600.pdf/download.html
IK hoor graag van jullie.
Re: Marantz SR5001 CHECK POW5
I removed Q658 and Q652, Unit is back to its original state, just one slight click, no led or front panel illumination. What should I check from here?
waarschijnlijk dus 1 of meerdere eindtrappen defect.
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (14%)]
Peter, ik weet niet waar bovenstaand stukje vandaan komt, en of het op de SR5002 van toepassing is. Ik heb de transistoren in diodestand doorgemeten, en zeker geen sluiting waargenomen.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Sluit een gloeilamp in serie aan op de versterker. Lamp licht fel op, is sluiting in het apparaat.
SR5002:
deze doet helemaal niets. Ik zekeringen bekeken, gezocht op sluiting in de eindtorren, op een klopgevoelige zekering na (en gelijk vervangen) zie ik alleen nog een tikkie bolle condensator, na flink zoeken blijkt dit C906 te zijn, de bufferelco voor de +5VL, een spanning in het begin van de voedingsketen, ik ga hem zo vervangen en meldt het resultaat, 3300Uf/16V. Ik begrijp dat er een relais moet worden ingeschakeld met een STANDBY signaal, maar waar komt dat vandaan? Ik zie het niet in het schema, en als het van een IC afkomstig is: welke spanning voedt dat IC
Beginnen bij de voeding inderdaad.
Komt de 230 binnen?
Transformator in orde?
Brugcel in orde?
Hulprelais in orde? Wordt die aangestuurd? Niet ga dan op zoek naar het beveiligingscircuit, check daar alle condensatoren.
Wordt dit circuit aangesproken, dan komt dit wrsch door gelijkspanning op de uitgang of ligt een eindtrap in sluiting.
[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (83%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb wat jaren terug ( dik 10 alweer )
eens een moeilijke SR5002 ( edit, SR7002 )onder handen gehad. die viel plat uit het niets, soms na 5 min, soms na uren en soms 4x aanzetten anders ging ie steeds plat. dat was het complexe protectie circuit. die krijgt voeding van de staande print rechtszijde en daar was een gammele veiligheids weerstand welke vooral bij het inschakelen van die trits speaker relais ineens instortte. bij het uitzoeken kom je dan ook bij de controle op diezelfde protectie van al die eindtrappen uit. dus veel kans dat je daar een afwijking in gaat vinden die de boel steeds triggert.
de andere amp kan een weerstand zijn welke gaat roken, sluiting doorgaans. of een halfgeleider. maar een lekkende elco kan net zo goed, niet de jongste amp's meer intussen.
Uiteraard is de brugcel losgesoldeerd en doorgemeten, en goed bevonden.
Eerste fout is al binnen: C906 was van 3300Uf naar 1400 gezakt met een ESR van 1 ohm. Onacceptabel.
Torren weer doorgemeten, relais getest, trafo getest, wat blijft er over?
[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op (20%)]
Het komt wel eens voor dat een elco in sluiting ligt.Deze kan je met een ohmmeter doormeten op sluiting.
En trouwens, storingszoeken is een kunst,sommige mensen zeggen soms een gave..