de effectieve spanning over een 50 ohm weerstand

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op woensdag 11 juni 2025 12:13:45 schreef Martin V:
Ik heb iets merkwaardigs ontdekt. [...] Dus dat de meter een hogere spanning aangeeft, wil niet zeggen dat er een hoger uitgangsvermogen is.

Normaal gesproken kan dat niet. Het verband tussen stroom en spanning in een lampje mag dan niet-lineair zijn, maar het is wél 'monotoon': altijd stijgend. Dus meer spanning moet altijd meer licht zijn.

Wat me dus terug brengt naar de vraag in mijn eerste antwoordpost: Is het mogelijk dat de draden naar het metertje meer HF oppikken dan je denkt?

Op woensdag 11 juni 2025 13:28:08 schreef electron920:
Ha Martin V,

Dat is moeilijk lezen zonder tekening :S

En hoe belast je de diode aan de video kant?

Groet,
Henk.

Hallo Frederick E. Terman en electron, Henk.

De diode belast ik eigenlijk helemaal niet achter de ontkoppel condenstator, ja eigenlijk ook weer wel met een hele hoge serieweerstand van 400 kilo ohm, naar de 100 micro Amperé meter. Ik heb al lagere shuntweerstanden ná de gelijkrichter geprobeerd maar dat maakt niet zoveel uit op de meting.

Normaal gesproken kan dat niet.
Wat me dus terug brengt naar de vraag in mijn eerste antwoordpost: Is het mogelijk dat de draden naar het metertje meer HF oppikken dan je denkt?

In eerdere versies van dat zendertje merkte ik soortgelijke ervaringen op. Zo had ik 27 Volt op de uitgang, belast met 50 ohm. Met wat veranderingen in het ontwerp, had ik meer lichtsterkte op een parallel aangesloten lampje terwijl de uitslag op de spanningsmeter nagenoeg hetzelfde was. Ja die gelijkrichter zou wat andere spanningen kunnen oppikken, ik zou beter afgeschermde coaxkabel kunnen gebruiken. Maar beste F.E.T ik denk dat ik een hoop harmonischen aan het meten ben en niet de grondfrequentie.

Hierbij post ik een schema, van bijna de gehele testopstelling van het zendertje, dan kunnen jullie zien hoe ik heb het:

nonius

set SCE to AUX.

[Electron920] PL239

SO239 òf PL259. In de volksmond ook wel bekend als 'piratenplug' :)

Wat constructiever en on-topic: MartinV, als u bijvoorbeeld het vermogen van een mobilofoon of portofoon o.i.d. met dat schakelingetje van u meet, geeft het dan wel het correcte vermogen weer?

Zo ja, dan zou ik ook gaan denken dat het met de crest-factor te maken heeft. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf bij RF-zenders en versterkers alleen maar sinusoïde signalen heb gezien en gemeten. Iets anders dan een sinus vormt een beroerd zendsignaal: op het moment dat iets niet-sinusoïde is impliceert dat een berg harmonischen, wat nefast is voor de feestvreugde (en het AT doet fronsen).

Ik zou gewoon systematisch werken: controleer of de meetschakeling het vermogen van een zender met ongeveer-bekend vermogen goed aangeeft. Dan weet u dat het probleem alvast niet in de vermogensmeter zit.

De strategie van 'divide et impera' (verdeel & heers): verdeel het probleem in stukjes en los de deelproblemen op...