Hallo,

Bij de draaibank die ik vorig jaar gekocht heb zat een digitale uitlezing van het merk mitotuyo bij. Ik heb de draaibank bij de aankoop niet kunnen testen dus ik wist eigenlijk niet of die functioneerde. Nu na veel kuiswerk de draaibank bijna terug operationeel is heb ik gisteren even de uitlezing getest. De y as uitlezing werkt niet. Ik heb de beide linialen is op de x as aangesloten en ze werken dan allebei waardoor er een probleem is in de uitleeskast zelf. Toen ik ze gisteren testte stonden de beide schalen op 0,000 maar bij het aanzetten vanmorgen om de foto’s te nemen geeft de y schaal enkel een o, aan. Als ik de kabel van de liniaal uittrek terwijl de uitlezing aan staat komt er wel een foutmelding,dus er is wel iets of wat verbinding met de liniaal maar er is geen uitlezing als ik de slede verplaats. Ik had ook gemerkt dat de aansluitstekker van de y as op de kast precies ooit is een duw gehad heeft,deze stond een beetje scheef. Heb deze terug recht geduwd maar geen verandering. Zou hier iets geraakt zijn. Ik heb ooit is een platenspeler hersteld die raar deed door de oude condensatoren te vernieuwen. Deze drogen blijkbaar uit met de jaren. Zou dit een oorzaak kunnen zijn? De uitlezing is een oudje,dat weet ik maar ik hoop toch dat deze eventueel te herstellen is. Ze zit mooi geïnstalleerd op de draaibank.

Vreemd,ik was ze vanmorgen vergeten af te zetten en toen ik daarstraks keek had ik het beeld op de foto. Ze staat nu helemaal op nul maar nog altijd geen beweging als ik de slee verplaats.

Blue Sky

Cableguy

Waar rook is, is stroom

Als de beide linialen werken moet de fout in de kast gezocht worden. Ik zou die kast open trekken en kijken of die connector waarvan de plug scheef stond nog wel goed is aangesloten of dat er geen pennetjes zijn afgebroken.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zeker weten dat de kabel van de Y as in de X as input wel werkt? die kabel ziet er wat geplet uit, kan al in de stekker zitten.

De beide linialen met kabel werken op de ingang die wel werkt.

testman

tja, ik zou zeggen dat die kast de 30 jaar wel haalt, dus een defect of losse verbinding kan er best eens ontstaan zijn.

Of de ingang moet terug gecalibreerd worden . Zonder handleiding wordt het een lastige .

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Terzijde: wat betreft de display vensters: even goed met Commandant 4 poetsen en ze zijn weer als nieuw...

Ik had ergens op een Amerikaans forum over verspanen gelezen dat de pinnetjes van de IC’s licht gecorrodeerd kunnen zijn van het vocht. Daar was iemand die aanraadde om de ic’s voorzichtig kant per kant eventjes voorzichtig omhoog te wippen en dan terug naar beneden. Morgen doe ik ze is open en ga het is op mijn gemak bekijken. Niet dat ik er zoveel van weet,spijtig genoeg.

nonius

set SCE to AUX.

Heb net eventjes gezocht wat error code 20 zou moeten betekenen; vermoedelijk 'overspeed':

https://www.practicalmachinist.com/forum/threads/mitutoyo-dro-problem.…

Ik zou eerst de voedingsspanningen van het apparaat eens goed controleren. Probeer ook de electronica lichtjes op te warmen met een föhn. Mocht het apparaat daarna beter gaan werken, dan is er vermoedelijk een elco-probleem ergens.

Het zijn behoorlijk oude uitlezingen, dus elco's zou een logische verdachte zijn. Maar zoals gezegd, zou eerst de voedingsspanningen eens meten of ze binnen tolerantie liggen (voor, vermoedelijk, TTL). En de voedingsrimpel bekijken met een oscilloscoop.

Vermoedelijk heeft de electronica erg lang stilgestaan. Misschien dat het, na wat langer onder spanning staan of regelmatig aanzetten, elco's wat gereformeerd worden en beter gaan werken....

Indien het X-kanaal en Y-kanaal identieke insteekkaarten in een moederboard (voeding?) zijn, zou u ook eens kunnen proberen de kaarten van kanaal X en Y uit te wisselen om te zien of het probleem zich mee verplaatst.

Maak misschien ook best eens wat foto's van het binnenwerk van het apparaat; misschien dat sommigen hier gelijk wat potentieel verdachte componenten zien.

Heb hier nog wel twee Mitutoyo glaslinealen liggen (een korte en een lange), maar nooit de moeite genomen om ze op de draaibank te monteren. Red me prima met de analoge uitlezing op de handwielen :)

Ik ga hem morgen Is open maken. Het zou wel is een probleem met spanningswaarde kunnen zijn. Zette hem daarjuist nog is aan en de display vertoonde weer een 0, op laten staan en dan na 20 min nog is gaan kijken en de 0 was veranderd in een waarde die ik dan kon resetten op 0,000 door op de reset te duwen. Spanning die veranderd door opwarmen componenten?

nonius

set SCE to AUX.

Zou eerst de voedingsspanning controleren.

Alhoewel je zou verwachten dat bij een probleem met de voeding ook het X-kanaal raar zou reageren, is het mogelijk dat (bijv. door component-variaties) het Y-kanaal nèt iets gevoeliger is dan het X-kanaal.

Voedingsspanning controleren is een beetje standaard eerste controle bij electronica; beetje zoals je bij een auto die niet wil starten kijkt of er nog wel benzine in zit. :)

Ik ga het proberen te controleren. Heb wel geen oscilloscoop ?

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op donderdag 12 juni 2025 07:20:11 schreef timbo917:
Ik ga het proberen te controleren. Heb wel geen oscilloscoop ?

Als je vaker prutst met elektronica heb ik wel een scoop voor je, voor weinig. mail me maar.

Hierbij de foto’s van de binnenkant. Ik zie niet direct iets loshangend dus het zal spijtig genoeg iets dieper gezocht moeten worden

Had de uitlezing vandaag mee naar het werk genomen omdat ik daar vandaag rustig de tijd had om de behuizing is los te maken. Nu kom ik terug thuis en ik sluit de linialen aan op de kast en nou doet hij helemaal niets meer. De display ligt op met - - - - - zoals het moet maar als ik dan op de reset knop duw gebeurt er niets. Heb nochtans niets gedaan buiten hem open maken om foto’s te kunnen nemen ????

In geval van 'verdenking' zou ik de connector van de Y kabel lege artis opnieuw monteren en de kabel een stuk inkorten, of dat laten doen (het kan ervaring vereisen ). Mogelijk is de kabel of connector beschadigd. Zo een af-en-toe fout waar de uitlezing van in de war raakt kan lastig te vinden zijn.

Geen paniek. Blijf systematisch werken. Het kan nooit kwaad om de voeding te controleren maar het inwendige ziet er m.i. netjes uit en er is geen SMPS.

weardguy

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op vrijdag 13 juni 2025 10:47:12 schreef Aart:
Geen paniek. Blijf systematisch werken. Het kan nooit kwaad om de voeding te controleren maar het inwendige ziet er m.i. netjes uit en er is geen SMPS.

Toch wel, er zit een uPC494 ;) PWM Switch mode regulator, vlak bij die inham.

Het lastige is dat op de print ook de netspanning staat, wat meten net even gevaarlijker maakt voor een beginner.

@ topicstarter: de fout wijst tot nu toe niet in de richting van een voedingsprobleem, maar het kan geen kwaad dat als eerste uit te sluiten.

Punt 2: er zit sowieso 1 IC in een voetje. Oxidatie van de pootjes is na lange tijd nog wel eens een boosdoener. Het IC verwijderen en de pootjes schoonmaken wil nog wel eens helpen bij oud spul.

nonius

set SCE to AUX.

Al geprobeerd om het inwendige van het apparaat lichtjes te verwarmen met een föhn of verfstripper (lage stand! Moet alles met de hand kunnen blijven aanraken zonder zichzelf te verbranden!) zoals ik eerder suggereerde? Met deze simpele test vallen slechte elco's vaak door de mand: als het apparaat bij een hogere temperatuur weer normaal gaat werken, dan zijn elco's een zware verdachte. Hoeven niet persé elco's in de voeding te zijn, trouwens.

Een voedingsprobleem lijkt me op zich vreemd, omdat het andere kanaal het wel gewoon lijkt te doen. Aan de andere kant, de secundaire voedingselco's in schakelende voedingen staan erom bekend dat ze een zwaar leven leiden. (ik had de TL/uPC494 aanvankelijk ook niet gezien! Had eigenlijk verwacht dat het een gewone lineaire voeding zou zijn.) Enfin, schakelende voedingen herstellingen is sowieso geen beginnerswerk. Maar de test met een föhn/verfafbrander is wel makkelijk en veilig uit te voeren.

Maar inderdaad, oppassen met die voeding. Een deel ervan is rechtstreeks met het lichtnet verbonden. Ook de primaire voedingselco kan nog lang opgeladen blijven (310Vdc) nadat de stekker uit het stopcontact is getrokken; aanraken ervan kan ook een flinke schok geven (nonius mompelt wat onverstaanbare verwensingen aan een oude Mitutoyo 3D-meetmachine waarbij de voedingselco zich ontlaadde van duim naar wijsvinger van m'n rechterhand. Dat deed pijn....)

testman

het grote ic zit wel een slechter model voetje, en gezien de verhuis achtergrond maakt deze veel kans gezien de rare bijwerkingen later. toestel lijkt uit 1989 te zijn dus al bijna belastingvrij :P

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 13 juni 2025 18:36:54 (19%)]

Hey nonius,het tweede kanaal werkte maar doet nu ook niets meer. De displays komen zelfs niet meer op nul nu. Ik zal de verfstripper test nog doen en voorzichtig de ic liften maar als het dan nog niet werkt misschien beter op zoek naar iemand die herstellingen doet. Ik vrees dat ik er echt wel te weinig verstand van heb.

nonius

set SCE to AUX.

Als u er zelf niet aan uitkomt en toch het ding weer werkend wilt hebben wil ik er evt. wel een keer naar kijken.

Maar dan wil ik er wel ook één van de lineaals bij hebben (mijn glaslineaals hebben niet de originele stekkers meer, dus zullen niet passen).

Hallo nonius,

Dat is een heel vriendelijk aanbod van u waar ik zeer zeker gebruik van wil maken want ik zou inderdaad graag hebben dat het terug werkt. Ik wil u uiteraard vergoeden voor u werk. De vraag natuurlijk,waar woont u ergens?

nonius

set SCE to AUX.

Ik zie zojuist dat uw e-mailadres ingevuld is in uw profiel, ik zal vanavond contact opnemen. :)

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik denk ook dat dit wel goed te repareren is.

Er is 1 uitdaging: De 2 IC's RP5A16 dat lijken custom IC's (Ricoh), voor iedere meetlat eentje. Als een van die defect is, is het waarschijnlijk over en uit. (Ik zie wel obscure brokers die de chip aanbieden maar het blijft gokwerk)

De CPU is een ROM uitvoering meest waarschijnlijk is daar niks mis mee omdat de code gewoon lijkt te lopen. Er zit geen EPROM in die aan bitrot kan lijden dat is wel een voordeel.
Aan de andere kant wel een nadeel: 1 CPU pootje stuk => einde oefening.