Beste forumleden,

Omdat de eindeloop,uitgevoerd met een microswitch, na vele jaren trouwe dienst steeds meer problemen geeft dacht ik aan vervanging door een reedcontact. Zodra een staafmagneetje bevestigd aan het bewegende deel in de buurt van een vast opgesteld reedcontact komt sluit dit contact en stopt de beweging.

Zo zou dat in mijn denkwereld moeten werken. Omdat het een hele klus blijft de bestaande schakelaars te vervangen test ik eerst de combinatie reedcontact/staafmagneetje op de werktafel. Wellicht heb ik daarbij het contact mishandeld. Ik test het contact met een piepende ohm meter. In het begin piepte de meter keurig als de magneet in de buurt van het reedcontact werd gebracht. Al vlug stelde ik vast dat het contact een enkele keer niet sloot.
Na veel testen blijft het reedcontact altijd open. Geen mogelijkheid om het nog te laten sluiten.

Aan beide aansluitdraden van het contact (een klein formaat in een glazen buisje) heb ik koperdraden gesoldeerd. 1 van beide aansluitdraden heb ik 180° teruggeplooid terwij met een punttang de buigkracht van het glas werd weggehouden. Het glas is niet gescheurd of gebroken. Deed ik iets anders fout? was de magneet mogelijk te sterk of bracht ik die te dicht bij het contact?
Weet iemand wat hier fout loopt?

Op voorhand bedankt voor uw advies,

Vriendelijke groeten,

Eduard

Zijn de contacten niet verbrand? (een standaard reedcontact mag maar heel weinig stroom schakelen)
Positie van magneet t.o.v. reed kan ook veel uitmaken.

Heb je de orientatie van het magneetveld juist? Dat is verraderlijk met reedcontacten, want dat moet in de lengterichting (dus met het magneetveld parallel aan de draden). De staafjes zijn gemaakt om het magnetische veld te geleiden en "klikken" zo aan elkaar vast.

Waar komen deze contacten vandaan? Ik hoor wel van goedkope AliExpress contacten die gewoon slecht zijn, maar ik heb ze daar zelf nooit gekocht.

Op donderdag 12 juni 2025 13:45:14 schreef Eduard2:
Weet iemand wat hier fout loopt?

Ik heb de mijne aan witgroen en groen vastgesoldeerd. Dat werkt wel.

Grapje... :+ Bij mij werkt het ook matig. (ding roept deur is open, terwijl ie toch echt dicht is. Maar naar aanleiding van opmerking van Kruimel... Ik ga m'n magneet een kwartslag draaien, kijken of dat beter werkt. )

Er is veel verschil in kwaliteit wat reedcontacten betreft.
Die Alie dingen zijn meestal echte brol.
Ik gebruik er vaak vele tientallen ion orgels om te schakelen, dan gebruik ik de ingegoten uitvoering van Meder, die zijn prima en zeer betrouwbaar, zie foto.
In het geval van TS zou ik de uitvoering nemen die voor alarmsystemen geschikt zijn met de draadjes er al aan, zie de link voor een voorbeeld.
Zelf buigen aan die draadje van die glazen buisjes is vaak fataal, daat moet er 1 of 2 centimeter vanaf anders komt er een haarscheurtje in het glas en werken ze niet meer.
Ik heb er een paar honderd vervangen, had iemand anders een aantal Ali ( want goedkoop) in gezet, die waren heel snel weer kapot.
Denk er wel aan dat je ( die in het voorbeeld van de link) max 500mA kan schakelen bij iets van 180 volt, en geen inductieve last, dan branden ze kapot intern!
Wat de magneet betreft, wel een pool van de magneet er naar toe en niet ze zijkant.

https://www.conrad.nl/nl/p/standexmeder-electronics-mk04-set-reedconta…

Nu je het zegt, die zijn er ook, en zijn ook best een instinker. ElectroBoom had er ook eens last mee: Super Simple DC Motor.

Op donderdag 12 juni 2025 14:16:25 schreef revado:

Wat de magneet betreft, wel een pool van de magneet er naar toe en niet ze zijkant.

https://www.conrad.nl/nl/p/standexmeder-electronics-mk04-set-reedconta…

Die zin snap ik niet helemaal, maar de plaatjes in de datasheet helpen zeker:

Een haaks magneetveld werkt niet als je het op het midden van het contact mikt.

Voor alarmdoeleinden zijn er robuuste setjes te koop Ik heb ze al jaren en nooit weigert er een.E
en veel te grote stroom door het contact kan wel funst zijn.Dus eventueel bufferen met een transistor of een klein relais.
Gaat het bestaande contact misschien stuk, omdat er teveel stroom geschakeld wordt?

[Bericht gewijzigd door buzzy op (35%)]

Wat ook goed werkt zijn de kontakten van Festo, die op een cilinder zitten om de positie van de zuiger te bepalen.

Op donderdag 12 juni 2025 14:49:32 schreef Kruimel:
Die zin snap ik niet helemaal, maar de plaatjes in de datasheet helpen zeker:

Een haaks magneetveld werkt niet als je het op het midden van het contact mikt.

Ik druk het wat onduidelijk uit, maar je geeft het antwoord al.
De noord of zuidpool naar het reedcontact gaat prima, maar niet haaks, dat bedoel ik ook.

Wat wij in die orgel schakelaars doen is een vast magneetje en een reedcontact, dan zit er aan de registerschakelaar een plaatje blik wat tussen magneet en reedcontact beweegt.
Dat truukje kan je ook uithalen als eindstop.

Op donderdag 12 juni 2025 14:56:39 schreef buzzy:
Gaat het bestaande contact misschien stuk, omdat er teveel stroom geschakeld wordt?

TS heeft naar eigen zeggen met een ohmmeter getest. Als die te veel stroom doorlaat is dáár iets mis mee.

Op donderdag 12 juni 2025 15:21:48 schreef Hensz:
[...]
TS heeft naar eigen zeggen met een ohmmeter getest. Als die te veel stroom doorlaat is dáár iets mis mee.

Minibreukje aan de kant van de gebogen draad, daar zet ik op in.
Al veel te vaak zelf meegemaakt.

reedcontacten zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Erg onbetrouwbaar, dus tegenwoordig hall sensoren of vergelijkbaar.

Op donderdag 12 juni 2025 15:05:40 schreef mel:
Wat ook goed werkt zijn de kontakten van Festo, die op een cilinder zitten om de positie van de zuiger te bepalen.

Die zijn ook beroerd. De moderne magneetsensoren zien er exact het zelfde uit en zijn vele malen beter en betrouwbaarder. Echte reedcontacten zijn al jaren uit de gratie.

Op donderdag 12 juni 2025 14:16:25 schreef revado:
Ik gebruik er vaak vele tientallen ion orgels om te schakelen, dan gebruik ik de ingegoten uitvoering van Meder, die zijn prima en zeer betrouwbaar, zie foto.

Jep, als je wat stevigers nodig hebt dan heb ik ook wel eens een gewoon reedrelais misbruikt als sensor. Als je er snel eentje nodig hebt is dat prima zo te misbruiken.

Beste forumleden,

De glazen buisjes heb ik in Nederland besteld. Wellicht zijn ze ergens in een ver land geproduceerd. Waarschijnlijk heeft de leverancier gelijk met te stellen dat het plooien en te warm solderen van de aansluitdraden kleine barstjes in het glas geeft en daardoor de positie van de contacten verandert. Ongetwijfeld zijn deze contacten te kwetsbaar om op moeilijk bereikbare plaatsen te monteren.

Sine gaf een gouden tip. Ik heb nog voldoende DIL reed relais. Nooit eraan gedacht die als schakelaar met een externe magneet te gebruiken. Beroepshalve heb ik duizenden van die DIL relais laten plaatsen. Die gingen probleemloos meer dan 10 jaar mee. Ik nam de proef met de doorgangspieper en zo'n CP Clare PRME 15005 relais. Dat schakelt probleemloos als een magneet dichtbij komt. In die relais heb ik meer vertrouwen dan in die glazen buisjes.

De te schakelen belasting zal geen probleem stellen. De voedingsspanning is 12Vdc. Het magneetcontact stuurt een klein relais en er staat een vrijloopdiode over de relaisspoel.

Iedereen bedankt voor de hulp.
Vriendelijke groeten,
Eduard

Met dank aan Kruimel heb ik vandaag m'n magneet zo gemonteerd dat de veldlijnen in lijn zitten met de lengte van het buisje. Dit lijkt vooralsnog beter te werken, alhoewel het ooit ook een paar dagen leek te werken, als het onrustig weer is dan beweegt de deur wat, zodat ie in de oude situatie "buiten bereik" van de sensor (reed contact) ging.

Op donderdag 12 juni 2025 21:15:17 schreef Eduard2:
Beste forumleden,

De glazen buisjes heb ik in Nederland besteld. Wellicht zijn ze ergens in een ver land geproduceerd. Waarschijnlijk heeft de leverancier gelijk met te stellen dat het plooien en te warm solderen van de aansluitdraden kleine barstjes in het glas geeft en daardoor de positie van de contacten verandert. Ongetwijfeld zijn deze contacten te kwetsbaar om op moeilijk bereikbare plaatsen te monteren.

Door die mini barstjes gaan ze lek.
Meestal zit er stikstof in en als dat weg is dan werken ze niet meer of blijven plakken.

Lastige hypothese, dat soort schade is nauwelijks te zien. Mensen die nog met buizen hebben gewerkt zouden dat misschien wel kunnen bevestigen. Het verwijnen van het vacuum is niet altijd te herleiden naar een zichtbaar lek. Dit probleem zou minder moeten zijn met iets dat gevuld is met stikstof of argon (grote moleculen) zonder onderdruk. Bij gloeilampen zijn lekken bijvoorbeeld zelden de reden van overlijden. Ik vermoed dat het nalaten van het inert maken van het glazen buisje best nog wel voorkomt bij goedkopere productie. Ik vermoed dat deze specifieke buisjes niet traceerbaar zullen zijn naar een fabrikant.

Op dinsdag 17 juni 2025 21:26:21 schreef rew:
Met dank aan Kruimel heb ik vandaag m'n magneet zo gemonteerd dat de veldlijnen in lijn zitten met de lengte van het buisje. Dit lijkt vooralsnog beter te werken, alhoewel het ooit ook een paar dagen leek te werken, als het onrustig weer is dan beweegt de deur wat, zodat ie in de oude situatie "buiten bereik" van de sensor (reed contact) ging.

Mooi om te horen dat het (soort van) werkt. Ik ken de exacte situatie niet, maar het klinkt alsof je misschien een magneet nodig hebt met een soort u-vorm zodat het magneetveld "om het reedcontact heen" komt te liggen. Dit kan natuurlijk ook met twee (kleinere) magneetjes waar het reedcontact dan tussen zou moeten eindigen. Het zou kunnen dat twee stukken ijzer aan weerszijden van het contact al voldoende zijn om het magneetveld voldoende te kanaliseren dat het bereik toeneemt. Ze kunnen overigens verschillen in gevoeligheid, als je een "officieel" reedcontact koopt zou er een getal moeten zijn voor het aantal Ampere-windingen waar het relais op zou moeten reageren.

Dag Kruimel,

Ik gebruik een staafmagneetje dat met plakband wordt omwikkeld om zo spannend in het profiel van een kunststof rolluik te passen.
Dat alles is met warmteisolatie weggestopt in een rolluikkast. Totaal heb ik 17 zulke rolluiken in gebruik. Je ziet het knutselwerk dat al sinds 1993 in dienst is. Toen waren buismotoren al verkrijgbaar maar nog niet betaalbaar. Op de rol, normaal bestemd voor een lint, werd het trapperwiel van een fiets bevestigd.
Toen waren autokerkhoven nog veel minder aan milieu- en veiligheidsvoorschriften gebonden. Zo mocht ik daar in autowrakken klimmen om ruitenwissermotoren van VW en Audi te slopen. Omdat ik 18 motortjes vroeg dacht de uitbater dat ik leraar in het technisch onderwijs was en gaf hij een stevige korting. De exentriek op de motoras heb ik doorgezaagd en daarop werd het kleine kettingwieltje van een fiets gelast. Oorspronkelijk had iedere rolluik een open- en een dicht mechanisch eindeloop contact. Omdat het veerblad dat als tussenstuk dient bij de "open" eindeloop het meest te lijden heeft geeft dat steeds meer problemen. Vandaar dat het door de combinatie staafmagneet / reedcontact wordt vervangen. Het huidige warme weer is ideaal voor dit soort werk. De tocht van de open rolluikkast stoort nu niet. Een Raspberrypi op zolder zorgt op basis van de zonsopgang/ ondergang voor de één voor één afhandeling van die beweging. Een 12V/12Ah loodaccu levert even de piekafname en heeft daarna de hele dag/nacht tijd om bij te laden. Een weetje over dit type ruitenwissermotor is dat de draaizin omkeert bij ompolen van de aangelegde spanning. Een stel relais op een daarvoor ge-etste print zorgt voor de keuze der draaizin.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Gezien de best wel ruwe omgeving, zou ik kiezen voor standaard ingegoten reed contacten.
Deze bijvoorbeeld:
https://www.tinytronics.nl/nl/schakelaars/magneetschakelaars/deur-scha…

Dag Marcob,

Dat contact heb ik overwogen. Als ik het goed begrijp moet de lange kant van de magneet evenwijdig en dicht bij het reedcontact worden gebracht om het contact te sluiten. Ik betwijfel of dit type reedcontact sluit als een staafmagneetje in het verlengde van de lange zijde van het contact wordt gebracht.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Voor die €2.50 is het altijd het proberen waard.
Ik heb ze hier ook liggen, zal het vanmiddag/vanavond eens voor je proberen.

Alvast bedankt Marcob,

Het gebruik van een staafmagneet is hier essentieel. Zo'n staafje kan ik dikker maken door omwikkelen met plakband zodat het geheel klemmend in de holle kunststof latten past.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Nog een terugkoppeling van mij.... De gedraaide magneet bleek toch onvoldoende te werken. Ondertussen waren de chinese "deurcontact voor alarmsystemen" binnen en dat werkt nu perfect. Ik heb hem afgeregeld op zeg 5mm tussenruimte terwijl het met 20mm nog steeds werkt: Er is nu zat speelruimte. Dus uiteidelijk is het Buzzy z'n tip die "het geworden is".

Op woensdag 18 juni 2025 12:17:47 schreef marcob:
Voor die €2.50 is het altijd het proberen waard.
Ik heb ze hier ook liggen, zal het vanmiddag/vanavond eens voor je proberen.

Dat is ook leuk om het te testen. En er zijn diverse uitvoeringsvormen en kwaliteiten in reeds. In databladen staan ook gegevens over oa. de levensduur en hoe vaak ze mogen switchen. 5 keer per seconde bijv. Je zal er maar net een toepassing voor hebben (of voor verzinnen)