REUZEVRAAG: Voetremlichtschakelaar vs. handremschakelaar raadsel (met zoekplaatje =)

Ls,

IK heb wat dingen doorgemeten met m'n multimeter. Maar ik ben verre van een electronica kenner.
Ik hoop op wat hulp.
Bijgevoegd heb ik 2 foto's van connectors en het schema van de Honda Nighthawk 1983. De schakelaars, het knipper relais en de remlicht controle box heb ik groen omcirkelt op het schema.

In het kort: Bij contact aan gaat het achterlicht automatisch aan.
Bij het inknijpen van de handrem(schakelaar) gaat het remlicht branden, bij de voetrem niet.
Er zit op de laatste stop tussen de groen/gele spanningsleiding een achter-/remlicht controle module, die stuurt een lampje op het dashboard.
Dit lampje werkt.
De module heeft een aarde(Donkergroen, een bruine (terugkoppeling van de lamp naar de cockpit lamp, en een groen/gele voor de spanning die van de rem schakelaars komt.
Als ik de groen gele kabel die uit de module komt meet (met de lamp volledig losgekoppeld van de module) bij het indrukken krijg ik (+/-) 12V. Ook bij het Indrukken van de voetrem(schakelaar).
Zodra ik de 3 kabels weer verbind met de lamp krijg ik alleen een remlicht bij de handrem.
Ook meet ik alleen nog 12v bij het indrukken van de handrem.

Vraag/raadsel:
Wat kan ervoor zorgen dat het aansluiten van de lamp de voetrem schakelaar uitschakelt/omzeilt/neutraliseert?
Het is exact dezelfde groengele lijn waar de stroom over loopt voor de handrem?

Als bonus mysterie kan ik nog vermelden dat als ik het knipperlicht relais aansluit er nog maar 3V door de voerremschakelaar komt. Zodra ik hem loskoppel is het weer 12V.
Het knipperlicht knippert ook niet, dus mogelijk is het relais kapot.
Maar gezien het remlicht mysterie durf ik dat niet aan te nemen.

Bedankt voor het zover lezen.
Ik hoop dat dit voor iemand gesneden koek is.

Bijvoorbeeld: op welke punten in het schema zou ik kunnen testen op kortsluiting die iets dergelijks als het wegvallende remlicht zou kunnen veroorzaken? Is het de aardelijn?

Vriendelijke groet,
Machiel

revado

Honourable Member

Als ik het schema volg staan beide schakelaars parallel.
Je zou op de groen/gele 12 volt moeten meten met contact aan op beide schakelaars, dat moet zo blijven bij bedienen van een van de remmen.
Op de groen/ witte moet je 12 volt meten bij inknijpen van de handrem en/of bij intrappen voetrem.
Is dat bij een van beiden niet het geval is of de schakelaar kapot of er is een draadbreuk.
En alles meten tegenover massa en met het remlichtlampje er in.
Ik gok op de voetremschakelaar, vuil, kapot of niet goed afgesteld.

En waarom is dit een reuzenvraag met hoofdletters? ? :)

[Bericht gewijzigd door revado op vrijdag 13 juni 2025 00:14:16 (13%)]

:)
@revado,

Hoi, hoofdletters zijn natuurlijk een soort van reuze op zichzelf??
Ik heb dus de schakelaars getest en die werken gewoon.

Voor mij is het raadsel:
Als ik het achterlicht loskoppel krijg ik 12V op de groengele draad die ernaartoe gaat op beide remmen.
Als ik m koppel krijg ik (met de meetpen ertussen geklemd) alleen nog stroom op de handrem.
Maar het dezelfde draad?! 8)7

revado

Honourable Member

Een losgekoppeld lampje betekent geen belasting en dan meet je soms wel (lek)spanning omdat de meter hoogohmig is.
Hoe heb je de schakelaars getest, een proeflampje er op tegenover massa?
Werkt dat wel dan zal er toch een draadbreuk zijn in die groen-witte.

:>
Ik heb de schakelaar los gehad en met continuïteit getest. Gesloten niks, open “pieep”.
Maar het remlicht gaat daadwerkelijk aan op de handrem. Voetrem nada; leveren wel evenveel Volt over hetzelfde draadje.
Heb ook de voetschakelaar er tussenuit gehaald en connector kort gesloten.
Waar ‘loopt de stroom dan weg’ bij het aansluiten van de lamp?
De schakelaars lopen ook over het knipper-relais(voor zover ik begrijp van het schema).
Als ik die aansluit dan valt de stroom op de voetschakelaar terug naar 3V.
Maar er tussenuit krijg ik weer 12V, los van het relais zou ik toch voldoende stroom moeten houden voor het remlicht.
Breuk in de groen witte zeg je?

Ik kan nu even niet bij de motor dus ik kan het nu niet meten.

Ik begrijp er niet veel van; hoe ze het over alle schakelaars hebben lopen, en hoe die 12V verdwijnt.

Bedankt voor het meedenken iig _/-\o_

Als er een probleem is met de schakelaar van de voetrem EN het knipperrelais wijst dit op een issue met draad nr 5 aan de verdeelbox(?)
Prob in de verdeelbox?
Prob met de connector aan de box?
Prob met de draad naar remswitch/knipperrelais
Een voltmeter brengt raad... de fout zit ergens in de gele lijn

@oxo :>

Bedankt, mogelijk kom ik vanavond nog naar de garage om dat te meten!

_/-\o_

revado

Honourable Member

Op vrijdag 13 juni 2025 12:30:24 schreef MacShrike:
:>
Ik heb de schakelaar los gehad en met continuïteit getest. Gesloten niks, open “pieep”.

Dat kan in principe niet, gesloten moet er een piep zijn anders zou het remlicht altijd aan zijn.
Maar met de connector kortgesloten brand het remlicht ook niet? Dan is het bijna zeker een connector of kabelissue.
Is er mogelijk water in de connector gekomen bij die box?
Verder wat OXO aangeeft.

Ja sorry.
Ik bedoel de gesloten piep en open niks.
My brain dont think so good |:(

vergeten

Golden Member

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op vrijdag 13 juni 2025 11:13:35 schreef MacShrike:
:)
@revado,

Hoi, hoofdletters zijn natuurlijk een soort van reuze op zichzelf??

Woorden met Hoofdletters staat voor schreeuwen, dat is niet gewenst hier op Circuits online, en vele andere forums.
Er zijn al genoeg schreeuwers in de wereld. ;)

Begrepen en excuses.
Ik bedoelde het als: help!
:X

Lijkt er op dat je ergens een slecht contact hebt in een connector, corrosie/oxidatie.

Grote kans dat je zonder lamp met de universeel meter dan wel spanning meet.
En met lamp verbonden geen licht, terwijl de lamp opzich wel goed is.

Lamp heeft veel meer stroom nodig dan dat de universeel meter gebruikt voor de meting.
Doordat er dan ergens een overgangsweerstand (corrosie, oxidatie) zit kan het circuitje niet genoeg stroom leveren voor de lamp.

theove

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Heb je overal een goede massa?