Dag,

Onze Siemens combimagnetron stop helaas met magnetronnen na 1 a 2 seconde.

De voorgeschiedenis:

• Bij het magnetronnen was er iets tussen het het deurtje en het glas gekomen dat was gaan knetteren
  • Hierdoor is het binnenglas van het deurtje gebarsten
  • Dit heb ik vervangen
  • Vervolgens heb ik de magnetron weer ingeschakeld; echter vloog vrij snel de stop (overstroom, niet de ALS) eruit. Magnetron zit alleen op een groep
  • Na zekering resetten wil de magnetron niet meer magnetronnen, de ovenfunctie werkt nog prima ook gedurende langere tijd.

Wat ik al heb geprobeerd:

• Openschroeven en schoonmaken
  • Zekering op de printplaat vervangen(groen omcirkeld op de foto); was oorspronkelijk 8A middentraag maar heb die niet hier op voorraad; vervangen voor 6.3A traag en die vliegt er gelijk weer uit
  • Weerstand over de magenetron(terminals die ik gemeten heb heb ik groen omcirkeld op de foto) gemeten; die is 0.04 Ohm -> lijkt significant lager dan wat ik in de andere topics over magnetrons gelezen heb
  • Weerstand tussen magnetron en behuizing gemeten, die is oneindig

Ik kan me voorstellen dat ik hem niet goed kan testen door de 6.3A zekering maar tegenlijk lijkt me dat niet de oorzaak van het oorspronkelijke probleem. Is op basis van bovenstaande een diagnose te stellen? Of zijn er nog extra metingen nodig?

Als de zekering direct klapt, is de inverter zowizo stuk, mogelijk de buis ook maar dat moet getest worden. Ik kan dat voor je testen als je ze beide uitbouwt en opstuurt naar me. Veel van de inverters zijn te repareren.