Ik heb een slimme meter XS210 i.c.m. Dynamisch energie contract krijg ik de melding meter is niet uit te lezen. De monteur is ooit een keer eerder langs geweest toen ik eenzelfde melding kreeg, het display vertoonde toen -999 db, een uit / aan actie via de hoofdautomaat bracht deze toen weer tot leven.
Nu is deze weer niet uitleesbaar ( ook volgens Enexis ) maar ze willen er niets aan doen, "ik heb al de laatste versie meter en in appartementen is het bekend dat het af en toe slecht bereik is"...
Ik heb eerder al de meter al uit / aan gezet en deze gaf weer echte db waarde van -118, -112 etc etc... maar nu blijft de melding dat deze niet uit te lezen is... Ennnnn dat is vervelend met Dynamisch contract.
Mijn vraag is dus, wat is nu een waarde om op te richten ? Ik vraag dat omdat als ik allll mijn ramen en buitendeuren openzet ik een verbetering zie naar -94 db, dus er gebeurt wel iets.. Maar is het voldoende ? Heb ik echt een laag bereik probleem of is dit gewoon een meter probleem, ik lees wat meer spontane meter problemen op internet en vergelijkbare reactie Enexis ( algemeen, niet specifiek deze meter ).
revado
Honourable Member
Een probleem van de netbeheerder, die zal dat moeten oplossen.
Ik heb ook al meters gezien met een externe antenne er aan.
-118 dBm (1,58 fW) is wel echt een hele lage signaalsterkte. Woon je in zo'n uithoek? Of zo ver van een basisstation van een/het mobiele netwerk? Op https://antenneregister.nl/viewer/ kun je uitzoeken waar ze staan.
De netbeheerder zal dat moeten oplossen, het is hun meter..trouwens een meter waar op afgerekend wordt, dient wel uitleesbaar te zijn..
Op vrijdag 13 juni 2025 10:29:56 schreef PE9SMS:
-118 dBm (1,58 fW) is wel echt een hele lage signaalsterkte. Woon je in zo'n uithoek? Of zo ver van een basisstation van een/het mobiele netwerk? Op https://antenneregister.nl/viewer/ kun je uitzoeken waar ze staan.
Aan de rand van het centrum van Den Bosch, niet echt bekend om zijn uithoekkig karakter ... Het is een appartement van 12 jaar, misschien iets met isolatie ?
Op vrijdag 13 juni 2025 10:35:13 schreef revado:
Welk protocol gebruikt de meter, dat staat er op.
CDMA, Gprs, of LTE ( 4g)?
Het is LTE.
Nog wat meer ramen en deuren op de centrale hal open gezet, even op -88 db gekregen en werd meteen gepresenteerd met een antenne symbool met 3 streepjes van de vier.. Sinds de rest van de ochtend staat deze op -95 db met 2 streepjes.. Kan mij bijna niet voorstellen als "ie" vind dat het 2 streepjes waardig is dat t m dan niet lukt om een paar kb aan pakketjes te versturen...
Mijn energie leverancier heeft ongetwijfel niet live verbinding / api met Enexis dus misschien heeft t even nodig om up te daten als ie wel daadwerkelijk wat weet te versturen..
Als het nu nog niet lukt ga ik bijna denken dat de meter gewoon niet lekker is
Denk het ook, maar nogmaals, dat is jou zorg niet.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij GSM/LTE modems is men meestal ook niet erg flexibel:
Ik heb meegemaakt dat de ontvangst van KPN ergens uiterst beroerd was
Terwijl er op nog geen 100m afstand een mast van een conculega stond: maar dat was niet bespreekbaar als optie...
Op vrijdag 13 juni 2025 13:13:07 schreef joopv:
Heb je speciale ramen met een zonwerende (opgedampte metaal) laag?
"Gewoon" HR++ -glas heeft ook een metaallaagje...
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als je een slecht berijk hebt , moet je de meter normaal kunnen uitlezen.
In mijn vorige woning zat een normale dogitale meter, maar als ik de meterstanden in November moest doorgeven moest ik altijd even de hoofdzekering losdraaien en ie deed het weer. Wanneer het een poosje kouder en vochtiger werd , was het display niet meeraf te lezen. De meter telde wel gewoon door.
revado
Honourable Member
Die netbeheerders hebben vaak een contract met vodafone, dan moet die zender in de buurt staan.
Heeft niets te maken met de leverancier van de energie op zich, maar dat is bij TS beide enexis begrijp ik.
Ik zou de Enexis vragen het op te lossen, misschien kan er gewoon een externe antenne aan.
Dat doen we ook veel met LTE alarmcentrales die niet lekker willen.
Nu leveren ze een dienst die niet goed werkt en dienen dat op te lossen!
Voor de volledigheid mijn probleem is dus draadloos uitlezen door Enexis, wat uiteindelijk bij Next Energy terecht moet komen. Volgens mij val ik nu op "storings contract" bij Next energy = 40 euro vaste kosten per maand + 39 cent per kWh .. Wel gebaat om dit gefixed of uitgesloten te krijgen..
Met wat langer indrukken van de knop op bepaalde plaatst heb ik wat code kunnen vinden. Dit zijn de code met uitleg er bij...
Mijn laatste succesvolle dag met draadloos uitlezen is volgens NextEnergy 27 Mei, vanaf 28 mei vertoond storing.
Als ik dit zo interpreteer lijkt er zojuist gewoon "Technisch beheer van de meter" te zijn geweest + Daadwerkelijk uitlezen van de Actuele meterstanden..
Code 5 lijkt ook te matchen als er dus vanaf 18:10 op 28 mei niets meer kwa kwartier standen verstuurd is..
Maja, het lijkt dus wel degelijk de complete meterstanden te versturen, alleen niet meer de 15 minuten kWh standen ?
Eerder vermeld dat dit gewoon probleem (is) van de netbeheerder, maar het helpt mij als ik zelf met wat meer overtuiging kan melden / weten dat het echt aan de meter ligt ...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 13 juni 2025 10:29:56 schreef PE9SMS:
tijd geleden heb ik op afstand uitleesbare meters in een VVE flat gehangen waar de 4G en 5G antennes op dak stonden en toch kwam 1 meter pas door na een dag. hoe lager in het gebouw des te slechter werd het ontvangst. daar zaten 13 vloeren onder de masten en de begane grond is nog niet eens gedaan, de laagste meter was op de 6e verdieping geplaatst..
de eerste van die slimme meters bij bedrijven, zal een jaar of 20 geleden zijn intussen, die hadden een losse antenne eraan hangen. niet gek want vaak zaten die in een inpandig betonnen hok met nada ontvangst. niet zelden had de oude meter dan ook gewoon een telefoonaansluiting liggen vanuit de klant. iig vaak zat gezien dat er een utp was gezet bij de meter. bij een klant was de grondkabel telefonie rot van een gebouw en de klachten kwamen het eerste van enexis, de meter kon niet uitgelezen worden. was toen nog een analoge tel lijn waar met een modem uitgelezen werd. was een eerste besparing op maandelijks aflezen door een meteropnemer..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 13 juni 2025 17:43:16 schreef diebobo:
[bijlage]Voor de volledigheid mijn probleem is dus draadloos uitlezen door Enexis,.
Het lijkt er op dat je de wettelijke situatie nog niet goed door hebt.
In Nederland is er een bedrijf (bij jou in de buurt Enexis) die er voor moet zorgen dat stroom van af het hoogspanningsnet op de juiste spanning bij de mensen komt. Maar ook dat die mensen een meter hebben.
Tegenwoordig kan (moet?) het een ander bedrijf zijn wat dan "jou stroom" regelt. Die moeten er dan voor zorgen dat op de een of andere manier de stroom die door hun verbruikers wordt afgenomen op het landelijke net gezet wordt.
Die meter van jou die is gewoon van Enexis. Als die het niet doet, mag je daar niet zelf aan gaan lopen klussen: Dat ding is van Enexis. Dat het ding werkt is 100% hun verantwoordelijkheid. Als het ding wel goed genoeg werkt om maandelijks te kunnen afrekenen maar niet goed genoeg om per uur af te rekenen.... Dan doet hij het dus niet en dat is hun probleem. Breng ze op de hoogte van het probleem en wacht af hoe ze het gaan oplossen.
Ik heb een dynamisch uurcontract met Zonneplan, die sturen een dongle die je in de p1 poort steekt en met je huis wifi de standen doorgeeft. Geen Enexis nodig daarvoor.