Hallo,

Bij gebruik van onze koelbox mobicool op DC met opgenomen vermogen van 47 W merk ik dat de plug in een van de auto contacten warm wordt. Laaste is er zelfs eentje gesmolten terwijl er wel een zekering in zat van 4 ampere.
Tijdens een rit tijdje geleden en gebruik op DC is er al eens een zekering kapot gegaan . Deze toen bij een gedragen in België aangeschaft in veelvoud.

Nu is mijn vraag
1-wat de oorzaak kan zijn. ( auto aansluiting of koelbox draad)
Aansluit spanning kan op 12 volt dus met de plug DC : 47 w
En op 220-240 v 50 Hz. Ac:65 w.

2 hoe op te lossen ?
3 zekering zat 4 ampere in en nu 8 ampere …maakt dat wat uit ?
En ja op gebied van elektronica ben ik niet goed onderlegd en ben blij met dit forum.

Groet Fred uit Friesland.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die sigarenaanstekerpluggen is vaak (meestal) een gammele boel. Beter een goede kwaliteit plug gebruiken... (en de contacten goed schoon houden)

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Warm worden komt door een overgangsweerstand (lees slecht contact / plug).
Ik zou er een betere versie "boordnetstekker" in maken (zowel auto als koelbox).
Zo iets bijvoorbeeld :

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 15 juni 2025 11:53:00 (11%)]

wat de oorzaak kan zijn. ( auto aansluiting of koelbox draad)
3zekering zat 4 ampere in en nu 8 ampere

Zoals mijn voorganger hierboven zegt... slecht contact van de stekker.
Als die 0,25Ω is bij 4A wordt daar 4W verstookt... en dat wordt HEET
En een originele zekering verzwaren is al helemaal geen goed idee... :'(

Ik vind al die sigarenpluggen helemaal niet geschikt voor langdurige grote belasting... zelfs niet als de fabrikant er 10A opdrukt

[Bericht gewijzigd door OXO op zondag 15 juni 2025 12:00:05 (17%)]

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Meestal is de contactdruk te laag waardoor de boel gaat knetteren en vonken -> brand.
Zeker als 't ding ook nog voor zijn originele doel (aansteken van rookwaar) is/wordt gebruikt: dan zijn de contacten vuil.

fcapri

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

niet alleen je stekker wordt warm, maar ook die sigaretteplug in de auto wordt heet, oxideert dan en geeft meer slecht contact.
het probleem is niet dat je over de 4A gaat, maar dat je een overgangscontact hebt.
stel 14V boordspanning, 2V overgangscontact, 12V op je koelbox. alles prima, die trekt 3A.
de koelbox heeft 36W, de sigaretteplug heeft 6W, de auto levert 42W, zekering springt niet.

als 1 stekker al half gesmolten is, is de sigaretteplug in de auto ook aan vervanging toe.
tijd dan om een extra aftakking te maken in de koffer met deftige connectors aan.
bv een goeie anderson connector.
aan de koelbox maak je die anderson ook en maak een adapter anderson naar sigaretteplug zodat je die ook in andere voertuigen nog origineel kan gebruiken.

https://www.all12volt.com.au/wp-content/uploads/2018/03/CIGARETTE-PLUG-TO-ANDERSON-SOCKET.jpg

Hiervoor liefst een zekering aan de batterij, een draad van minstens 2,5mm2, liefst 4mm2 naar de koffer en daar een speakcon of powercon connector

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

idd die sigarenplug is nog een reliek uit de 70's wat nog min of meer een standaard is, maar feitelijk een waardeloze stekker omdat de contacten slecht zijn. menig auto heeft dan ook een andere soort plug achterin zitten onder een klepje vaak, die van bprosman zou ik zeggen is dat. doorgaans is de sigaren stekker 10 of 15A gezekerd, niet zelden met de radio continu samen. heb ook weleens een opel gezien waar de sigarenplug een 2,5mm2 vd rood had die door een gat geboord in het chassis zo om de accupool zat gedraaid :P ach ja studentenauto's..

nonius

set SCE to AUX.

heb ook weleens een opel gezien waar de sigarenplug een 2,5mm2 vd rood had die door een gat geboord in het chassis zo om de accupool zat gedraaid

'Watnou, ut werruk tog?!'

En je hebt ook geen last van vervelende gesprongen zekeringetjes op die manier. Ik zie alleen maar voordelen!

Ben ik trouwens de enige die regelmatig aan stekkers van apparatuur voelt of ze niet te warm worden? Afgelopen winter had ik hier een 2500W oliekacheltje staan waarvan de stekker warmer werd dan me lief was.... Het is bijna een tweede natuur geworden, net zoals het regelmatig bevoelen van lagers.

testman

Op zondag 15 juni 2025 19:11:37 schreef nonius:
[...]

Ben ik trouwens de enige die regelmatig aan stekkers van apparatuur voelt of ze niet te warm worden? Afgelopen winter had ik hier een 2500W oliekacheltje staan waarvan de stekker warmer werd dan me lief was.... Het is bijna een tweede natuur geworden, net zoals het regelmatig bevoelen van lagers.

dat is ook een afwijking die ik heb. zeker bij apparaten van boven de 1000W. pas bij een garage waar vaak t kantoor eruit knalde, bleek maar 6500W op te zitten die lukraak ingeschakeld werd. een "vast" wcd van de koffiezetter zat met een ymvk aan een stekker bij de boiler in het wcd en dat kon je zo vinden met de warmtecamera :P als een witte stekker bruin rond de pinnen is dan zegt dat genoeg..

revado

Honourable Member

Op zondag 15 juni 2025 20:58:30 schreef testman:
[...]

dat is ook een afwijking die ik heb. zeker bij apparaten van boven de 1000W. pas bij een garage waar vaak t kantoor eruit knalde, bleek maar 6500W op te zitten die lukraak ingeschakeld werd. een "vast" wcd van de koffiezetter zat met een ymvk aan een stekker bij de boiler in het wcd en dat kon je zo vinden met de warmtecamera :P als een witte stekker bruin rond de pinnen is dan zegt dat genoeg..

Herkenbaar Nonius en Testman.
Ik heb een hele gevoelige reuk en daardoor vaak al door al er ergens iets warm wordt.
Ik denk dat wij techneuten toch al anders rondlopen in een gebouw en dingen zien en merken die anderen niet eens opvallen.

Op zondag 15 juni 2025 19:11:37 schreef nonius:
[...]

'Watnou, ut werruk tog?!'

En je hebt ook geen last van vervelende gesprongen zekeringetjes op die manier. Ik zie alleen maar voordelen!

Nou nee hoor. Lagers en banden bevoelen na een lange autorit. Zekeringen, stekers en andere verbindingen waar grote stromen lopen even bevoelen, Luisteren naar klikken van je richting aanwijzer. Gaat dat nog snel en hard genoeg. En naar alle andere motor en v-bak en as geluiden geluiden luisteren.

Ik reed ooit mee met een kennis waarvan ik vond dat de auto een raar geluid maakte. Ik raadde hem aan om het te laten controleren maar volgens die collega was er niets aan de hand. Drie weken later stond hij met uitgelopen krukaslagers.

En in huis ga je natuurlijk niet je 230volt contacten lopen voelen. Maar je je kunt ook een hoop ruiken en horen.

Dit mag dan een afwijking zijn, maar ik ben er blij mee.

wij techneuten toch al anders rondlopen in een gebouw en dingen zien en merken die anderen niet eens opvallen.

Dat komt omdat onder techneuten er veel ass en pddnos aanwezig is O-)
Idd herkenbaar :)

Ik ook, zowel met de voor- als nadelen >:)

buckfast_beekeeper

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op zondag 15 juni 2025 11:49:41 schreef bprosman:
Warm worden komt door een overgangsweerstand (lees slecht contact / plug).
Ik zou er een betere versie "boordnetstekker" in maken (zowel auto als koelbox).
Zo iets bijvoorbeeld :
[bijlage]

Ook niet ideaal. Wordt ook gewoon heet. Dat puntje vooraan is niet bepaald een goed contact. Waar langere tijd grotere stromen kunnen lopen gebruik ik meestal een DIN/ISO 14690 stekker. Kan 16A continu hebben.

De mobicool zijn 2 verschillende werelden gecombineerd. Een compressor op 230V en een 48W peltier op 12V DC. Die peltier staat dus 100% van de tijd aan en heeft koelbeperkingen. Ik heb een Dometic compressor, die werkt op 230V maar ook op 12-24V DC. Voor de 230V zit er een transformator schakeling in. Het voordeel is dat deze koelt tot de ingestelde temperatuur en dan quasi niks meer verbruikt. Die kan perfect op de sigaren aansteker of 12V aansluiting in de koffer. Heeft ook een onder spanning beveiliging en geforceerde koeling op de condensator. Bij (even uit het hoofd) 11,8V schakelt die zichzelf uit. Ingesteld op 4°C varieert die tussen 3°C en 5°C.

Op zondag 15 juni 2025 12:24:35 schreef Arco:
Meestal is de contactdruk te laag waardoor de boel gaat knetteren en vonken -> brand.
Zeker als 't ding ook nog voor zijn originele doel (aansteken van rookwaar) is/wordt gebruikt: dan zijn de contacten vuil.

De 'echte' sigarettenplug was dan ook nog voorzien van een bimetaal om de aansteker vrij te geven zodra deze gloeiend rood was.

fcapri

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik hoor soms ook wel iets raar aan de auto (slecht wegdek ofzo) en dan begin je allerhande geluiden te horen die 'niet normaal' lijken.

voelen aan banden/wielen doe ik wel na lange rit, zeker slepende remmen haal je er snel uit, als je je vingers verbrand aan de velg :-)

stekkers enzo voel ik ook aan, zeker bij ebike laders (2-5A) worden die dunne DC stekkers wel heel warm

testman

Op zondag 15 juni 2025 21:27:07 schreef Ex-fietser:
[...]

heb ook n afwijking dat ik bij accugereedschap kan gaan aftellen dat de accu leeg is en t apparaat uitvalt. puur aan t toerental wat langzaam terugloopt tijdens gebruik..

ook machines als ik op n ander ben vallen me op, jank, reutel, geuren zijn triggers.

vaak bij apparaten van vermogen en een warme stekker is het niet het wcd ,maar alleen de stekker. aangegoten stekkers zijn veelal slecht intern geklonken. een losse stekker goed aangezet en de warmte is weg. heb ooit bij n koelkast gehad dat de stekker intern was gesmolten. kun je nagaan smelten van een 160W, was echt een slechte..