Bosch warmtepompdroger-melding condenswaterreservoir vol

Onze wasdroger geeft sinds een paar weken een melding dat het condenswaterreservoir vol is. De machine onderbreekt dan het droogprogramma.

Soms is het reservoir dan slechts gevuld met weinig water, ook komt voor dat het nagenoeg leeg is. De machine is aangesloten op een waterafvoer.

Start ik de droger dan weer opnieuw gaat het meestal goed.

Wat kan hier aan de hand zijn? De droger is een jaar of 8 oud.

Dit betekent dat het reservoir beneden te vol blijft na pompen .
Dit zal in werkelijkheid waarschijnlijk niet zo zijn .
De niveumeting is een meting met 2 meetpennen .
Tussen deze pennen wordt de weerstand gemeten . Zitten deze in het water dan is deze veel lager dan wanneer deze in de lucht hangen .
Zeer waarschijnlijk zitten er natte stofdraden tussen de 2 pennen .
Reinigen en OK .
Dit is makkelijk te doen . De pomp met pennen zijn makkelijk demonteerbaar .
Zitten aan achterkant onderaan de machine .
Succes .

Jan

Dag Jan, bedankt voor de tip. Ik heb alles nog eens bekeken, het blijkt toch een flinke klus te zijn. Halve machine schijnt uit elkaar te moeten als ik een YouTube film bekijk. Ik den dat ik maar voor een vervanger ga.

Die machines trek je zo uit elkaar, of dat opweegt tegen de inverstering in een nieuwe?

Alexandre,
ik heb net dezelfde melding gahad .
Dit was op 15 min opgelost .
Machine moet echt niet helemaal uit elkaar !

Jan

Ik ga het dan proberen. Voor zover ik het heb gezien moet de bovenkant en de linkerzijkant eraf.
Machine is 10 jaar oud en wordt 6 maanden per jaar gebruikt. In die maanden ongeveer vier keer per week. Dus heeft nu ongeveer 250 cycli afgewerkt.

Moet natuurlijk 1000 cycli zijn. 't is de leeftijd denk ik, die van mij dan.

Even een update. Precies 25 minuten en de boel zit weer in elkaar. Zoals JanEB aangaf was de hele procedure aan de achterkant te doen. Kunststof deksel verwijderen, pompje er uit en de twee pinnetjes schoonmaken. Meteen het reservoir met blubber leeggezogen en alles weer terug geplaatst.

Op YouTube zag ik iemand die de halve machine gesloopt had om dezelfde klachten op te lossen. Zal wel een ander type Bosch zijn geweest.
Straks de boel even testen.

Ik ben jullie zeer erkentelijk voor de gouden tips. Wat een fantastische medewerking krijg je altijd hier.

Het is een pleister op den wonde, en IDD het beste is volledige demontage en volledige reinigen. Voorlopig ben je van probleem af, maar kan week of half jaar zijn eer weer terugkomt..