Na revisie van de zet groep springt de onderste zuiger van de zet groep telkens los.
Heb vandaag voor de vierde keer de zet groep uit elkaar gehaald zonder resultaat.
Telkens op het hoogste punt waar de cilinder naar de vul stand moet gaan blokkeert de losgekomen zuiger de transitie.
Ik heb eerder zo'n revisie gedaan, maar dit snap ik niet, enig idee?
Roland11
Golden Member
Waar smeer je precies vet in het mechanisme, en waar niet?
En bedoel je dat dit ding (zie foto) helemaal los komt (' uit de tanden loopt')?
[Bericht gewijzigd door Roland11 op (42%)]
Hallo Roland,
Met schaamrood
op de kaken moet ik bekennen dat ik het euvel gevonden heb.
Het was inderdaad het ding op je foto wat er uit sprong en het liep inderdaad helemaal uit de kom.
Ik vond een ringetje op de vloer en realiseerde me toen dat er niet twee maar vier ringen het mechaniek in de goede baan houden.Ik had alleen de buitenste ringen geplaatst. Zie foto.
Door het ontbreken van de twee binnenste ringen kwam de onderste zuiger zo hoog dat het ding los sprong.
Dank voor het meedenken Fred
Roland11
Golden Member
Hi hi, eind goed al goed 
En je weet waar je wel/niet (in het bijzonder *niet* moet smeren) om problemen met de zetgroep te voorkomen?
Ik smeer de de geleidebaan waar die ringetjes door lopen een beetje met het silicone vet van uit de reparatieset van Komtra. Verder de zuiger ringen en het bovenste witte nylon tandwiel bij de motor.Maar wa moet je volgens jouw niet smeren?
Roland11
Golden Member
Op woensdag 18 juni 2025 11:13:39 schreef frednet:
Ik smeer de de geleidebaan waar die ringetjes door lopen een beetje met het silicone vet
Bedoel je alleen de 'sleuf' die in beide zijkanten zit die je erop zet, en waar de buitenste metalen ringen doorheen schuiven?
Of bedoel je dat je ook de andere kant invet, waar de binnenste metalen ringen een rondje heen en weer bewegen over de 'Sperrklinken'?
Ja aan beide kanten de geleide sleuven licht ingevet. de ringetjes ook zodat ze blijven zitten. Dus ook aan de kant van de sper klinken.
[Bericht gewijzigd door frednet op (18%)]
Roland11
Golden Member
Dan maar eens je Duits oppoetsen en de diverse revisiehandleidingen doornemen en forums bestuderen... 
Voorbeeld: "Generell darf auf der Kurvenbahn, wo sich auch pro Seite 2 Sperrklinken befinden, kein Fett sein. "
Om te voorkomen dat je een "Rückwärtsläufer" krijgt...
Ik heb *geen enkele* handleiding gezien waarin dit verkeerd staat 
[Bericht gewijzigd door Roland11 op (12%)]