Eergisteren is de radio en muziek pionier Cor Doesburg overleden.
Hij is 92 geworden.
Cor was onder andere de bedenker van de "doesburgse schijf" een hulpmiddel om naadloos banden te kunnen monteren voor onder andere de omroep, een hulpmiddel dat heel lang gebruikt is.
Hij heeft ook veel te maken gehad met hoorspelen en muziekprogramma's op de radio.
Als muziekliefhebber en geluidstechnicus heeft hij heel veel mogen betekenen voor de omroep vroeger.
Hij was ook een van de drijvende krachten achter het Pierre Palla orgel, het vroegere AVRO orgel wat herbouwd is in het MCO in Hilversum.
Ik kende hem goed en kon uren met hem praten over elektronica, geluid en microfoons.
Er zullen zeker mensen zijn op CO die hem gekend hebben of misschien wel met hem samengewerkt hebben.

Ik ken hem niet, maar veel sterkte toegewenst voor familie en vrienden.

Dat is de schijf inderdaad.
Die heeft hij mij trots gedemonstreerd een keer.

Grappig, er moest een kastje worden aangepast en dat werd gedaan door de 'soldeerpolitie'

Ik heb dat hele verhaal zitten lezen, de schijf en z'n verhaal, maar ik snap er nog steeds niks van.
Wel een hele uitleg over verscheidene imposante taperecorders, pardon: bandmachines. Maar er word niet uitgelegd hoe er met die blauwe schijf gewerkt word.
Dacht eigenlijk dat ze met 76cm/sec werkten. Heb me ooit laten vertellen dat het bij de zeezender Radio Veronica zo ging.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (19%)]

Op donderdag 19 juni 2025 00:00:51 schreef RAAF12:
Grappig, er moest een kastje worden aangepast en dat werd gedaan door de 'soldeerpolitie'

"Standaard was deze voorzien van een stappenschakelaar met een hoorbaar klikje bij omhoog of omlaag schakelen. Maar voor de Beste Maandag moesten die tikken eruit. Daarvoor werd destijds door technici van de afdeling soldeerpolitie een exemplaar gemodificeerd."

Dat was natuurlijk een heel complexe klus waarbij in die tijd de politie moest helpen. :)

Dat artikel is een plezier om te lezen. Fraai Nederlands, hier en daar een knipoog tussen de regels, technisch interessant. Ik wist niet dat het nog voorkwam.

Op woensdag 18 juni 2025 23:33:25 schreef RAAF12:
De schijf https://www.spreekbuis.nl/de-schijf-en-zn-verhaal/

Ik ken dat systeem. ik heb m in actie mogen zien in de L1 studio.Maar een boze technicus verbood mij om er aan te komen.. :P

De soldeerpolitie wordt af en toe nog steeds zo genoemd weet ik uit ervaring ;)

En niet perse met de doesburgse schijf gewerkt als waar het voor bedoelt was, ik heb er genoeg gezien ( en uitvoerige uitleg gekregen hoe het werkt van de techneuten die afzwaaiden, het werk toch niet helemaal konden missen en nog paar uurtjes oud radio archief kwamen digitalizeren :))

Op donderdag 19 juni 2025 00:33:16 schreef Thevel:
[...]"Standaard was deze voorzien van een stappenschakelaar met een hoorbaar klikje bij omhoog of omlaag schakelen. Maar voor de Beste Maandag moesten die tikken eruit. Daarvoor werd destijds door technici van de afdeling soldeerpolitie een exemplaar gemodificeerd."

Dat was natuurlijk een heel complexe klus waarbij in die tijd de politie moest helpen. :)

Zal wel een kwestie van een hoger echelon zijn geweest als je aan en in studioapparatuur mocht solderen i.p.v van een schuif-kneus dan had je een echt vak geleerd. De politie is je beste vriend ;-)
@Paulinha

Dat artikel is een plezier om te lezen. Fraai Nederlands, hier en daar een knipoog tussen de regels, technisch interessant. Ik wist niet dat het nog voorkwam.

Deze schrijver wordt betaald door de Staat cq. de omroep. En die hebben journalisten en ander volk in dienst die wel kunnen schrijven. Aan de stijl en woordkeuze is goed te merken dat het een wat oudere schrijver is. Af en toe wel wat over de top, maar inderdaad wel prettig leesbaaar.

De jongere garde die naar de Universiteit gaat wil geen boeken meer lezen, daar stond laatst geschreven in een column in een krant. Wat heb je dan dan te zoeken op de Uni?

Op donderdag 19 juni 2025 08:51:36 schreef RAAF12:
[...]

Zal wel een kwestie van een hoger echelon zijn geweest als je aan en in studioapparatuur mocht solderen i.p.v van een schuif-kneus dan had je een echt vak geleerd. De politie is je beste vriend ;-)
@Paulinha [...]

Deze schrijver wordt betaald door de Staat cq. de omroep. En die hebben journalisten en ander volk in dienst die wel kunnen schrijven. Aan de stijl en woordkeuze is goed te merken dat het een wat oudere schrijver is. Af en toe wel wat over de top, maar inderdaad wel prettig leesbaaar.

De jongere garde die naar de Universiteit gaat wil geen boeken meer lezen, daar stond laatst geschreven in een column in een krant. Wat heb je dan dan te zoeken op de Uni?

Ow maar dan ken je Sybrand (uitzend technicus & schrijver van artikel) nog niet ;) ook in levende lijve kan hij fantastische verhalen vertellen, en in mijn begin jaren heeft mij de woorden waarmee we tijdens elke live uitzending situatie de rust bewaren: In paniek raken kan altijd nog.

Destijds werden in eigen beheer die tafels gemaakt voor de Hilversum 3 DJ's. Zelf de naald in groef zetten op de EMT draaitafels of werd dat nog door de technicus gedaan? Ze hadden meen ik een groot model cassettes waar de jingle's opstonden.

Op donderdag 19 juni 2025 07:04:52 schreef mel:
[...]
Ik ken dat systeem. ik heb m in actie mogen zien in de L1 studio.Maar een boze technicus verbood mij om er aan te komen.. :P

Ja, ze zijn zuinig op hun spul. Spuugkappen op de mic's schone kussentjes op de hoofdtelefoons. Ik had een nieuwe autoradio gaat die kluns naast mij met zijn vingers over het display poetsen. Ahh, weg met die gore tengels!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (49%)]