Ook ik probeer mijn loeplamp om te bouwen naar Led. De originele Buisjes vervangen door LED PLS 4P. Uit een vorige post had ik begrepen dat de voorschakel inrichting kan blijven zitten. In mijn geval niet dus. Moet ik nu het voorschakel printje verwijderen en de lampen rechtstreeks aansluiten?

Dan heb je echt heel oppervlakkig gelezen zeg, wat dacht je van het lezen van de instructie die bij de lampen zelf kwam? :?

Die HF voorschakelprint is niet bruikbaar met de getoonde led-vervangers

knipknip en een paar soepele lasdopjes en het werkt weer. op de led staan de aansluitingen. lijkt erop dat wit is fase en zwart is nul. evsa beste eruit, een vsa kan wel blijven zitten.

Vandaag gemeten over de smoorspoel, er valt ong. 18,2 volt over. dit is voor een ledlamp 3,5 watt. ( LUXO loeplamp)

[Dan heb je echt heel oppervlakkig gelezen zeg, wat dacht je van het lezen van de instructie die bij de lampen zelf kwam?/quote]

Beetje kort door de bocht. Bij de lampen zit geen enkele instructie.
Maar ik ga ze rechtstreeks aansluiten.
Bedankt.

@Alexandre, Noxio heeft ze ook voor EVSA. In een flat wel eens gezien dat ze alle straatverlichting vervangen hadden met EVSA ledlampen terwijl er een gewoon VSA inzat. Licht aan en poef, flits! Alles kapot!

4 pins PL voor een EVA kunnen ook prima plof doen direct op 230... Dat eerst testen of de manual zoeken van die ledlamp.

[Bericht gewijzigd door revado op (59%)]

Op donderdag 3 juli 2025 18:37:04 schreef revado:
4 pins PL voor een EVA kunnen ook prima plof doen direct op 230... Dat eerst testen of de manual zoeken van die ledlamp.

bij een klant zitten honderden van die ouwe pl-c 4pin armaturen. ze steken er al led in maar geregeld zit er 1 bij die niet wil werken. dan sleept een collega vaak dat ding mee, ik maak er een 2 pins pl-c van met een 230V led vervanger want dat is het goedkoopste. na tig keer aanpassen is men eindelijk verstandig geworden en gingen er nieuwe led armaturen in.

ook al eens ge emmer gehad bij buitenverlichting die niet goed zou zijn. een ander had de lichtbronnen vervangen, maar er bleven klachten komen van slecht licht. ik erheen, maar de voeding komt van de OV en kan ik niet schakelen. dus bij de laatste mast voeding los uit de paal, halve straat op de omvormer in de bus en toen bleek dat men de starters niet had vervangen met de lichtbronnen. dus de helft deed het niet want was al kapot gegloeid :P