Goedemiddag,
Vandaag werkte mijn grondwaterpomp niet meer. Hij sloeg wel aan, maakt pompgeluid, maar hij kon water meer oppompen. Twee week geleden deed hij dit nog wel en zonder problemen. Ik heb de aanvoerslang in een watergang liggen en deze zit nog vol. Daarnaast heb ik de waterslang proberen te vullen met water, wat niet gelukt is. Dit begrijp ik niet. Als hij onder water ligt en ik voel hem, dan moet er toch water in blijven zitten?
Of kan er nog een ander probleem zijn? Dan hoor ik het graag van jullie. Ik ben een leek op dit gebied.
Niek56
Golden Member
Ik neem aan dat er een terugslagklep aan het eind van de slang zit. Als deze klep een klein beetje open blijft staan dan loopt het water wat bijgevuld is er meteen weer uit. (uit het deel wat niet onder water ligt)
Als het een normale centrifugaalpomp is dan moet het pomphuis zelf ook gevuld zijn met water want ze kunnen geen lucht pompen.
Edit: Te vroeg conclusie getrokken, deze pomp blijkt wel zelfaanzuigend te zijn.
[Bericht gewijzigd door Niek56 op (11%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op vrijdag 20 juni 2025 16:15:18 schreef Niek56:
Edit: Te vroeg conclusie getrokken, deze pomp blijkt wel zelfaanzuigend te zijn.
Nou niet helemaal. Zelfaanzuigend bij een centrifugaalpomp moet je met een behoorlijke korrel zout nemen. Eigenlijk kan dat niet. Er moet altijd wel iets van een medium in zitten (pomphuis zelf moet vol zitten, zoals je zelf ook zegt) om aan te zuigen. Krukdroog is geen enkele certrifugaalpomp zelfaanzuigend of er moet een additionele vacuumpomp naast gebouwd zijn.
Allereerst beiden dank voor jullie bericht. Hoe dit dan op te lossen? Ik heb het uiteinde van de slang in het water liggen met daaromheen een oude wasmachinetrommel. Hier moet ik t probleem zoeken?
Zie linkje;
https://irritech.nl/dab-jet-300-m-beregeningspomp-230v-po.01.100.116/#…
En dan vooral Jet DAB 300 installeren, punje 3.
Pomp vullen met water.....
Niek56
Golden Member
Vul de pomp helemaal met water en zet hem aan. Het water wat dan in de pomp zit zal er met een behoorlijke druk en straal uit moeten spuiten. Indien dit het geval is dan is de pomp in orde en zit het probleem in de aanvoerslang. Als deze slang niet geheel gevuld is en ook de pomp zelf niet gevuld is dan zal het niet werken. Een vol pomphuis zal een behoorlijke luchtbel in de slang nog wel kunnen verwerken maar als de slang bijv. een meter niet gevuld is dan gaat het niet werken. Er zal dus een terugslagklep aan het eind van de slang moeten zitten en deze moet goed afsluiten anders kun je de slang niet gevuld krijgen.
Hallo allemaal.
Inmiddels heb ik ea voor elkaar gekregen. Het was idd de klep welke geopend bleef staan. Slang is volledig vol en de pomp zelf ook. Echter nu heb ik dat de pomp ‘bokt’. Alsof de pomp van z’n plek gaat lopen en de aanvoerlsang beweegt mee. Als ik een rainbird open maak en de pomp laat lopen, is er geen probleem. Dan komt er een krachtige waterstraal uit en bokt de pomp niet meer. Voor mij een raadsel wat het kan zijn, mogelijk dat jullie het weten?
(De rainbird zeefjes heb ik ook allemaal schoon gemaakt)
Hieronder een filmpje van een van de rainbirds. Ze haperen dus allemaal op deze manier en de pomp ‘bokt’ dan.