Goedemiddag,
Vandaag werkte mijn grondwaterpomp niet meer. Hij sloeg wel aan, maakt pompgeluid, maar hij kon water meer oppompen. Twee week geleden deed hij dit nog wel en zonder problemen. Ik heb de aanvoerslang in een watergang liggen en deze zit nog vol. Daarnaast heb ik de waterslang proberen te vullen met water, wat niet gelukt is. Dit begrijp ik niet. Als hij onder water ligt en ik voel hem, dan moet er toch water in blijven zitten?
Of kan er nog een ander probleem zijn? Dan hoor ik het graag van jullie. Ik ben een leek op dit gebied.
Niek56
Golden Member
Ik neem aan dat er een terugslagklep aan het eind van de slang zit. Als deze klep een klein beetje open blijft staan dan loopt het water wat bijgevuld is er meteen weer uit. (uit het deel wat niet onder water ligt)
Als het een normale centrifugaalpomp is dan moet het pomphuis zelf ook gevuld zijn met water want ze kunnen geen lucht pompen.
Edit: Te vroeg conclusie getrokken, deze pomp blijkt wel zelfaanzuigend te zijn.
[Bericht gewijzigd door Niek56 op (11%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op vrijdag 20 juni 2025 16:15:18 schreef Niek56:
Edit: Te vroeg conclusie getrokken, deze pomp blijkt wel zelfaanzuigend te zijn.
Nou niet helemaal. Zelfaanzuigend bij een centrifugaalpomp moet je met een behoorlijke korrel zout nemen. Eigenlijk kan dat niet. Er moet altijd wel iets van een medium in zitten (pomphuis zelf moet vol zitten, zoals je zelf ook zegt) om aan te zuigen. Krukdroog is geen enkele certrifugaalpomp zelfaanzuigend of er moet een additionele vacuumpomp naast gebouwd zijn.
Allereerst beiden dank voor jullie bericht. Hoe dit dan op te lossen? Ik heb het uiteinde van de slang in het water liggen met daaromheen een oude wasmachinetrommel. Hier moet ik t probleem zoeken?
Zie linkje;
https://irritech.nl/dab-jet-300-m-beregeningspomp-230v-po.01.100.116/#…
En dan vooral Jet DAB 300 installeren, punje 3.
Pomp vullen met water.....
Niek56