Dag allen,
Ik heb een schaafbank gekocht met motor met op typeplaatje 220/380V (1,5kW). Deze was bij de verkoper in ster geschakeld op een 3x380V net en werkte perfect, zelf getest daar. Ik heb thuis enkel 3x230V beschikbaar, dus de plaatjes veranderd naar driehoekschakeling, maar bij inschakelen vliegt onmiddellijk de differentieelschakelaar eruit = kortsluiting? Intussen al geprobeerd om de plaatjes terug in ster te leggen maar zelfde probleem. Wat kan de oorzaak zijn? Alvast bedankt!
benleentje
Golden Member
vliegt onmiddellijk de differentieelschakelaar eruit = kortsluiting?
Vaak is de hele kast opgebouwd voor 400V en dan moet er meer verandert worden dan enkel de plaatjes. Dat de diff eruit gaat komt denk ik omdat er nu iets verkeerd aangesloten zit en niet door een kortsluiting. Want een 3 x 230V net heeft geen nul en in de machine zit denk wel een nul. En dan kan zo een aansluiting op de nul ineens voor problemen zorgen. Maar wel iets wat relatief simpel is op te lossen.
Maar omdat ik geen idee heb wat er allemaal op de machine zit zijn er wel een aantal foto van de machine nodig. En ook van het motorplaatje. Daarnaast ook graag een foto van je meterkast en de stekker stopcontact van de machine. Beter teveel foto's dan te weinig.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kabel heeft 5 draden? is de blauwe niet een nul en die heb jij niet met 3x230V. check dus de draden van de fasen en of die wel goed zitten, ook geen draad aan het chassis van de machine die weer aan de voeding zit? en heeft de machine een stuurkast? want die kan best ook een ombouw moeten hebben, relais stuurstroom enz..
Op vrijdag 20 juni 2025 19:13:28 schreef benleentje:
[...]Vaak is de hele kast opgebouwd voor 400V en dan moet er meer verandert worden dan enkel de plaatjes. Dat de diff eruit gaat komt denk ik omdat er nu iets verkeerd aangesloten zit en niet door een kortsluiting. Want een 3 x 230V net heeft geen nul en in de machine zit denk wel een nul. En dan kan zo een aansluiting op de nul ineens voor problemen zorgen. Maar wel iets wat relatief simpel is op te lossen.
Maar omdat ik geen idee heb wat er allemaal op de machine zit zijn er wel een aantal foto van de machine nodig. En ook van het motorplaatje. Daarnaast ook graag een foto van je meterkast en de stekker stopcontact van de machine. Beter teveel foto's dan te weinig.
Hierbij de foto's. Ik heb dus net een automaat 16A 3P bij geplaatst in mijn kast, en kabel getrokken naar een wandcontactdoos 16A 4P (3P + aarding). Maar ik heb voorlopig nog geen kabelwartel om in de wandcontactdoos te zetten dus heb ik voorlopig gewoon een suikertje gebruikt om te testen. Bij onduidelijkheden, laat maar weten. Alvast bedankt!
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Misschien is er gewoon een aardsluiting, dat is waar een differentieel voor is. Ik zou proberen de motor direct via een differentieel aan de netspanning proberen te hangen om de bedrading in de machine (die los en stuk kan gaan door te verplaatsen) uit te kunnen sluiten. Is er aardsluiting zou ik gewoon een nieuwe motor kopen.
testman
ik zou wat veiligheid kappen op die open snaaraandrijving ook wel beter vinden, dit mag je nergens meer bedrijfsmatig zo gebruiken..
overigens staat de motor zo in ster, plaatjes rechtop is in driehoek. die automaat is 40A, wrs van de hele kast ook. geen aardlek iig of viel deze niet uit?
check de draden in de stekker welke naar het wcd met kracht gaan, klopt dat wel?
Dat op de foto is geen aardlek inderdaad, ook een heel rare markering voor een automaat trouwens, daar zijn toch normen voor met karakteristieken? Dit symbooltje toont alleen een schakelaar.
benleentje
Golden Member
nog graag foto van het type plaatje op de motor en van de binnenkant van de schakelaar op de machine.
check de draden in de stekker welke naar het wcd met kracht gaan, klopt dat wel?
Ja dat ook. En wat meet je tussen elk van de draden. IS het wel 3x230V en niet 2x230V want dat komt ook voor.
testman
Op vrijdag 20 juni 2025 20:10:12 schreef Kruimel:
Dat op de foto is geen aardlek inderdaad, ook een heel rare markering voor een automaat trouwens, daar zijn toch normen voor met karakteristieken? Dit symbooltje toont alleen een schakelaar.
denk dat het een hoofdschakelaar is, mist idd wat symbolen om een automaat te zijn..
benleentje
Golden Member
Deze machine heeft enkel een aansluitkabel schakelaar kabel naar de motor en de motor. Meer is het niet.
Het is inderdaad ook onduidelijk wat er nu precies uitgaat. Is het de diff of een automaat? En welke diff is dat dan 30mA of 300mA.?
Het zou voor de een test niet eens uitmaken of de motor in ster of driehoek staat. Zolang dat maar minder dan een minuut is.
Het enige wat mij nog niet duidelijk is is het wel 3x 230V of is het 2x 230V. En dat is te meten door de spanning over elk van de 3 draden te meten tegen over elkaar.
Maar ik ben een beetje bang dat toen de machine getest werd deze niet achter een diff stond aangesloten. Dat is bv in NL heel normaal zo een machine staat zelden achter een diff. Maar de aarding moet dan wel goed zijn.
Aardlekschakelaar zie je op de laatste foto
Is een doodnormale 10kA automaat van Fluvius die in de meterkast zit
Is een duidelijk een 3x230V aansluiting, 2x230V bestaat niet in België.
Motor heeft waarschijnlijk een aardsluiting. De verkoper had mogelijk geen aardlekschakelaar, of misschien werkte die niet of misschien een 300mA en nu een 30mA, of de kabel zelf is lek. Enkel uitvogelen.
Probleem is opgelost. Ik had een domme fout gemaakt bij de aansluiting, waar ik ook op gehoopt had.
Om alles uit te klaren: Foto van die 40A schakelaar is inderdaad van in de meter, dit had ik er voor de duidelijkheid beter bij gezegd.
Op de foto van de kast zie je onderaan een 4-polige 300mA aardlekschakelaar, deze wordt als 'hoofdschakelaar' gebruikt vanwaar wordt doorgeschakeld over verschillende 30mA aardlekschakelaars, telkens verdeeld over 2 verschillende gecombineerde fases.
Aangezien de bovenkant van deze 'hoofdschakalaar' verzegeld werd (zie blauw koordje) door de keurder kon ik hier geen kabels meer bij steken om van af te takken naar mijn automaat 3P 16A (rechts bovenaan in de kast, heb ik net bij geplaatst voor die schaafmachine). Daarom dacht ik slim te zijn en voeding te nemen ONDER 2 verschillende aardlekschakelaars 30mA (in de veronderstelling dat dit hetzelfde aftakpunt was). Uiteraard gaf dit het probleem. Intussen correct aangesloten zodat de 3 verschillende fases niet DOOR verschillende aardlekschakelaars lopen, en de motor werkt perfect!
(op de foto staan inderdaad de plaatjes in ster geschakeld, dat was nadat ik eerst in driehoek had geprobeerd en dit het probleem gaf. Daarna had ik ze terug in ster gezet om te zien of dat het probleem was. Plaatjes staan nu verticaal naast elkaar, dus in driehoek, en de motor werkt perfect)
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!
Zoals al door anderen is geopperd motor in driehoek zetten.
En even nakijken of de blauwe draad vanuit de motor wel op 1 van de fases uitkomt en niet stiekem in de schakelaar op de een of andere manier aan aarde ligt.
Maakt de motor al wel geluid als je probeert te starten ?
benleentje
Golden Member
JA nu zie ik het ook. Naar de automaat rechts boven in de kast gaan 3 van verschillende aardlekschakelaars.
Gelukkig dat je dat zelf nog ontdekt hebt.
Op vrijdag 20 juni 2025 19:41:37 schreef Paulinha_B:
suikertje: lusterklem
In NL beter bekend als een kroonsteentje.
Haha, ik moest het ook opzoeken inderdaad. Ik vond suikertje eigenlijk wel een goed woord, het is beschrijvend genoeg om zoiets te vinden.
Op vrijdag 20 juni 2025 21:17:22 schreef Magnolia:
Probleem is opgelost.
[...]
Intussen correct aangesloten zodat de 3 verschillende fases niet DOOR verschillende aardlekschakelaars lopen, en de motor werkt perfect!
Ach, zo leer je er wat van toch? Mooi dat je het nog even laat weten. 
Op vrijdag 20 juni 2025 20:47:27 schreef New Beetle:
Is een doodnormale 10kA automaat van Fluvius die in de meterkast zit
Is dat nu alsnog een automaat dan? Ik zou denken dat het niet meer dan een schakelaar is. Daar staat dan 40A op omdat ze daarboven smelten, niet omdat ze op die stroom afschakelen.
Is een duidelijk een 3x230V aansluiting, 2x230V bestaat niet in België.
Dat is ook een beetje een rare optie inderdaad, die term gebruiken we hier in NL alleen af en toe zo een absurde dubbele enkelfase voor het fornuis (dat zijn dus ook geen twee verschillende fasen). Daar horen ook van die superhandige Perilex stekkers bij die bedraad moeten zijn voor het stopcontact waar ze in gaan, want die kunnen ook driefase zijn... 
Op zaterdag 21 juni 2025 10:47:17 schreef Kruimel:Is dat nu alsnog een automaat dan? Ik zou denken dat het niet meer dan een schakelaar is.
Is een echte 40A/10kA automaat van het enige Belgische merk dat het tot op vandaag overleefd heeft. Onder het MBGA-programma zie je ze wel steeds vaker.
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (20%)]