Bouwradio Perfect Pro: DAB+ module heeft kuren

Goedendag beste Electronica "guys & girls”.

Ikzelf ben (denk ik) best handig.
Maar elektronica is toch vaak een "next level" voor mij.

Ik heb een probleempje met een bouwradio van Perfect Pro,
type: Workstation 2.

De radio doet (bijna) alles goed zoals het moet.
display, geluid, Bluetooth, FM radio, is allemaal prima.

Maar DAB+ is niet betrouwbaar.

Zet ik de radio, koud, voor de eerste keer aan, dan is de DAB+ nog prima.
Vanaf een halve minuut, tot 2 minuten.

Dan valt nml. de DAB+ uit, (zender valt weg en dus ook het geluid).

Een seconde later komt er in het display te staan: "Welkom bij digitale radio".
De zender is direct daarna weer gevonden, en de radio speelt weer prima.

Maar nu korter, van een 10 seconden tot een minuut, om weer uit te vallen.

En dit blijft zich dan herhalen.

De voeding heb ik gecontroleerd. deze lijkt zijn spanning constant af te geven.

Diverse randaansluitingen losgekoppeld om deze in ieder geval uit te sluiten. (USB, BT led, BU-voeding ed.)
Dit gaf geen verbetering/verandering.

Ik kom daarom eigenlijk dus uit op de DAB module.
Merk: Frontier Silicon
type: FS2230
Zie foto's van deze DAB module.
(tevens specificatieblad van deze module mee gezonden).

Ik heb als eerste de firma Perfect Pro in Oosterhout benaderd, of zij deze module nog hebben liggen.
Helaas hebben zij deze niet meer op voorraad.

Daarna heb ik de fabrikant: Frontier benaderd, of zij mij kunnen aangeven waar ik deze module nog zou kunnen bestellen.

Helaas krijg ik (na 2x aanschrijven), geen reactie van hun.

Ten langen leste daarom mijn hoop op jullie guys gevestigd.

Vraag is dus:
- Weet iemand waar ik zo'n module kan vinden?
- Of moet ik nog andere zaken controleren?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet, Jos

dab+ is vrij snel over de zeik als er al een oplader in de buurt staat, of een ledlamp met switcher aan boord, soms zelfs afhankelijk van de laadtoestand van de accu. niet zelden is dan je ontvangst vrijwel weg met zo'n verstoring in de buurt? liefste op accuvoeding testen, want de interne voeding kan dit ook veroorzaken.

Is de radio spiksplinter nieuw of gaat hij al wat jaartjes mee? Grote kans dat de interne voeding problemen geeft. Er zit ongetwijfeld een schakelend iets in dat waarschijnlijk vijf volt of zo van de interne batterijspanning maakt. Is die vijf volt noisy en zit daar een rimpel op dan wordt de communicatie moeilijk en verlies je je dab verbinding.

Je probleem van het steeds sneller uitvallen van de radio kan verklaard worden door het opwarmen van condensatoren in die voeding.

Waarschijnlijk werkt alles weer normaal als je nieuwe condensatoren plaatst.

Het vervangen van de dab+ module heeft zeer waarschijnlijk geen zin. De dab+ module doet waarschijnlijk gewoon goed als de voeding in orde is.

Maak eens wat foto's van de internals van die radio. Ik heb eigenlijk geen idee hoe zo'n radio er van binnen uitziet en of er batterijen of zonnecellen of een kernreactor in zitten.

zal wel kernreactor zijn... :+

Meer tests zijn nodig.

Zorg dat de radio 'koud' is en goed werkt. Pak nu een haardroger met kleine nozzle of heteluchtsoldeerbout, en richt die op de DAB module.

Treedt het probleem dan direct weer op, dan weet je dat die module temperatuurgevoelig is. Je kan dan gaan kijken naar overmatig temperatuursgevoelige condensatortjes, het kristal enzovoorts.

Is het probleem daar niet aan gerelateerd, dan inderdaad naar de voeding voor de module kijken. Wat vaak voorkomt is dat een schakelende voeding gewoon heel veel rimpel/haar op de voedingslijn krijgt naarmate die veroudert, door slechter wordende elco's. Dat is een probleem wat je makkelijk diagnosticeert met een scope.

Plus dat DrAB+ nogal wat meer verbruikt dan de gewone radio, en dus de voeding meer belast.

Op dinsdag 24 juni 2025 07:58:28 schreef Jinny:
Plus dat DrAB+ nogal wat meer verbruikt dan de gewone radio, en dus de voeding meer belast.

Volgens de datasheet is het hier net andersom, 410mW bij FM en 270mW bij DAB. DAB+ wordt niet gespecificeerd maar zal niet heel veel verschillen gok ik zo..

Daar geloof ik weinig van, voor DrAB+ moet er een processor meelopen om te decoderen.
Of het is slecht ontworpen en loopt de processor ook als er alleen FM aanstaat.

Ik vind DAB+ sowieso drie keer niks, landelijke dekking is veeel slechter als de FM.
Ik heb nu een DAB+ / FM klokradio: FM werkt altijd, dab+ alleen na lang uitproberen met de draadantenne (en dat kan de volgende dag weer heel anders zijn)

Waarom schroeven ze die zenders niet op tot een werkbaar vermogen?
(hier in N-Limburg is het droevig gesteld...)

Voor mij hoeft DAB ook niet (ik luister FM), maar het klokdeel heeft DAB+ nodig om de klok gelijk te zetten... :(
Processor zal bij FM wel gebruikt worden voor RDS data...

Op dinsdag 24 juni 2025 13:37:06 schreef Jinny:
Daar geloof ik weinig van, voor DrAB+ moet er een processor meelopen om te decoderen.
Of het is slecht ontworpen en loopt de processor ook als er alleen FM aanstaat.

Er zit een o.a. een DSP in die software aan boord heeft om zowel DAB als FM+RDS te demoduleren/decoderen, het resultaat gaat naar een DAC die er (analoog) audio van maakt.

Stel dat we de datasheet mogen geloven dan wordt de storing dus niet veroorzaakt door een voeding die op zijn knieen gaat omdat de module bij DAB opeens zoveel meer energie gaat gebruiken.

Beste reageerders.
Top dat dit forum zo “levendig” is!
En dank allen voor de snelle respons!

@ Testman:
Ik ga hem binnenkort op de accu/batterijvoeding testen
Ik heb hem normaal altijd aan de netspanning zitten.

@ Ex-Fietser:
Radio is al wat jaartjes oud (gekocht in 2019).
Jou opmerking m.b.t. de condensatoren in de voeding neem ik ter harte mee.
Bijgevoegd enkele foto’s die ik vorige week van de binnenkant gemaakt heb.

@Mel:
Kernreactor zit er waarschijnlijk niet in. Dan zou er toch aan de buitenkant van de radio wettelijk gezien, het betreffende gevaars pictoctogram op moeten zitten? ;-)

@ ledlover:
Jou controlewerkzaamheden bewaar ik even als de voeding het niet zou zijn.

@ Jinny & Batakker:
Ik “hoop” dat de DAB+ module idd toch meer vermogen vraagt (waardoor wellicht de voeding niet stabiel blijft).

Maar wat Batakker zegt, snijd wel hout.

(voor degene die nog niet zo oud zijn als ondergetekende, “het gezegde, snijd hout” wil in deze context zeggen: dat klinkt onderbouwd/kan wel kloppen).

Als de foto’s niet duidelijk/incompleet zijn. (en dat zou zo maar eens kunnen).
Dan schroef ik hem met plezier binnenkort weer open voor een 2e fotoshoot!

Tot zover, alvast bedankt

Voor je grote dingen gaat doen zou je even kunnen kijken of de verbindingen met amtenne(s) en de verbindingen met eventuele aardvlakken nog goed zijn. De kast of een deel van de kast kan bedekt zijn met alufolie of een electrisch geleidende coating. Zorg dat het draadjes daar naar toe vast zit en contact maakt.

Als hier iets niet goed kun je deze problemen ook hebben.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (28%)]