De zeldzame keren dat ik zoiets moest doen, deed ik het voor echt lange veren zo:
Maak een cirkel aan het begin (eind) van de veer, en knoop die vast met een touwtje ('sisal' werkt heel prettig, en je kunt de eindjes steeds opnieuw gebruiken).
Dan laat je die cirkel, rechtop, hand voor hand door je handen draaien en zo wikkel je voorzichtig de trekveer op; bovenlangs, zodat je het goed kunt zien en in de gaten houden. Je hebt er dus op elk moment minstens één hand omheen.
Voor de zekerheid kun je af toe alvast nog een touwtje binden rond wat je dan al hebt opgewikkeld.
En aan het eind natuurlijk ook weer met een touwtje vastzetten.
Bij het volgende gebruik rolde ik hem dan ook weer met wat beleid af.
Misschien kan het wel veel handiger, maar dit werkte voor mij in elk geval.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Trekveren tot 30 meter rol ik op door een punt vast te houden en dan lussen van ongeveer een meter te maken.
Gewoon rustig doorpakken tot je bij het einde bent, het losse eind draait zichzelf gewoonlijk wel in de juiste richting.
Klaar?
Dan een stukje VD draad eromheen wikkelen.
Ophangen en klaar voor gebruik de volgende keer.
De fout die de meeste mensen maken is dat ze de veer veel te kort willen opwikkelen.
Lussen van een meter werkt het beste.
Ik zal de tips in gedachten houden voor de volgende keer als de veer nodig is. Dit is het minst sympathieke stuk materie in huis omdat het er een eigen leven op nahoud....
@Mel Als het een lange 30m veer is ben je zomaar 10 min bezig om die te ontwarren. De veer kronkelt in zich in diverse lussen en bochten als een Gordiaanse knoop.
-
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij het oprollen moet je zorgen dat je de natuurlijke spanning op de veer zo laag mogelijk houdt.
(je 'voelt' hoe de veer het liefst wil worden opgerold in slagen, ga je daar tegenin dan wordt 't een ellendige knopenboel)
Ik had de veer helemaal uitgerold in de 30m lengte, op de galerij maar zo gauw je in een cirkel gaat bewegen begint ie tegen te werken. En toen maar een gat geprikt in een doos en de veer daarom omheen gewonden. Normaliter doe ik niet veel met trekveren, maar ik had hem nodig om een noodzonnescherm te fabriceren (kon geen dik touw vinden, vandaar)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt altijd een slag vinden/voelen waarbij het oprollen zonder geweld te doen is, kost wel wat meer tijd...
De veer is trouwens ook al eens ernstig mishandeld...
[Bericht gewijzigd door Arco op (25%)]
Arco
Special Member
Voor het niet al te zware werk neem ik altijd een nylon veer mee, da's wat handelbaarder... 
https://www.vanspijk.nl/nl_NL/p/kwb-trekveer-15m-o3-mm-nylon/16001/
Daarbij is 30m meestal onnodig lang (daar haal je het dak van een 10 verdiepingen flat mee...), ik heb met 15m meer als genoeg...
Een nylontrekker had ik ooit gekocht maar die ging er niet lekker door. Ik was op zoek waar de KPN telefoon doos naartoe ging in het net bewoonde appartement en die ging niet naar de meterkast maar gelijk 4 verdiepingen lager richting BG.
Toen maar langs de plint een netwerkkabel gelegd vanaf de fiber in de meterkast.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Ik pak ook regelmatig de trekveer, 10m, 20m of 30m. En daarnaast af en toe een 30m nylon veer.
Zoals Jinny zegt, doe ik het ook.
Slagen van een meter maken, stukje VD draad eromheen, en klaar.
In de schuur een duraline plankdrager van 20cm waar ze overheen hangen.
In de auto zet ik ze tegen de zijkant.
Af en toe bij de klant moet ik wel 's even vechten om zo'n veer "uit de klit" te halen, maar dat gaat vaak vanzelf als je een paar goeie zwaaien maakt.
Vooral niet te kort oprollen, dat is eigenlijk het advies.
Op donderdag 26 juni 2025 15:42:01 schreef Arco:
Bij het oprollen moet je zorgen dat je de natuurlijke spanning op de veer zo laag mogelijk houdt.
(je 'voelt' hoe de veer het liefst wil worden opgerold in slagen, ga je daar tegenin dan wordt 't een ellendige knopenboel)
Zelfde met een tuinslang of een coaxkabel
Een lange trekveer is vele malen moeilijker door de spanning in de metalen, opgerolde veer. Jij een trekveer en ik een coaxkabel van 30m. Weet nu al wie er wint 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op donderdag 26 juni 2025 14:42:45 schreef Jinny:
Trekveren tot 30 meter rol ik op door een punt vast te houden en dan lussen van ongeveer een meter te maken.
Gewoon rustig doorpakken tot je bij het einde bent, het losse eind draait zichzelf gewoonlijk wel in de juiste richting.
Klaar?
Dan een stukje VD draad eromheen wikkelen.
Ophangen en klaar voor gebruik de volgende keer.De fout die de meeste mensen maken is dat ze de veer veel te kort willen opwikkelen.
Lussen van een meter werkt het beste.
Exact zo do ik het ook, dan 1 tot 3 stukjes VD draad om de boel bij elkaar te houden.
Op donderdag 26 juni 2025 18:01:32 schreef RAAF12:
Een lange trekveer is vele malen moeilijker door de spanning in de metalen, opgerolde veer.
Als je daar beland bent, heb je de veer al gemold.
Op donderdag 26 juni 2025 17:54:40 schreef bprosman:
[...]
Zelfde met een tuinslang of een coaxkabel
Jep, dat is de enige manier.
En je moet het even door hebben, filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=PeLrxXUbq0g
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
oprollen en dan een einde erin draaien is ellende, ga je draad trekken zit er nog een draai in en kun je de vd weer eraf halen eerst. oprollen naar gelang lengte, een 10 meterse rol ik kleiner op als een 30 meterse, en dan idd stuk vd erom draaien. op t werk gaan die veren er best wat doorheen. om de 1 of andere reden zitten er in de 20 meterse vaker productiefouten ( wymefa ) op de ruwbouw worden steeds vaker kunstof veren gebruikt want het is in no time een roestbak. dat zijn veren waar de laatste 50cm dunner is als de rest. een nylon veer rekt uit als het zwaar gaat. 50 meterse veren komen ook geregeld voor, die zijn ook het snelste krom en niet meer bruikbaar.
Ik bewaar hem in een oud 20" buitenbandje. Bevalt mij goed, vooral ook handig als je hem niet helemaal nodig hebt.
[ Edit: Oeps. Maat band gecorrigeerd. En leuk, nog een vreemdfietser. Dit is een bandje van mijn vouwfiets-met-cardanas
]
[Bericht gewijzigd door Aart op (19%)]
nonius
set SCE to AUX.
Handige tip van die band! Die steel ik! Vooral handig als je niet de volledige lengte van de veer nodig hebt, en de rest van de veer kan zo ook geen dingen beschadigen (lakwerk, muren e.d.)
Ik rol de trekveer zelf altijd netjes 'met gevoel' op na gebruik, maar kende ook iemand die hem altijd achterin z'n bestelbusje gooide, samen met al het andere gereedschap.
Da's een recept voor beschadigingen en knikken. En altijd leuk als je de trekveer nodig hebt die begraven ligt onder een hoop andere zooi.... dan ga je toch automatisch trekken en rukken om hem vrij te krijgen, waarbij je de veer en andere dingen beschadigt.
(het is trouwens een 20" bandje.... 12" zou wel heel erg klein zijn
Zo te zien ETRTO 406 (er bestaat ook ETRTO 451). Voor deze toepassing uiteraard niet zo belangrijk, maar op m'n ligfiets met 20" velgen gaat een 451 niet passen. Enfin, heb ik gelijk een goede toepassing voor m'n versleten 20" bandjes: foedraal voor de trekveer!)
Sluit mij aan bij Jinny en Henry 62, ruim oprollen anders is het laatste stukje bijna massief door de kracht.
De veer zoekt, net als het oprollen van een rubber kabel, zelf wel zijn weg.
Ik heb er een paar stukken klittenband omheen dat heb ik toch altijd bij voor patchkasten.
Het idee van Aart van die fietsband is geniaal!
Die kunststof veren zijn vreselijk, geen gevoel met doortrekken omdat er altijd wat rek op zit.
En in de buis duwen gaat ook minder makkelijk.
En een verenpomp kan al helemaal niet met die kunststof veer en die pomp is toch wel eens handig of zelfs noodzakelijk met een pijp met scherpe knik of rommel er in.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Die band is inderdaad wel een goede, ik denk dat ik de plaatselijke fietsenboer maar eens ga benaderen.