Hunebedbouwer

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hoe het nu is weet ik niet, maar vroeger moest je voor leidingen langer dan 20 meter een trekdoos plaatsen! Het zelfde als er in een leiding meer als 4 bochten zaten!

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dat was vroeger, zo heb ik het ook nog geleerd.

Dat is nog steeds niet overbodig, alleen niet altijd mooi of handig.

Maar ik heb laatst moeite genoeg gehad om mijn veer door een leiding van een goede 18 meter te krijgen. Daar moest de truc met het touwtje en de stofzuiger aan te pas komen.

Talkpoeder wil ook wel helpen om een stroeve veer door een aantal buizen met bochten de krijgen. Mooie tip om de veer in een flinke maat buitenband op te bergen.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat sommigen doen is vloeibare zeep aan de veer smeren voor makkelijk trekken, da's wel het slechtst denkbare wat je kunt doen...
Op zich gaat het trekken dan goed, maar na wat jaren wordt de zeep+vuil smurrie hard als constructiekit en kun je draden erbij trekken of vervangen wel vergeten...

revado

Honourable Member

Op vrijdag 27 juni 2025 11:31:21 schreef Sine:
Dat is nog steeds niet overbodig, alleen niet altijd mooi of handig.

Maar ik heb laatst moeite genoeg gehad om mijn veer door een leiding van een goede 18 meter te krijgen. Daar moest de truc met het touwtje en de stofzuiger aan te pas komen.

Laatst gehad met een 80mm rode kabelslang in een kerk om het orgel aan te sluiten.
Daar zit zo'n nylon trekdraad in waar je een stevig stuk touw mee kan intrekken.
Maar als een van de mannen dan de buis , na het in de kruipruimte proppen, afknipt en dat nylon draadje er meteen naar uit trekt :(
17 meter en geen trekveer bij....
Bolletje aan een touw werkt niet bij zo'n dikke slang, maar ik had een ingeving.
Een plastic boodschappentasje met de handvatten aan het koord gebonden, er in gepropt, stofuiger er op en plop , in een seconde zat de tas ver in de stofzuigslang ;)
Toen konden we de 8 x 80 aderige ( telefoon) multikabels er in trekken..
En ik kon gaan solderen.

Ik gebruik dit spul:

Beviel goed. Ik trek hiermee zonder problemen 4x CAT5E in een lange 3/4" buis met bochten. Bij lastige gevallen voor het trekken een watje met spul aan de trekveer door de buis, dan is de buis weer goed schoon en glad.

Overigens zijn die tips niet van mijzelf, toen ik in dit huis installatiewerk ging doen en problemen ondervond heb ik wat op internet gezocht.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vet is nooit aan te raden, in alle buizen tocht het wel waardoor stof erin komt en zich op het vet nestelt...

De 'draadje' truc werkte ook goed met spouwmuren voor telefoonkabels tussen verschillende verdiepingen.
Wollen draadje werkte het best omdat dat heel licht is en makkelijk 'opgezogen' kan worden.

Met geisoleerde spouwmuren werkt dat tegenwoordig uiteraard niet meer...

Op donderdag 26 juni 2025 14:42:45 schreef Jinny:

Gewoon rustig doorpakken tot je bij het einde bent, het losse eind draait zichzelf gewoonlijk wel in de juiste richting.
Klaar?

Net als bij netkabels lukt dat het beste als ze in de lengte uitgestrekt op de grond liggen. Elke keer als je weer een slag inhaalt, draait het op de grondliggende deel uit.
Bij snoeren kun je gemakkelijk de lussen tussen duim en wijsvinger draaien, zodat de lussen mooi tegen elkaar vallen. Uitrollen ook netjes doen, anders schiet een veer zo al in de knoop........

Inderdaad 30 meter is niet niks. Bij elke oprolslag moet de hele lengte meebewegen en dat is door het gewicht van de zware metalen kabel niet makkelijk. 10 meter is prima te doen maar bij lange einden zal de gerolde veerkabel weer spanningsvrij moeten worden anders krijg je de kabel niet netjes opgerold.

Een te lange veer is nooit handig, zeker niet als je de hele veer wilt doortrekken.

Van een (ex) NOS geluidsman ooit eens geleerd om (microfoon)kabels knikvrij op te rollen. Bij elke rondslag met duim en wijsvinger de kabel een slag terugrollen.
(De kabel moet dan wel vrij op de grond liggen).
Werkt perfect ook voor lange kabels, maar beschrijven in woorden is heel moeilijk. Als je het ziet, snap je het meteen.....
(Misschien bestaat er een youtubefilmpje van.
(ik zie dat 'Buzzy' in een eerdere post ook al iets dergelijks beschreef)

Arco

Special Member

Je voelt het bij oprollen duidelijk als je 'tegen de wil' van de kabel ingaat, dat loopt meestal niet goed af...

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op vrijdag 27 juni 2025 21:57:20 schreef TinusTech:
Van een (ex) NOS geluidsman ooit eens geleerd om (microfoon)kabels knikvrij op te rollen. Bij elke rondslag met duim en wijsvinger de kabel een slag terugrollen.
Werkt perfect ook voor lange kabels, maar beschrijven in woorden is heel moeilijk. Als je het ziet, snap je het meteen.....
(Misschien bestaat er een youtubefilmpje van.
(ik zie dat 'Buzzy' in een eerdere post ook al iets dergelijks beschreef)

dit is wat je standaard doet met kabels toch? elke ring voel je, als de kabel gaat draaien met oprollen een slag keren. hetzelfde met de tuinslang. op t werk komen reststukken 70mm2 en dikker ook geregeld voor. daar is geen land mee te bezeilen, veel te zwaar en stug om fatsoenlijk op te rollen zonder haspel.

Op donderdag 26 juni 2025 18:29:21 schreef Aart:
Ik bewaar hem in een oud 20" buitenbandje. Bevalt mij goed, vooral ook handig als je hem niet helemaal nodig hebt.

Aart, je bent een genie!
Ik heb zojuist een gewone buitenband bij de lokale fietsenmaker gescoord en nu is mijn trekveer netjes opgeruimd. Je oplossing werkt perfect!
De trekveer zit nu iets ruimer dan met Jinny's methode.

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Het belangrijkste met een trekveer is dat ie ontspannen opgerold wordt, ofwel, niet te krap.
Zodra het ding stijf wordt tijdens het opruimen weet je dat je het ding te strak oprol.
En of je slagen van 1 meter of 2 meter maakt is alleen van belang in verband met de beschikbare ruimte.

Op vrijdag 27 juni 2025 21:57:20 schreef TinusTech:

En je moet het even door hebben, filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=PeLrxXUbq0g
https://www.youtube.com/watch?v=rpBLonU80Q4

Als je tuinslangen touwen en kabels zo oprolt zitten ze nooit meer in de knoop :)

Op vrijdag 27 juni 2025 22:02:14 schreef testman:
[...]

dit is wat je standaard doet met kabels toch?

Heh, de "standaard" is om de elleboog draaien, dan weet je teminste zeker dat het een onhandelbare kluwen wordt.

Zeker en vast! En ik hoop dat dit de laatste ontknoping is.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zaterdag 28 juni 2025 16:30:45 schreef RAAF12:
Zeker en vast! En ik hoop dat dit de laatste ontknoping is.[bijlage]

was dit ooit een hema kabelhaspel?

met utp als patchkabel is het ooit semi onmogelijk om die netjes opgerold te krijgen, dat is dan zo'n goedkope prutkabel dat de draai er niet meer uit te rollen is. zie je ook vaker bij stofzuigers van bedrijven, lijkt wel een telefoonkrulsnoer soms :P

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 28 juni 2025 17:51:15 (38%)]

Yep daar komt die kabel vandaan. Mooie rode kabel en gaat een tweede leven tegemoet. Op de grond gelegd, een ruime cirkel gemaakt en toen de kabel gelardeerd en teepje erom gedaan.

nonius

set SCE to AUX.

Denk dat op de kabel van Raaf12 het spreekwoordelijke 'de knoop doorhakken' van toepassing is :)

(best wel doen met de stekker uit het stopcontact).

Vergis ik me, of zie ik daar een niet-geaarde contactdoos aan een snoer met randaardestekker zitten? Tsk tsk tsk.... ondeugend!

Op zaterdag 28 juni 2025 10:38:30 schreef ohm pi:
[...]Aart, je bent een genie!
Ik heb zojuist een gewone buitenband bij de lokale fietsenmaker gescoord en nu is mijn trekveer netjes opgeruimd. Je oplossing werkt perfect!

Ik heb een spijker in het loopvlak geslagen voor een gemakkelijk beginnetje.

Op zaterdag 28 juni 2025 17:49:31 schreef testman:
[...]

was dit ooit een hema kabelhaspel?

met utp als patchkabel is het ooit semi onmogelijk om die netjes opgerold te krijgen, dat is dan zo'n goedkope prutkabel dat de draai er niet meer uit te rollen is. zie je ook vaker bij stofzuigers van bedrijven, lijkt wel een telefoonkrulsnoer soms :P

Dat is een reden temeer om kabel en telefoonsnoer altijd netjes en ordelijk op te ruimen. Eens een krul erin, dan krijg je het nooit meer of heel moeilijk eruit.

KGE

Golden Member

Op zaterdag 28 juni 2025 18:49:08 schreef ohm pi:
[...]Ik heb een spijker in het loopvlak geslagen voor een gemakkelijk beginnetje.

Hadden ze die niet gewoon in de afvalbak liggen (met spijker en al?) :9