Hallo,

Ik heb een PT100 met een txlprt koptransmitter en een Danfoss IC2-Micro drive.

Ik voed de koptransmitter met de 24V en GND van de Danfoss drive en lees de analoge waarde (4mA-20mA) in op de AI1. Nu lees ik continu 20mA op de analoge ingang de PT100 is ook al terug geweest om te controleren of die kapot was, deze hebben ze gerepareerd (het bleek een losse draad te zijn op de koptransmitter). Het zal dus niet aan de PT100 niet liggen.

De volgende settings heb ik in de drive.
9.5.2.1 (T33 Mode) - Current mode
9.5.2.4 (T33 High Current) - 11.0
9.5.2.5 (T33 Low Current)- 5.0
9.5.2.6 (T33 High Ref./Feedb. Value) - 70.0
9.5.2.7 (T33 Low Ref./Feedb. Value) - 25.0
9.5.2.8 (T33 Filter Time Constant) - 0.01

De 24V van klem 12 gaat naar de koptransmitter en is doorgelust naar klem 33 (AI1). De GND van klem 35 gaat ook naar de koptransmitter.

Misschien weet iemand wat ik verkeerd doe qua instellingen of bekabeling, zodat ik de juiste PT100 waarde in kan lezen op de drive.

Mvg kevin

24V van klem 12 gaat naar de koptransmitter en is doorgelust naar klem 33

Lees ik nu dat je gewoon 24V op AI1 hebt staan?
Dan snap ik dat je altijd 20mA inleest

Een koptransmitter moet 2 draads aangesloten zijn tussen de massa referentie en een analoge ingang.GEEN 24 volt erop zetten.

Dan ga ik dat vanavond even aansluiten tussen de massa referentie en de analoge ingang.
Toen ik de mensen van de koptransmitter belden zeiden ze dat er 24V op moest staan met een brug naar de analoge ingang.

Een 2 draads sensor 4-20 mA sluit je normaal aan tussen de + Voeding en je analoge ingang.
Bij jou:
Klem 12 (24VDC) naar je sensor. Vanaf je sensor naar klem 33 (Ai1)
Gaat het niet goed dan probeer je: ipv klem 12 (24VDC) neem je klem 32 (10 VDC)

Wat voor een kopsensor (merk en type) gebruik je?

Gebruik een PT100 met een txlprt koptransmitter van TC direct

Op dinsdag 1 juli 2025 15:56:38 schreef Toeternietoe:
Een 2 draads sensor 4-20 mA sluit je normaal aan tussen de + Voeding en je analoge ingang.
Bij jou:
Klem 12 (24VDC) naar je sensor. Vanaf je sensor naar klem 33 (Ai1)
Gaat het niet goed dan probeer je: ipv klem 12 (24VDC) neem je klem 32 (10 VDC)

Wat voor een kopsensor (merk en type) gebruik je?

je hebt gelik, ik was in de war met een actieve sensor.. mijn excuus _/-\o_ (ik ben al een oude man he.. ;) )

Op dinsdag 1 juli 2025 16:06:29 schreef Kevin-93:
Gebruik een PT100 met een txlprt koptransmitter van TC direct

Nu weet ik nog nix.

Een PT100 kun je NIET op deze FO aansluiten!
Daar moet een omvormer / meetvetsterker oid bij.
Dus juiste typenummer

De 24V van klem 12 gaat naar de koptransmitter en is doorgelust naar klem 33 (AI1). De GND van klem 35 gaat ook naar de koptransmitter

Als het een tweedraads koptransmitter is, ga je met 24V naar de transmitter en de andere klem van de transmitter sluit je op de ingang AI1. Vermoedelijk zijn de massa's intern in de danfoss doorverbonden en heb je een loopje. Maar dat geeft nog niet de garantie dat deze danfoss met een twee draads signaal overweg kan..

@Kevin-93, linkje van je meetomvormer:
https://www.tc.co.uk/manuals/TXLPRT-Manual.pdf

Is handiger als je zoiets ook in je post vermeld.

Sensor aansluiten op de omvormer zoals in de manual vermeld

Verder in de manual van Danfoss kijken.
Of je iets moet omzetten om bv de input geschikt te maken voor 0/4-20mA
Klem 6 van de omvormer op AI1.
En of klem 5 van de omvormer danwel aan de 24Vdc of 10Vdc moet.

is de PT100 3 of 4 draads aangesloten? Eventueel een brugje tussen 3 en 4 als je 3 draads gebruikt, of ook nog een brugje tussen 1 en 2 van je kopsensor!

Je kunt proberen met gewoon een vaste voeding op 5 (+) en 6 (-) te zetten, spanning tussen de 5 en 30 Volt. met een simpel mA meter kun je dan de stroom meten, Die moet tussen de 4 en 20 mA zijn.
Waarde kun je uitrekenen, afhankelijk van type omvormer en de temperatuur.

Volgende stap is op je FO aansluiten.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Alles werkt nu. Heb de 24V van de drive gepakt (klem 12) en op klem 5 van de transmitter aangesloten en klem 6 op AI1 aangesloten van de drive.