Hoeveel DC stroom door LF trafo BX310A/EL41

Hoi, ik heb de Philips LF trafo voorzien van 3500 nieuwe wikkelingen van 0.1mm en de kern er ook weer in geprakt gekregen. Hij doet het wel maar ik schrok van de DC stroom van 50mA door de trafo. De trafo heeft een DC weerstand van bijna 1K, dus stond er iets van 50V DC over de trafo.

Is dat normaal? Ik ben bang dat de trafo anders weer uitfikt.

Hi Harry64, :-)

Kijk in de datasheet van de EL41, enkele buis klasse-A heeft een Annodestroom van 33 tot 36mA bij 250V Annodespanning.
Let ook op je schermroosterstroom deze zal rond de 5mA moeten zijn ook bij de 250V...

Groet,
Bram

en de kern er ook weer in geprakt gekregen

Is de trafo goed gestapeld? Dus niet E en I blikken om en om maar in een richting, met luchtspleet. Hmm je hebt de originele, dan zal het goed zijn. Bij deze UGT van Amroh is de luchtspleet +/- 0.2mm Kan je opvullen met bijv. stroken papier of karton.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]

Op vrijdag 4 juli 2025 14:45:21 schreef blackdog:
Hi Harry64, :-)

Kijk in de datasheet van de EL41, enkele buis klasse-A heeft een Annodestroom van 33 tot 36mA bij 250V Annodespanning.
Let ook op je schermroosterstroom deze zal rond de 5mA moeten zijn ook bij de 250V...

Groet,
Bram

Radio op 245V gezet i.p.v. 220. De ++ is nu 210 Volt met iets terug regelen van de netspanning van 232 naar naar 207 Volt. De anodespanning van de EL41 is dan rond de 174 Volt bij rond de 35mA anodestroom.

De + en dus schermrooster in het schema is dan 193 Volt.

Nog niet gemeten wat de schermroosterstroom is.

Met direct op het net(232V) gaat de anodestroom in no-time naar 50mA en oplopend.

Leg het rooster van B4 eens aan massa. Als de stroom dan minder wordt, dan kun je C32 verdenken.

Geen antwoord op je vraag maar wel een praktische benadering.

Als ik met 50mA en een DC weerstand van de trafo van 1kΩ het vermogen ga uitrekenen kom ik op:
0,05A x 0,05A x 1kΩ = 2,5W.

Als die trafo net zo groot is als op de foto van raaf12 dan zal die trafo van die 2,5W niet defect gaan.

Nee, dat was een voorbeeld in die radio zit een piepklein trafootje.

Op vrijdag 4 juli 2025 19:06:58 schreef Frederick E. Terman:
Leg het rooster van B4 eens aan massa. Als de stroom dan minder wordt, dan kun je C32 verdenken.

Gouden tip _/-\o_
Met stuurrooster aan massa ging de anode stroom met bijna de helft omlaag. Spanning op het rooster was rond de +2.5V.

Met de radio nu gewoon aan het net (231V) is de ++ 256V, de anodespanning van B4 224V en de anodestroom 33mA.

C32 vervangen. R19 gaat ook vervangen worden. Die is rond de 800K i.p.v. 680K.

De rest van de teerknollen die er nog in zitten ga ik ook vervangen.

Trafo zit nu na een uurtje spelen aan 35mA op 51 graden Celsius.

Ik dacht de trafo te ontlasten van die +/- 1.5W DC. Dus twee weerstanden van 2K 2W parallel. Een kant aan de ++ en de andere kant van de weerstand naar het knooppunt anode El41-C33-trafo, andere kant van de trafo waar eerst de ++ zat met een condensator (geen elco) van 1uF/400V naar massa.

Maar toen kreeg ik een vrij luide 100 of 50 Hz brom. Dus kennelijk doet die DC (rust)stroom van 35mA ook aan rimpelonderdrukking.

De meeste teerknollen zijn inmiddels ook vervangen. Op drie 'kleintjes' in de laagspanning terugkoppeling/toonregeling na. (C28, 29 en 30)

Ik zie niet meteen hoe dat dan zou gaan, die rimpelonderdrukking.
Er zijn weleens luidsprekertrafo's met een compensatiewikkeling geweest, maar die zie ik hier geloof ik niet. Al is (deel)wikkeling S27 wel een vreemde eend in de bijt.

Is het niet gewoon brom die er altijd was, maar die je nu pas goed hoort doordat de trafo nu niet meer gedeeltelijk verzadigd werkt? ;) :)

Die deelwikkeling is de ontbromwikkeling voor zover ik weet. Ga je de DC stroombalans in die trafo veranderen, dan kan het best zijn dat ie meer brom toevoegt, dan dat ie normaal er van af zou trekken.

Die deelwikkeling is hier onderdeel van het klankregelnetwerk. Er is inderdaad geen ontbromwikkeling getekend.

Lekker zo laten. Die trafo's zijn er voor ontworpen. Af en toe gaat zo'n ding wel eens stuk, maar dat is bij mijn weten corrosie-gerelateerd en niet stroomgerelateerd. Behalve natuurlijk als je dat ding te lang laat spelen met lekke koppelcondensator.

Eerste wat je doet in toestellen met papiercondensatoren is de koppelcondensator en de ratelcondensator vervangen.
De elco's in deze radio zijn ongeveer 50/50 goed/slecht. Ik heb diverse toestellen gehad met ditzelfde chassis, en in ongeveer de helft kon de elco veilig blijven zitten en werkte die jarenlang prima. Maar je moet dus wel de lekstroom daarvan even checken.

Ik had die brom ook niet verwacht. Ik was ook een deel laagweergave kwijt. Die 1u is kennelijk tocht te weinig. Echter die brom was/is overheersend aanwezig en zo goed als afwezig in de originele configuratie.

Ik kan een dezer dagen nog wel eens meten met de scoop wat de rimpelniveaus zijn op ++ en +. Dan heb ik ook een beetje een idee van de bekerelco C1 en C2 (50+50u) De ++DC is rond de 260V @233 V netspanning i.i.g. de netcarousel van de radio staat op 245V.

Edit:

Deze trafo was gesneuveld doordat teerknol C33 in sluiting lag. En C32 had last van lekken. Voor C32 zit er nu een combi van blauwe 2.7n+1n 1kV schijf condensator in. C34, 24, (100nF) 23(47nF) zijn nu van die gele 330nF 275V AC X2 condensatoren. Die kunnen iets van 600V DC hebben. C33 is een 8n2 (i.p.v. orig. 6n8) 2kV MMKP van Philips.

Op vrijdag 18 juli 2025 18:49:19 schreef Ledlover:
Die trafo's zijn er voor ontworpen. Af en toe gaat zo'n ding wel eens stuk, maar dat is bij mijn weten corrosie-gerelateerd en niet stroomgerelateerd.

Er zijn ook weleens trafo's gesneuveld doordat zomaar de anodeaansluiting losgemaakt werd. De inductiepiek had toen de wikkeling doen doorslaan.

Overigens kan de buis zelf ook snel stuk gaan als je de anode losneemt (of op een andere manier de anode geen spanning meer geeft) terwijl het schermrooster wél spanning krijgt.
Het scherm gaat dan voor anode spelen, en daar is het te licht voor.

Dit overigens slechts als algemeen weetje.