Sinds 2 dagen werkt mijn AEG warmtepomp droger type T8DB86ES niet meer. De laatste keer tijdens drogen deed hij heel veel herrie maken en hoorde ik een pffff en stopte ermee. Kreeg een beetje ook rooklucht te ruiken. Heb de binnenkant open gemaakt en moest veel stof eerst opzuigen en toen de printplaat eruit gehaald en zag dat er zwarte sporen van iets dat doorgebrand is. Zie foto’s voor het beeld. Kan iemand zeggen wat er doorgebrand zou kunnen zijn en hoe dit verholpen kan worden en mogelijk oorzaak hiervan? Is het mogelijk om een nieuw printplaat te krijgen of is dit kostentechnisch niet de moeite waard?
alvast bedankt.
mvg,
Atila
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De motoren gaan wel eens stuk. Een nieuwe print lost dat niet op. Wat gebeurt er als je met de trommel draait? Lawaai? De motor kan je niet testen. Enkel open halen om te zien of de magneten los gekomen zijn of de lagers stuk zijn.
Mogelijks heeft het stof de trommel doen vast lopen.
Het stof in de motorruimte duidt op verdtropt luchtkanaal. Verdamper vol vuil of filter vol zeep.
De frequentiesturings chip is ontploft
De trommel draait niet als je hem aanzet. Ik hoor wel een klik maar draait dus niet. Met de hand draait de trommel wel. Ik heb de motor nog niet los gemaakt daar ik de verbrande printplaat had gezien. Is het handig om dat de toen? Hoe kan je het beste de verstopte luchtkanaal probleem oplossen?
Door stof kan je best een blokkade krijgen dat de motor verbrand.Het is zaak voordat je een nieuwe motor installeert,alle stof en vuil weg te halen.hoe je dat doet.. misschien een stofzuiger?
De zwarte ellende komt uit het grote 3 Ph driver IC, die is zowizo defect en gaan vaker defect en IDD door een defecte motor, deze loopt te zwaar of magneet zit los..
EricN
Met zulke uitgebrande frequentiesturing gaat hij idd niet zelf draaien. Maar de vraag is of de motor mechanische abnormale geluiden maakt tijdens het met de hand draaien. Ikzou sterk overwegen de motor uiteen te halen voor inspectie. Lagers en magneten nakijken.
De print zomaar vervangen zonder zeker te zijn vd motor draait mogelijk uit in een financiele kater.
De boel terug in orde krijgen qua vervuiling kanenkel door alles, ja, ALLES, uit elkaar te halen. Zelfs de warmtepompgroep gans verwijderen om uit te spuiten. Eventueel alsde tfommelfeuters uitgelopen zijn ook die vervangen.
Ik hoor helemaal geen geluid van de motor als ik deze met de hand draai, maar inderdaad lijkt het mij ook niet verstandig om zomaar de printplaat te veranderen als de oorzaak niet weggenomen is.
EricN
De oorzaak kan ook stof zijn waardoor de koeling van de chip niet meer afdoende was. Maar gezien het risico moet je alles eerst effe checken. Je schreef initieel over herrie maken. Dat moet ergens vandaan komen. Een chip gaat plots stuk. Dat begint niet met herrie. Herrie is iets mechanisch. Dat kan ook een chip nekken.