Plain Old Telephone Service zou simpel moeten zijn, maar werkt niet goed.
Al jaren gebruik ik vaste telefonie via VOIP op een FRITZ!Box Fon WLAN 7360 v2 modem. Dat werkte altijd goed, totdat een van de telefoons wat ging haperen. Het probleem is dat de rinkeltoon niet altijd overgaat bij deze telefoon. Een andere telefoon doet het wel. Verschillende telefoons zijn getest; 1 telefoon doet het wel, en 4 andere doen het niet op de FRITZ!Box.
Het POTS systeem werkt met een 25 Hz wisselspanning, waarbij boven een bepaalde drempelwaarde de telefoon gaat rinkelen.
Nu blijkt een FRITZ!Box een spanning te genereren van 32 Volt AC (bron: https://en.fritz.com/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7530/1129_Ri…)
Mijn telefoon bevat bevat het IC MC34017 (datasheet: https://www.futurlec.com/Datasheet/Others/MC34017.pdf). Het IC start met rinkelen bij een spanning van >36 Volt AC bij 20 Hz volgens de datasheet. Uit een testje blijkt dat bij 50 Hz een spanning van 30V voldoende is voor het rinkelen. De 30V wordt maar een paar volt lager op pin 1 en 8 van het IC.
Even wat metingen bij twee modems:
- Fritzbox = 37V RMS 25 Hz tijdens het overgaan zonder telefoons aangesloten.
- Ziggo modem = 50V RMS 25 Hz tijdens het overgaan zonder telefoons aangesloten. Het Ziggo modem laat wel alle telefoons rinkelen.
De Fritzbox heeft ELCO's die allemaal een goeie ESR hebben. De telefoon, ptt telecom vox 120 uit de vorige eeuw, heeft wat ELCO's bijvoorbeeld 63V 4,7 µF met 6 Ohm ESR.
Nu weet ik even niet hoe verder te gaan. Is er iets mis met de fritzbox, of met de telefoons? En hoe weet ik of ik bij aanschaf van een nieuw modem/telefoon of die wel gaat rinkelen. Hoe simpel is POTS 
Ik denk dat de Fritzbox wat zuinig is met bel / wekspanning. Die kon vroeger bij de ouderwetse PTT tot een volt of 75-100 zijn . Had alles te maken als en abonnee bijna 5 km van de centrale zat. Monteurs vonden dat heel erg fijn bij het kabellassen en even de belspanning te voelen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, dat is een bekend probleem. Veel relatief moderne telefoons (zeg vanaf 1990) zijn redelijk soepel. Een AC spanning meer dan een paar volt -> er wordt gebeld. De wat oudere PTT telefoons houden zich al dan niet bewust-om-te-zieken precies aan de specs. Ergens begin negentig moest de PTT toezien dat iedereen dingen op HUN potslijnen ging aansluiten en dan is alles wat niet werkt de schuld van niet aan de specs voldoende apparaten van anderen....
Maar goed, voor zover ik het een keer (een jaar of 20 geleden) heb opgezocht, voldoet de fritzbox net niet aan de specs, en MAG de telefoon dan constateren: Er wordt nog steeds niet gebeld, ik houd m'n mond.
De frequentie van de belspanning is voor zover ik weet, 25Hz, bij 90 Volt. Tegenwoordig zal het wel minder zijn
De belspanning was ongeveer 75 volt bij 25 Hz, dit om de mechanische bel mooi te laten klinken.
De klepel slaat tegen de 2 bellen in de telefoon die ieder een iets andere toon hebben.
De moderne toestellen hebben een elektronische bel en daar is die 25 Hz niet meer perse voor nodig.
De vox 120 die TS noemt is een toestel voor een bedrijfscentrale, anders was het een twintoon geweest. dat maakt niet uit voor de werking, alleen zijn werken deze ook goed op een wat lagere lijn spanning van een bedrijfscentrale, en het toestel heeft daarom ook een aardtoets.
Die ( wat eenvoudigere ) bedrijfscentrales waren ook nog wel eens 50 Hz belfrequentie.
In het toestel zit een condensator ( geen elco) die tussen het "bel circuit" en de lijn zit om te zorgen dat de bel niet op gelijkspanning, en eventuele pulsen, reageert.
Deze zou je eens wat hoger in waarde kunnen nemen zodat er iets meer spanning beschikbaar is voor de beldetectie. ( extra condensatortje er overheen solderen als test).