ik heb een probleem, zelf ecoflow de fabrikant geraakt er niet aan uit.

ik heb dus een ecoflow powerstream inverter met 2x 450W zonnepanelen eraan.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQjdITB_dtZLA4qcOKCFDLO90cFWb4N1pEKIw&s

Er hangt ook een delta 2max extra battery (lifepo 2KWh) eraan, niet de versie van bovenstaande foto met eigen 230V stopcontacten maar gewoon de extra backup batterij die alles via de inverter regelt.

https://www.kamera-express.be/_ipx/b_%23ffffff00,f_webp,fit_contain,s_484x484/https://www.kamera-express.nl/media/e49ffd1b-f785-4aab-a762-adcc4a38b858/ecoflow-delta-2-max-extra-battery.jpg

overdag laad de accu op, snachts (tussen zonsopgang en zonsondergang) levert die accu 130-150W aan het huis om het nachtverbruik te neutraliseren.

mijn probleem nu. willekeurig valt die ecoflow uit, en staat dan disconnected. contact gehad met ecoflow EU support en die willen de powerstream inruilen want ze denken dat die een probleem met de wifi heeft (er zijn versies met wifi problemen).
op tweakers zijn er nog problemen met de ecoflow

ik ben 99% zeker dat er NIKS mis is met de powerstream, maar dat het probleem in de accu zit.
ook hier vermelden ze dat het probleem verergert als er een accu aan hangt
https://www.reddit.com/r/Ecoflow_community/comments/1dilubd/comment/l9…

situatie 1: powerstream inverter en 2 zonnepanelen. als de zon op de panelen schijnt, start de inverter op en levert terug. valt de stroom weg van de panelen schakelt die uit. elke dag wordt die dus wakker en connecteert met wifi

situtie 2: powerstream met accu, zelfde verhaal, als de DC spanning van panelen en accu wegvalt schakelt de powerstream uit. doordat er een accu aan zit, blijft die in principe 24/24 online en herconnecteerd niet met wifi.
het probleem is dus:
om 19h leveren de panelen geen stroom meer, wel nog 20V klemspanning
om 22h valt die klemspanning weg naar 0V, inverter doet niks meer en ziet nog accuspanning
om 22h35 zal de powerstream stroom terugleveren ingesteld met de app.
echter: als de accu 30min lang geen laden of verbruik ziet, gaat die in sleep. daardoor valt de powerstream in sleep mode (want geen DC meer), en wordt er om 22h35 NIKS meer gedaan uit de automatisatie.
smorgens komt er 20V op de powerstream, start op en wil terugleveren.

gisteren dus manueel gestest, om 22h de inverter niks laten doen, om 23h was die disconnected tot deze ochtend. dan zie je wel de inverter, maar geen accu meer (want die slaapt). pas bij laadstroom wordt die wakker.

ik wil dus, electrisch via een omweg die accu 'wakker' houden. ik vind nergens een instelling om die sleep mode te disablen zoals 'google AI' voorstelt.

iemand tips? ofwel een timer systeem dat elke 30 min die 'knop' op de powerstream eens indrukt? het liefst zonder enig hakwerk in de accu om geen garantie te verliezen (die heeft 3-5000 laadcycles dus gaat wel een 10jaar draaien)

tijdelijk als test, heb ik er nu via een smartplug een 29,4V li-ion lader parallel op 1 zonnepaneel gezet.
valt de boel in slaap, zet ik die smartplug aan, komt er 29V op de ecoflow, die wil de accu opladen met die 'zonnestroom' en accu wordt wakker. dan schakel ik die lader weer uit. beetje omweg, maar kan zo de boel wakker krijgen zonder fysiek op de knop te gaan drukken snachts)

Tja, je hebt daar denk ik zelf de oplossing al genoemd: Gewoon zo nu en dan verbruik of laadstroom creeren.

Anderzijds, kan je niet je "130W" aan net-levering gewoon starten op het moment dat de zon wegvalt? Zodra de zonnepanelen niet meer leveren heb je daar baat bij. Als je dan een uurtje 130W injecteert wat "accu leeg" oplevert in de ochtend... Tja, dan kan je of 's avonds of 's ochtends uit het net bijtanken, volgens mij maakt dat niet uit. En anders ben je gewoon wat efficienter met je zonne-energie om aan het springen.

Op dinsdag 8 juli 2025 12:29:10 schreef fcapri:

mijn probleem nu. willekeurig valt die ecoflow uit, en staat dan disconnected. contact gehad met ecoflow EU support en die willen de powerstream inruilen want ze denken dat die een probleem met de wifi heeft (er zijn versies met wifi problemen).
op tweakers zijn er nog problemen met de ecoflow

Gewoon laten omruilen dus, wellicht is het wel het probleem en is het opgelost, is het niet het probleem dan hebben ze nog werk.

Op dinsdag 8 juli 2025 13:04:45 schreef rew:

Anderzijds, kan je niet je "130W" aan net-levering gewoon starten op het moment dat de zon wegvalt? Zodra de zonnepanelen niet meer leveren heb je daar baat bij.

het probleem is dat die 2 panelen van de ecoflow aan de garage hangen. die stoppen rond 18h met energie leveren.
mijn huis panelen echter die doen vrolijk verder. ik heb nu om 21h nog steeds 54W injectie (zonnepanelen wekken nog 146W op). het is dan nutteloos dat die ecoflow accu ook 130W op het net zit te steken en ondertussen leegloopt.
zeker in de winter zal die 10-12uur lang 130W moeten leveren en dan zal ze leeg zijn. als die dan nutteloos 2uur eerder al zit terug te leveren...

als er ook eens in de winter 30min zware bewolking is dat de panelen niks doen, valt de accu ook weer uit.

Op dinsdag 8 juli 2025 14:07:37 schreef Sine:
[...]

Gewoon laten omruilen dus, wellicht is het wel het probleem en is het opgelost, is het niet het probleem dan hebben ze nog werk.

geen idee, als ik dan een nieuwe krijg, de programmatie er terug in steken, ben ik quasi zeker dat hetzelfde probleem zich zal voordoen.
ik weet 100% zeker dat het opstarten van de accu alles direct weer online zet, heb ik al meermaals ondervonden.
er zijn nog mensen die hetzelfde probleem ervaren (op tweakers maar eens lezen). echter hebben ze niet allemaal mijn type accu

ecoflow customer service ook gecontacteerd met mijn nieuwe gegevens. hopelijk weten zij hoe ik die sleep mode van de accu kan uitschakelen want die functie is bij mij nergens te vinden