Horsman
Golden Member
ik weet het er is hier veel over sprint layout , de oplossing nog niet tegengekomen,als ik bij jlc geupload heb zie je in de gerber viewer de lagen niet op elkaar maar verschoven, logisch dat ze dit niet accepteren , ik heb al de lagen al gekopieerd en op elkaar gelegd,dan weer gerbers gemaakt, handleiding gelezen, misschien over het hoofd gezien,misschien doe ik de verkeerde volgorde, ik doe:drill/outline/mask top en bottom/copper top en bottom en silkscreen in rar map en uploaden tot nu toe lijkt dit goed te gaan, wat doe ik verkeerd
rob040
Golden Member
Ik snap niet hoe je dit voor elkaar krijgt. Het is net of je niet één PCB met meerdere layers ontwerpt, maar alle layers apart van elkaar.
Normaal gezien heb je een nulpunt (origin) en als je dan gerbers exporteert gaat dat vanzelf goed.
Horsman
Golden Member
Bedankt,het is een ontvangen rar bestand,waarvan ik sporen heb verlegd en tekst gewijzigd heb,apart zien de lagen er goed uit,maar het gaat mis als ik de gerbers terug importeer ,dan zijn ze al verschoven in beeld, hoe zet ik de lagen op 0 punt origin? Ik heb youtube bekeken maar dan beginnen ze met leeg ontwerp.daarbij staat alles al op het 0 punt
rob040
Golden Member
Gerbers importeren gaat niet altijd goed in Sprintlayout.
Dat kan het verklaren, in zulke gevallen teken ik zelf de hele pcb opnieuw.
Wel extra werk...
rob040
Golden Member
Hoe ziet het er na het importeren van de gerbers uit in SprintLayout?
Liggen de lagen dan al wel goed op elkaar en mist alleen het nulpunt?
Of zijn de lagen in SL al verschoven t.o.v. elkaar?
Maak eens een screenshot.
Horsman
Golden Member
na terug importeren zijn de drill en outline inderdaad al weer verschoven,misschien gewoon sprintlayout kopen,misschien zit t m in de gekraakte versie?
rob040
Golden Member
Op woensdag 9 juli 2025 13:12:45 schreef Horsman:
na terug importeren zijn de drill en outline inderdaad al weer verschoven,misschien gewoon sprintlayout kopen,misschien zit t m in de gekraakte versie?
Wat bedoel je met "terug importeren"?
Ik ben er van uitgegaan dat je een .rar bestand hebt die gerbers bevatten en drill info. Als je die de eerste keer importeert, wat zie je dan?
Je hebt je origin linksonder staan, dat is dus aanwezig. Voor de export van de gerbers en drill file maakt dat niet uit.
Maar inderdaad, koper lijkt aardig op elkaar te liggen, gaten hebben een offset. En de outline (witte lijn?) ook.
Ik ken alleen een gehackte versie van SL5. Is dat wat je hebt? Er zijn sinds die tijd nogal wat stappen gezet, het kan dus helpen om een versie te kopen.
Maar nogmaals importeren van gerbers en een drill file in SL gaat niet altijd 100% goed, dus geen garantie dat het met een betaalde versie wel werkt.
Je kunt ook nog kijken of je de zaken door te selecteren exact op elkaar kan leggen, al zal dat bij de gaten best even een klus zijn.
[Bericht gewijzigd door rob040 op (24%)]
Als je de Gerber en Drill files hier wilt posten dan wil ik ze wel importeren in m'n Gerber viewer en kijken wat er mis is.
Horsman
Golden Member
Op elkaar gelegd en gerber gemaajt,weer importeren ,hetzelfde,geen verschil ,
Tijd geleden crack SL 6.0 gekregen,
Ik denk tis een kleinigheid dat ik over hoofd zie,maar blijkbaar niet,
Ik heb een rar laten maken,(misschien is dit met ander programma gemaakt,ik vermoed altium )
Dit gaat goed naar de jlc fabrikant,
ik heb beetje tekst en eilandjes/sporen aangepast,in SL,
daarna met SL,
geexporteerd naar gerberbestanden en silkscreen en drill,
Dit importeren in SL ,(bedoel ik met terugzetten),
dan zijn er lagen die niet meer op 0 punt zijn,
outline staat ineens rechts,silkscreen half over copper heen,
iedere laag apart met SL ,gerbv en viewmate ziet iedere laag er goed uit .totdat bij elkaar probeer te zetten,misschien zip ipv rar,dit nog niet geprobeerd,
zal nog proberen met andere schema's ,eerst originele SL aanschaffen
rob040
Golden Member
Ik zip de bestanden naar de fabrikant, maar daar zal het probleem niet zitten.
Als ik het goed begrijp heb je van iemand gerbers en een drill file gekregen.
Als je die in SL wilt aanpassen moet je ze importeren. Je krijgt dan een .lay6 file bij opslaan.
Dan pas je aan wat je wilt en maakt nieuwe gerbers aan en een drill file.
Die kun je checken in een gerberviewer.
Zie je dat er iets niet klopt, dan is het met exporteren vanuit SL foutgegaan.
Je moet dan niet opnieuw de foute gerbers in SL gaan importeren, maar kijken of je rare dingen in de SL file ziet.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Ik snap niet helemaal je werkwijze en daarom ook niet waar(door) het mis gaat. Ik exporteer ook alleen mijn bestanden bij het laten maken van printen - zoals rob040 tevens aangeeft.
Echter, handmatig weer goed zetten is slechts een paar tellen werk mocht dat je probleem oplossen:
Selecteer laag voor laag (maak van iedere laag eerst een geheel met 'Build group'*) en kies voor 'Snap to grid'*. Zet eventueel het nul punt voorafgaand (opnieuw) op de juiste plek via 'Set origin'*.
*) in het 'rechtermuis-menu'.
Ik neem aan dat je bekend bent met het zichtbaar en onzichtbaar maken van de verschillende lagen wat nodig is om bovenstaande uit te voeren.
PS: Ik gebruik Sprint-Layout 6.0
Horsman
Golden Member
Dankje ,niks gekregen,maar laten maken,
onderaan kan ik layers zichtbaar/onzichtbaar maken c1 c2 s en o,
van wat er zichtbaar is,maak ik apart alleen van die laag gerber,
met snap en build group nog geen ervaring mee, ik ga t proberen dankje
rob040
Golden Member
Op woensdag 9 juli 2025 16:47:46 schreef Horsman:
Dankje ,niks gekregen,maar laten maken,
OK, maar welke files heb je dan ontvangen? En in welk programma is je layout ontworpen?
Is het niet makkelijker om dan meteen om goede files te vragen, want je maakt nu wellicht onnodig een extra slag.
Hier Gerber files en Drill file van een ander PCBCAD geimporteerd in SPrint -> Gerber en Drill liggen op elkaar in SPrint.
Vervolgens in SPRint de Gerber en Drill geexporteerd naar nieuwe bestanden.
Als laatste de nieuwe bestanden (Gerber files en Drill file) weer geimporteerd in SPrint layout -> Gerber en Drill liggen nog steeds op elkaar.
Hier dus geen probleem met importeren en exporteren en weer importeren van Gerber en Drill files in SPrint...
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op woensdag 9 juli 2025 16:47:46 schreef Horsman:
van wat er zichtbaar is,maak ik apart alleen van die laag gerber,
Het aan/uit zetten van lagen voor het exporteren is onafhankelijk van de zichtbaarheid zoals je onderin kunt instellen. Je kunt echter ook alle lagen in één keer exporteren. Ik zie geen reden dat apart te doen. Wellicht bied dat een oplossing voor het ontstane probleem.
Voorbeeld
Alle lagen zijn wel zichtbaar, maar niet alle lagen (Silkscreen top) worden in dit voorbeeld geëxporteerd omdat het vinkje van Silkscreen top uit staat:
Horsman
Golden Member
bedankt ,ik ga er op letten,
jawel er wordt geexporteerd wat aangevinkt staat,
op scherm alles op elkaar gezet en .lay ingepakt naar rar, naar jlc is het weer mis,
dank voor vele informatie ,ik heb even genoeg voer ter inspiratie
benleentje
Golden Member
op scherm alles op elkaar gezet en .lay ingepakt
Dat werkt dus niet zoals je al achter kwam.
Je kan de verschillende lagen wel goed schuiven maar daarmee verander je niet de coördinaten ten opzichte van het 0.0 punt. Het 0.0 word ook wel origin genoemd.
Als je bv een component plaats word er daarvoor ook in elke layer de coördinaten voor gezet. Als die coördinaten moeten to de origin hetzelfde zijn. Bij jouw zijn die coördinaten niet hetzelfde. Als je met verschuiven wel alles goed over elkaar komt te liggen dan is gelukkig niet zo veel aan de hand en zijn enkel van een aantal layers de nulpunten verschoven.
Door van een verschoven layer door die in zijn geheel te selecteren en dit te verplaatsen to het echte nulpunt worden meteen ook alle coördinaten van die layer aangepast to het nieuwe nulpunt. Als je het goed gedaan heb zijn dan van een symbool weer alle coördinaten in alle layers hetzelfde.
Het kan soms nodig zijn om als je alles selecteerd om even die als nieuwe groep aan te maken. maar ik ken die specifieke programma niet.
rob040
Golden Member
Op woensdag 9 juli 2025 19:33:09 schreef benleentje:
Je kan de verschillende lagen wel goed schuiven maar daarmee verander je niet de coördinaten ten opzichte van het 0.0 punt. Het 0.0 word ook wel origin genoemd.
Dat zou wel zo moeten zijn, want het nulpunt is voor alle lagen in SL hetzelfde.
Dus als je een laag schuift verandert alles t.o.v. van het gezamenlijke nulpunt.
benleentje
Golden Member
Dus als je een laag schuift verandert alles t.o.v. van het gezamenlijke nulpunt.
Ik ken dit specifieke programma niet.
Maar Ts zegt dat het de lagen heeft verschoven en dat de Gerbers nog niet goed zijn.
Dus ik weet dan niet precies wat ts heeft gedaan of dat je ook nog iets anders moet doen.
rob040
Golden Member
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040
Golden Member
Op woensdag 9 juli 2025 19:50:39 schreef Arco:
Moet zijn dat het 0,0 reference point niet op alle layers hetzelfde is...
Dan gaat dat al mis in de aangeleverde files. En zijn die aangeleverde files al eens bekeken in een gerber viewer voordat ze aangepast zijn?
Als de aangeleverde files al niet goed zijn zou ik teruggaan naar de ontwerper en vragen om werkbare files.
Ik krijg de indruk dat er voor betaald is. 
Weer eens Gerber files en Drill file van een ander PCBCAD geimporteerd in SPrint -> Gerber en Drill liggen op elkaar in SPrint.
Nu de top layer met de hand opzettelijk van z'n origin verschoven.
Vervolgens in SPRint de Gerber en Drill geexporteerd naar nieuwe bestanden.
Vervolgens de nieuwe bestanden (Gerber files en Drill file) weer geimporteerd in SPrint layout -> Gerber en Drill liggen nog steeds op elkaar m.u.v. de verschoven top layer.
Als laatste de top layer weer terug op origin gelegd en weer export en import, alles weer in orde Gerber en Drill liggen weer netjes op elkaar.
Hier dus geen probleem met importeren en exporteren en weer importeren van Gerber en Drill files in SPrint, ook bij een opzettelijk verschoven layer..
rob040
Golden Member
@Bobosje: Leuk dat het werkt, maar het blijft een volkomen onlogische en onnodige handeling.
En daar gaat dit topic ook niet over, dus waarom daarop focussen?