Ik ben werkzaam bij een Repair Café en nu bezig om een Makita bouwradio (DMR110N) te repareren.
De klacht is: wel display maar geen geluid. Ook de zenderkeuze werkt goed.
Op de print zag ik een "bolle" elco (1000µF, 35V) vlakbij de eindversterkerchip, zie foto. Deze is inmiddels vervangen.
Echter op de andere printzijde net naast de elco zag ik een verbrand componentje, zie foto. Ik denk een weerstandje of ? De tekst is niet meer zichtbaar.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen wat de beste oplossing zijn kunnen zijn om de waarde te bepalen?
met vriendelijke groeten,
Gerrit
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Is dat geen spoeltje?
Als er een elco bol staat zullen er waarschijnlijk meer elco's slecht zijn. Even met de scoop op de voedingrails kijken.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Het is idd een spoel, en ik vermoed dat die in de voedingslijn van het audio ic (IC1) zit wat waarschijnlijk defect is.
'
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een elco die bol staat in een jonge radio als deze zegt me dat die op een adapter zit en vaak aanstaat. de overleden spoel lijkt haast wel door een rot contact verbrand te zijn, of door de bolle elco, te hoge stroom. ik zou zeggen zet er een dikke 10ohm weerstand overheen. heb je dan weer geluid, is het de voeding van de power amp die miste. heb je er wel een low esr elco ingezet? want dat is zo te zien een schakelende trap.
Ik heb een gedeelte van de print in de buurt van de defekte componenten (? en elco) in kaart gebracht, zie schema.
Zo te zien zit het onbekende component tussen de Mosfet en de amplifier.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is een spoel, dioden hebben niet zo'n opgedampte soldeerzijde. low esr elco erin en spoel en t kan zo weer werken. zou nog even ohms meten op die elco of er geen sluiting in de eindtrap zit.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Alleen is de vraag wat voor spoel. Ik vermoed dat het een LPF is. Ik heb hier nu toevallig iets liggen met een spoeltje op de voedingrail net als bij jou. Die waren 100nH maar hier was de condensator 440uF. Meestal zijn dit soort spoeltjes (veel) minder dan 1uH.
Ik zou in de datasheet van het versterker IC kijken of er een aanbeveling instaat en anders iets van 100nH pakken wat genoeg stroom aankan (kijk weer in de datasheet wat het IC max kan trekken) Tijdens de reparatie kun je er een draadje of weerstand (wat veiliger ivm stroom begrenzing) over solderen, als je het hebt liggen kun je ook een spoeltje mbv een ferrietkraal maken. Zelf zou ik als test de spoel weglaten en dan een labvoeding aansluiten na het spoeltje.
Ik heb de elco vervangen en daarna tijdelijk een 1 ohm weerstand gebruikt voor het verbrande onderdeel.
En de bouwradio geeft weer geluid.
Hartelijk dank iedereen voor de goede suggesties.
Nu nog kijken of ik de weerstand laat zitten of toch een spoeltje ga plaatsen.
Heb je een eventuele koptelefoonplug gecontroleerd? Pas ook gehad, de plug was nooit gebruikt, maar toch een slecht contact.