Hallo allemaal, ik ben geen elektricien dus hopelijk kan ik zonder jargon geholpen worden.
Ik ben al dagen aan het googelen. Forums, Chat gpt etc. Maar kan niet het juiste antwoord vinden.
Mijn omvormer in de zelfbouw camperbus heb ik vervangen door een victron phoenix smart 12 1600. Ook is er een dc dc lader van victron en een walstroomlader van victron. Alle kabels kan ik aansluiten maar ik loop vast op de aarde van het chassis (behuizing) van de omvormer. De handleiding geeft geen uitsluitsel. Moet deze wel aangesloten worden? Op de walstroom aarde, maar die heb ik niet altijd gekoppeld. Of naar het chassis van de bus ofwel de min want die zit ook op chassis van de bus? Van beide suggesties kom ik voor en tegenstanders tegen maar ik begrijp van beide het nut niet. Immers niet altijd aan walstroom en wat doet een lekstroom van de behuizing van de omvormer als je het op de min aansluit. Wat moet ik doen?
Groet Ronald

Wat moet ik doen?

Zou zeggen, zoek op het forum eens naar de gebruiker 'In hogere sferen'. Die had altijd veel vragen over Victron inverters en aarde. Mogelijk dat u uit die threads wijzer kunt worden?

Jammer dat hij er niet meer is, want hij had uw vraag vast ook kunnen beantwoorden.

Waarde, welgekomen op dit forum!
Uw vraag komt hier regelmatig terug, in een of andere vorm, en bij mijn weten is er geen eenduidig antwoord op. Slechts een paar bedenkingen in de rand, die u misschien niet veel zullen helpen:

*/ er moet niets, er zijn slechts goede en minder goede plannen;
*/ de aardpen van uw 230V~ stopcontacten speelt slechts een rol als er in een apparaat/afnemer iets fout gaat. Zolang alles goed is komt er geen spanning op en loopt er dus ook geen stroom;
*/ als er wel iets misgaat zou het misschien kunnen dat er vanuit de omvormer een gevaarlijk hoge spanning komt te staan op een apparaat. Als dat apparaat dan geaard is kan de spanning wegvloeien naar aarde, althans als die aarde "vloeibaar" is;