Hallo allemaal, ik ben geen elektricien dus hopelijk kan ik zonder jargon geholpen worden.
Ik ben al dagen aan het googelen. Forums, Chat gpt etc. Maar kan niet het juiste antwoord vinden.
Mijn omvormer in de zelfbouw camperbus heb ik vervangen door een victron phoenix smart 12 1600. Ook is er een dc dc lader van victron en een walstroomlader van victron. Alle kabels kan ik aansluiten maar ik loop vast op de aarde van het chassis (behuizing) van de omvormer. De handleiding geeft geen uitsluitsel. Moet deze wel aangesloten worden? Op de walstroom aarde, maar die heb ik niet altijd gekoppeld. Of naar het chassis van de bus ofwel de min want die zit ook op chassis van de bus? Van beide suggesties kom ik voor en tegenstanders tegen maar ik begrijp van beide het nut niet. Immers niet altijd aan walstroom en wat doet een lekstroom van de behuizing van de omvormer als je het op de min aansluit. Wat moet ik doen?
Groet Ronald

Wat moet ik doen?

Zou zeggen, zoek op het forum eens naar de gebruiker 'In hogere sferen'. Die had altijd veel vragen over Victron inverters en aarde. Mogelijk dat u uit die threads wijzer kunt worden?

Jammer dat hij er niet meer is, want hij had uw vraag vast ook kunnen beantwoorden.

Waarde, welgekomen op dit forum!
Uw vraag komt hier regelmatig terug, in een of andere vorm, en bij mijn weten is er geen eenduidig antwoord op. Slechts een paar bedenkingen in de rand, die u misschien niet veel zullen helpen:

*/ er moet niets, er zijn slechts goede en minder goede plannen;
*/ de aardpen van uw 230V~ stopcontacten speelt slechts een rol als er in een apparaat/afnemer iets fout gaat. Zolang alles goed is komt er geen spanning op en loopt er dus ook geen stroom;
*/ als er wel iets misgaat zou het misschien kunnen dat er vanuit de omvormer een gevaarlijk hoge spanning komt te staan op een apparaat. Als dat apparaat dan geaard is kan de spanning wegvloeien naar aarde, althans als die aarde "vloeibaar" is;
*/ beste is om enkel apparaten aan boord te hebben die helemaal geen aardaansluiting hebben, m.a.w. die met een tweepolig stopcontact. Bv. scheerapparaat, opladers voor telefoon en fotoapparaat;
*/ apparaten MET aardpen zijn meestal grootverbruikers (bv. waterkoker) en die zijn eigenlijk sowieso ongewenst in een camper. Heet water voor koffie of thee of soep bereidt men op vuur, van de gasfles of tegenwoordig ook wel op een dieselkookvuur.
*/ om het echt goed te doen zou men een aardpin moeten slaan maar daarvoor gaat men niet op reis, natuurlijk;
*/ vertrouw niet op de geleidendheid van chassis/koetswerk, meer en meer worden die gelijmd eerder dan gelast.

Sta me tenslotte toe mijn twijfels te hebben bij uw omvormer, die zou dus 1600 watt produceren uit 12V= voeding? Dan zou hij dus 100-150 ampere kunnen opnemen, dat is HEEL veel. Hopelijk zijn de bekabeling en de zekeringen daarop afgestemd? Bij dergelijke vermogens speelt men letterlijk met vuur!

Mijn eigen inzichten terzake zijn nogal ouderwets/conservatief: nmbm moet men niet willen of verlangen of proberen om in de camper alles te hebben als thuis. Wie alles wil hebben zoals thuis, die kan beter thuis blijven! Het is juist de charme van het camperleven om het goed te hebben met een minimum aan comfort. Maar dat is mijn visie, natuurlijk, het hoeft niet ook de uwe te zijn. Mijn lange ervaring leert me dat vooral (sommige) vrouwen wel degelijk gesteld zijn op comfort "net zoals thuis" want men kan toch niet uit eten gaan zonder de haardroger gebruikt te hebben, na de douche?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (24%)]

Aarde (met voldoende dikte - bij een Phoenix Smart 1600 zou ik 16mm2 nemen) aansluiten op het chassis

De Victron heeft intern een aarde-nul koppeling. Mooiste is als je er dan ook een aardlekschakelaar achter zet (zo hoort het)

Alternatieven
- Aarde/nul koppeling verwijderen en er een zwevend net van maken
- Bovenstaande, maar dan isolatiebewaking toepassen (verplicht als het een bedrijfsvoertuig is waar buiten de bus gewerkt wordt, maar niet bij een camper)

1600VA (1300W) kan prima op een (goede) accu. Met een loodaccutje wordt dat wel een uitdaging tot onmogelijk, maar met de moderne lithiumaccu's is het geen probleem.

Ik heb meermalen mensen gehad die ook op inductie willen koken in de camper. Dat gaat anno 2025 prima met een stevige lithiumaccu en omvormer (meestal een Multiplus 3000)
De Multiplus 12/1600 is degene die ik eigenlijk het meest installeer. Dat gaat prima op een middensegment lithiumaccu.

Maar zoals Paulinha_B terecht aanhaalt: Dat zijn stevige stromen. Dan moet je wel met goed materiaal werken. Helaas gaat dat niet altijd goed, zeker bij zelfbouwers kom ik vaak tegen dat men zekeringen enz van Amazon haalt en die zijn eerder een risico dan veiligheid.. zeker in combinatie met te dunne kabels, Aliexpress kabelschoentjes, aluminium CCA kabeltjes van de lokale caraudiozaak enz.

Bedankt allemaal. Ik heb hem rechtstreeks op chassis aangesloten.

Op vrijdag 11 juli 2025 21:08:32 schreef DJSmiley:
- Bovenstaande, maar dan isolatiebewaking toepassen (verplicht als het een bedrijfsvoertuig is waar buiten de bus gewerkt wordt, maar niet bij een camper)

Da's interessante informatie. Ik heb ooit een 12/3000 overgenomen van iemand en uit zijn bedrijfsbus gehaald. Hier zat inderdaad iets van een 'ground-bewaking' in. Voorlopig heb ik echter nog geen nieuwe camper en de garage zonder netstroom-aansluiting draait op een 220W omvormertje (de 3000W was voor als ik daar ook wilde gaan klussen, garage heeft ook zonnepanelen en 500Ah aan accu's). Dus de omvormer, groundbewaking, DC-DC omvormer, etc. liggen allemaal nog niets te doen.

Die isolatiebewaking (meestal de TE-IMD2) vereist een zwevend net. Dus geen aarde/nul koppeling

bij de Phoenix omvormers is dat intern te doen dmv een draadbrugje, bij de multiplus moet je dat configureren. Dus als je geen isolatiebewaking toepast is het wel raadzaam om dat ter herstellen en een aardlek erachter te zetten.

Victron heeft een mooi document gemaakt omtrend veel aspecten (aarding maar ook andere dingen)
https://www.victronenergy.com/upload/documents/The_Wiring_Unlimited_bo…

De isolatiebewaker hoeft niet in een schuurtje. Die eis geld vanuit de NEN1010 alleen bij bedrijfsmatige toepassingen
https://shop.top.systems/fileuploader/download/download/?d=0&file=…

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (20%)]

Hi DJ. Ik heb de aardlekschakelaar geplaatst. Bedankt voor de tips.