om de zichtbaarheid van mijn fietshelm (zwart) te verbeteren, had ik van die helm ledstrips gekocht.
https://m.media-amazon.com/images/I/61TFjFotYWL._UF894,1000_QL80_.jpg

en daar zit ook een "3V driver" bij
https://ae01.alicdn.com/kf/S8caecb9f2c2e49ef87077fe3e7b7e40aK.jpg
https://www.bol.com/be/nl/p/helm-neon-verlichting-helm-motor-verlichti…

die driver werkt met 2AA batterijen, daar gaan we dus niet in de regen mee fietsen. achterop mijn helm zit ook een ledlampje (rood) en wou die ledstrips daar aan koppelen. die is herlaadbaar.
maar die ledstrips die werken volgens mijn multimeter op 85V AC. je hoort die driver ook fluiten als je die aanzet. die connectors zijn heel dun, niet waterdicht en dan ga je even 85V AC aan je hoofd hangen. zie ik niet zitten.

maar wat me vooral intreseert nu, is wat voor ledstrips dit zijn? je ziet geen oplichtende puntjes, het is egaal gloeiend licht. iemand een idee wat dit zijn, en of zoiets bestaat in gewoon 3V/5V variant.
denk dat deze gelijkaardig zijn van werking, ook met die 'blokjes' als voeding eraan
https://img1.tongtool.com/s/AyABJAEGyCACBxBByGACGDGEEDJIBJHBEFGzTZQY.jpg
"Neon luminous frequency luminescence line"

ik was eerder op zoek naar zoiets, verkopen ze in de action.
https://securityhyperstore.co.za/wp-content/uploads/2024/04/ZA-438-300x300-1.png

een elasticband met ledstrips in. maar die van de action vreten energie. ik hoef niet de straat te verlichten, maar gewoon verlichting rond de helm voor zichtbaarheid.
ik zou die helm ook dragen in de velomobiel en daar is zichtbaarheid van groot belang

Even een heel belangrijke waarschuwing:

ZORG ER VOOR DAT ER GÉÉN ROOD LICHT VAN VOREN TE ZIEN IS! OOK NIET EEN BEETJE! OOK NIET ALS JE EVEN OPZIJ KIJKT!
Wat je op de voorbeeldfoto ziet is echt uit den boze. Met dergelijk licht wordt het heel ambigu aan welke kant van die persoon je je bevindt. Is het nu de zijkant of de achterkant? Dat kan je in het donker niet goed zien...

Het is namelijk al eerder gebeurd dat een fietser rood licht aan de voorzijde had. Een goed bedoelende medeweggebruiker heeft zich toen recht "achter" (nu dus feitelijk voor) die fietser gepositioneerd en dat heeft tot een flink ongeluk geleid. Want alhoewel de medeweggebruiker rood licht zag wat normaal betekent dat je veilig er achter kan blijven rijden, reden de twee mensen in dit geval frontaal op elkaar in omdat de fietser dus rood aan de voorzijde droeg.
Ergens op youtube staat een videoreportage over dat specifieke ongeluk, maar het kan zomaar 10 jaar terug zijn dat ik die zag, dus die zal nu zo goed als onvindbaar zijn.

Maak je verder geen illusies wat zichtbaarheid betreft. Mensen zien zelfs complete trams over het hoofd in de stad.

Doe wat je niet laten kunt natuurlijk, zolang de veiligheid maar niet slechter wordt (zoals van knipperende of verblindende lampjes of de verkeerde kleuren licht op de verkeerde plek).

Dit is inderdaad EL (elektro luminescent) en dat is eerder 200V, maar je multimeter vormt een niet aardige belasting voor die driver.

Ik denk dat zulke ledstrips niet echt de veiligheid bevorderen...
Weggebruikers die in het donker plotseling vreemd gevormde verlichtingen door de lucht zien dansen schrikken er eerder van omdat ze zo snel niet begrijpen wat het is...
Ongewone dingen op ongewone plaatsen kan het brein niet echt snel verwerken...

(ze denken misschien dat Daft punk een optreden komt geven... ;) )

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/Daft_Punk_in_2013_2-_centered.jpg/330px-Daft_Punk_in_2013_2-_centered.jpg

Op vrijdag 18 juli 2025 10:24:01 schreef Arco:
Weggebruikers die in het donker plotseling vreemd gevormde verlichtingen door de lucht zien dansen schrikken er eerder van omdat ze zo snel niet begrijpen wat het is...
Ongewone dingen op ongewone platsen kan het brein niet echt snel verwerken...

(ze denken misschien dat Daft punk een optreden komt geven... ;) )

[afbeelding]

Of dat Bliep geland is :9

Op vrijdag 18 juli 2025 10:24:01 schreef Arco:

Precies!
Je kunt inderdaad beter goede verlichting (niet verblindend aub!) op je fiets hebben en gebruiken. Is trouwens een wettelijke verplichting, net zoals een reflector achter en reflecterende banden.
Als iemand je dan nóg niet ziet...

Aan de zijkant mag (een auto) oranje markeringslicht voeren, maar gelukkig doen ook maar weinig fabrikanten dat. Als je kort kijkt, denk je dat iemand richting aangeeft.

Ik zou het licht inderdaad zoveel mogelijk volgens verwachtingspatroon houden.

het probleem is dat fietspaden vaak achter een haag liggen.
en als je daar met je fiets rijd, is voor een zijstraat zowel de koplamp als het achterlicht NIET zichtbaar.

op mijn 2wieler zit er daarvoor rond het frame al een ledstrip gelijmt die zijdelings zichtbaar is.
aangezien ik nu ook een helm draag, lijkt het mij intressant dat die ook van de zijkant te zien is. zeker een ligfiets die 1meter hoog is en achter een 1meter hoge struik rijd, dan liever dat ze wel mijn helm nog op en neer zien dansen, dan helemaal niks.

ik wou een lichtgroene helm, maar die had geen vizier, en die met vizier zijn enkel in het zwart :-(

ik wou zo een elastiek rond de helm die vooraan wit licht geeft (zichtbaar licht, geen straatverlichting), aan de zijkant eventueel oranje, en achteraan rood.
rode lampjes om achteraan de helm te monteren bestaan met hopen. de rest niks.
nader ik dus een zijstraat, en ziet de auto mijn koplamp niet, rijd die mij gewoon omver. ik doe 11 000km/jaar, ik moet vaak in de remmen, zelf overdag bij zon nu.

de verlichting van mijn ligfiets brand altijd, ledstrips vooraan, koplamp vooraan, ledstrips achteraan en zijkant, achterlicht... en nog zien ze mij niet.
ik heb nu een 2de ligfiets, maar kan ze niet blijven volplakken met strips. dus wil eerder mezelf zichtbaar maken. dat helpt dan ook op de 2wieler
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN2269.JPG

Op vrijdag 18 juli 2025 09:20:37 schreef Ledlover:

Het is namelijk al eerder gebeurd dat een fietser rood licht aan de voorzijde had. Een goed bedoelende medeweggebruiker heeft zich toen recht "achter" (nu dus feitelijk voor) die fietser gepositioneerd en dat heeft tot een flink ongeluk geleid.

paar jaar geleden al gehad, daar reed een persoon altijd met een roodlicht vooraan op de fiets. die kwam mij altijd tegemoet aan een baantje naast de vaart, compleet zonder verlichting op die baan.
ik die 30-35km/h rijd, en de andere die aan 15-20 mijn richting uitkwam. door het rode dacht ik dat die fietser ook mijn richting uitreed, tot ik na 10sec zag dat die wel heeeeeeeeeeeeeel snel naderde. sindsdien wist ik het en reed ik ook aan kant als ik een rood licht zag

[Bericht gewijzigd door fcapri op (23%)]

Met een ligfiets is het een beetje een ander verhaal, dan zit je met al je zichtbare delen een flink stuk lager. Ik zou in dat geval kiezen niet voor verlichting op m'n helm, maar voor een oranje rondstralend lampje op een spriet zoals je wel ziet voor de vlaggetjes van kinderfietsen en aanhangertjes.
Je kan daar ook iets in en uitschuifbaars voor hebben (met een flinke vaart vangt zo'n spriet nog best veel wind dus die wil je alleen uitgeschoven hebben in het donker) zoals een elektrisch uitschuifbare auto-antenne.

Zorg in ieder geval dat het zoveel mogelijk aan het verwachtingspatroon voldoet, en zorg dat het niet verblindt m.a.w. ofwel diffuus met lage oppervlakte-lichtsterkte (a la smartphone-schermpje) ofwel fel/helder, maar met consistent richtpatroon dat zelfs bij een mede-ligfietser, niet een 1w ledlamp in z'n ogen straalt als die meer dan 25m verderop rijdt.

30 a 35 rijden en dan zo'n rode streep er op... dat is geen veiligheid maar wekt alleen maar verwarring en irritatie.
Kan je die bak van die fiets niet gewoon van een paar markeerlichten voorzien?
Dat lijkt mij veel duidelijker.
En neem dan hoe dan ook geen rood...

Al meerdere malen meegemaakt dat er iemand met zo'n geval aan komt vliegen in het donker op een fietspad en het nog maar net goed gaat.
30 a 35 is gewoon veel te snel! En dat geld ook voor elek fietsen en fatbike gevallen.

Hoorde laatst dat men erover denkt om een maximum snelheid op fietspaden in te stellen... (vanwege de vele ongelukken doordat men steeds sneller gaat)

Zelfs toegestane verlichtingen zijn soms wat ongelukkig.
Zo vind ik die 'meedenkende' bermlampen op een auto (in een bocht gaat die aan de buitenzijde uit) ook verwarrend en zelfs contra-productief.

30-35 op het jaagpad, waar je maar 30 mag rijden ;-).

bergaf wind achter loopt mijn snelheid richting 65-70km/h op. en dat is niet op motor, die is allang uitgevallen.
topsnelheid staat op net geen 80km/h, de mijne is ook van alu, weegt 55kg en is 34jaar oud. de nieuwere gaan veel sneller. 100km/h bergaf is haalbaar

die VM's pakken geen wind en maakt die enorm snel
niet ik: https://www.youtube.com/watch?v=T_g1BWrKljY
https://www.youtube.com/watch?v=8CtdujE8Jhg
https://www.youtube.com/watch?v=nIFpMrQ3CgQ
https://www.youtube.com/watch?v=ciKNBguhvrI

en voor mensen nu afkomen dat het 'onveilig' is. dit is een frontale aanrijding tegen een jeep, ik reed 35km/h, de jeep reed het fietspad op zonder kijken. polyester front volledig kapot, koplampen kapot, ook het alu plaatwerk bovenaan (aan die zonnepanelen) is een beetje accordeon geworden.

ik was ook 'zwaar' gewond. 2 sneetjes door met mijn stuur tegen het alu plaatwerk te kloppen

en mijn hoofd was door het dak gegaan, gelukkig is dat van zacht plastic. vandaar mijn optie op helm nu

en een auto die me zijdelings aanreed. werd de hele baan over gekatapulteerd
https://www.fordcapri.be/off/pics/fiets-ongeluk.jpg
https://www.fordcapri.be/off/pics/fiets2.jpg
https://www.fordcapri.be/off/pics/fiets3.jpg
t zijn best harde dingen, maar zichtbaarheid is crusiaal. zo glazend grijs was niet goed, is nu al fel oranje

Zo laag ben je gewoon erg slecht zichtbaar, en de meeste automobilisten verwachten geen laag bij de grondse raket en kijken dus ook niet uit naar een voetzoeker.
Laat staan een vrachtwagen, die kan je sowieso al slecht zien.

Iets in de hoogte in lijkt me nog niet zo'n slecht idee.

Hier raast ook zo'n 'oranje raket' rond, compleet met knipperende feestverlichting. Die moet net de andere kant op als ik, dus die kom ik 's morgens wel eens tegen.
Maar het minste beetje begroeing (of hoog berm gras, want dat laat men tegenwoordig voor de bijtjes staan) en het ding is ondanks de kleur en flipperkast verlichting geheel onzichtbaar voor het overige verkeer.

Ik vond het een slecht idee dat sinds 2001 fietsers van rechts weer voorrang hebben. (en ik fiets en 'auto' zelf ook regelmatig...)
Ik voel me hoogst ongemakkelijk als ik op de fiets van rechts kom en voorrang moet 'afdwingen' van een auto.

Een fiets is nu eenmaal een fragiel en relatief slecht zichtbaar bouwsel, van een auto verlies je altijd bij een botsing.

die vlagjes heb ik al vele van gehad. aan 70km/h bergaf vliegt die gewoon kapot.
zelf al zou de stok niet breken (heb ook al koperen buizen genomen, maar die geven niet mee als ik onder de slagboom rijd op het werk), dan scheur die stof ook gewoon kapot.
mijn helm verlichten, die steekt er het hoogste bovenuit. of een zwaailicht op mijn helm zou ook helpen (hector - urbanus)

als ze een fel oranje ding van 3meter lang en 1meter hoog niet zien, dan zien ze een vlagje van 15x15cm ook niet.
een lichtgevende stok die flexibel is, dat is misschien nog een optie

De afbeeldingen zijn dus EL-draad, ofwel elektroluminescente draad, of folie.

In draad is het een coaxiaal opgebouwde materie van geleiders, in folie is het een sandwich opgebouwde materie. Dit bestaat uit geleiders, deels voorzien van een fosforlaag en een gekleurde afdekking/sleeve.

El materie werkt op een hogere spanning met hogere frequentie. De voedingen zoals afgebeeld zijn vaak meegeleverd en stoppen er al mee als je te hard hoest, of het woord water noemt. Het is fragiele rommel.
Het effect van goede El-draad is echter wel mooi, vooral de lichtgroene versie komt in de buurt van neon.

Op vrijdag 18 juli 2025 13:37:37 schreef Sine:
[...]
Dan ben je gewoon levensmoe.

Tja,

Voorrangsregels zijn alleen zinvol als iedereen zich er aan houdt...

Als ik op de fiets van rechts kom heb ik er totaal geen vertrouwen in dat het autoverkeer me voor laat / heel laat... (zeker niet in Limburg ;) )
Als je als fietser stopt krijg je ook weer zo'n ongemakkelijke situatie...

Soms zie je wel grappige 'oplossingen': https://nl.aliexpress.com/item/32832012121.html
Twee lichtstrepen voor en achter je fiets op het wegdek geprojecteerd.

[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]

Op vrijdag 18 juli 2025 13:40:46 schreef fcapri:
die vlagjes heb ik al vele van gehad. aan 70km/h bergaf vliegt die gewoon kapot.

Met die snelheden in zo'n ding ben je ook levensmoe ;) Zeker op een fietspad, want daar verwacht men dat echt compleet niet.

Op vrijdag 18 juli 2025 13:52:22 schreef Arco:
[...]
Tja,

Voorrangsregels zijn alleen zinvol als iedereen zich er aan houdt...

Als ik op de fiets van rechts kom heb ik er totaal geen vertrouwen in dat het autoverkeer me voor laat / heel laat... (zeker niet in Limburg ;) )

Tja, er was hier ooit een fietster die wel even voorrang ging afdwingen van een vrachtwagen. Het laat zich raden hoe dat is afgelopen ...

Als ik een beetje twijfel ga ik me met een fiets echt niet ervoor drukken, dat is vragen om vetvlekken.

Op vrijdag 18 juli 2025 12:24:38 schreef revado:
30 a 35 rijden en dan zo'n rode streep er op... dat is geen veiligheid maar wekt alleen maar verwarring en irritatie.
Kan je die bak van die fiets niet gewoon van een paar markeerlichten voorzien?
Dat lijkt mij veel duidelijker.
En neem dan hoe dan ook geen rood...

Al meerdere malen meegemaakt dat er iemand met zo'n geval aan komt vliegen in het donker op een fietspad en het nog maar net goed gaat.
30 a 35 is gewoon veel te snel! En dat geld ook voor elek fietsen en fatbike gevallen.

Vind ik altijd een beetje een dooddoener. Je moet ook rekening houden met brommers die 45km/h gaan en auto's die nog veel sneller gaan. Je zult dus op een gegeven moment moeten leren omgaan met niet-benzinemotoraangedreven tweewielers die harder rijden dan 20 jaar geleden.
Ik fiets veel, en het is voor mij de enige manier om in de stad een beetje vlot van A naar B te komen zonder moddervet te worden. Ik heb geen tijd of motivatie om naar de sportschool te gaan, dus ik fiets, en met een opoefietstempootje blijf ik niet in conditie. Ik kan m'n motor pakken, maar wat is daar nu het verschil tussen? M'n motor heeft ook alleen maar heel standaard voor en achterlichtjes. Echter rijd ik op de motor wel een volle 50 waar dat mag, en op de fiets grofweg 20km/h minder.

Je moet uiteraard je snelheid aanpassen aan de situatie. In volle vaart op een kruispunt afrijden waar je geen vrij zicht hebt, is uiteraard oliedom. Dat geldt ongeacht de snelheid. Als je stil kan staan als iemand anders op het kruispunt je niet ziet, rijd je niet te hard. Ben je onvoldoende vaardig in hard remmen op een tweewieler zonder ABS, dan moet je dus langzamer rijden (ik kijk naar de lieden die geen rijbewijs hebben en die inschatting niet goed kunnen maken...)

Wat de toename in ongelukken betreft: het is natuurlijk een heel specifieke groep mensen die die brokken maakt. Aan de onderkant van de leeftijdsdistributie heb je kinderen die nog niet het verkeersinzicht hebben van een volwassene die vaak een rijbewijs heeft. En aan de bovenkant heb je de wat oudere mensen, die niet meer de reactiesnelheid en de fysieke capaciteiten hebben die ze vroeger als het goed is wel hadden.
De mensen die altijd al vlot gefietst hebben en een flink aantal jaren rijervaring, zullen echt niet meer brokken maken dan vroeger.
Ik zou het niet vreemd vinden om voor mensen onder de 18 die een elektrische fiets willen hebben, een beperkt bromfietscertificaat-achtig iets te hebben. Dat had je immers ook nodig voor de Spartamet, Solex enzovoorts. In ieder geval alle verkeersregels kennen, en even een zeer beperkt examen op het gebied van noodstops maken in volle vaart. Want helaas zijn er nog altijd mensen die denken dat je de voorrem niet aan moet raken omdat je dan voorover slaat, terwijl dat nu juist de rem is die 80-90% van al je remvermogen levert.
Niets heel ingrijpends of duurs, iedereen moet het kunnen betalen, maar wel gewoon íets om te zorgen dat de kinderen het meest basale - goed reageren op een noodstop - wel echt kunnen.

En wat mij betreft mag het ook toegestaan worden voor andere fietsers, om de telefoons uit de handen van mensen te meppen die onder het fietsen zitten te appen!

Op vrijdag 18 juli 2025 14:02:37 schreef Sine:
[...]
Met die snelheden in zo'n ding ben je ook levensmoe ;) Zeker op een fietspad, want daar verwacht men dat echt compleet niet.

tja, vroeger reed mijn kar op straat, was het een rijwiel en 'mocht' op het fietspad als die minder was dan 1meter breed en op voorwaarde dat je het aanwezige verkeer niet hinderd.

in 2019 hebben ze in belgie beslist dat alle 3/4wielers minder dan 1meter breed gelijkgesteld worden aan fietsen. ik MOET nu dus op het fietspad blijven, ook al knal ik aan 70km/h bergaf (vroeger deed ik dat op straat, autos rijden 70, ik ook, geen probleem). bovenstaande filmpjes van die VM aan 55km/h op de rijbaan is nu dus verboden, die MOET op het fietspad nu zo rijden.
mijn woon werk was 140km/dag, dan rijd ik wel door om op tijd thuis te geraken. ben b-paar jaar geleden verhuisd en doe nog 65km/dag. nog steeds 2uur onderweg dus rijd nog altijd stevig door (35-38 vlakke baan)

speedpedelecs die aan 45 rijden, mogen dan wel op straat.
nu is de wetgeving (denk 2022) weer aangepast dat ik ook op straat mag als de snelheid 50km/h of lager is.

alles wordt sneller, ebikes rijden 45, electrische scooters zijn ook heel compact nu en rijden 45, electrische motors zijn ook compacter en rijden harder, steps zijn ook gevaarlijk, die gaan ook tegen de 30 en zijn nog smaller. mijn fiets is beduidend groter dan een brommer.

ik heb een oude hoge velomobiel, de nieuwe zijn lager en smaller. als je een VM niet ziet, zie je een porsche cabrio ook niet
https://www.velomobil.no/bilder/porsche_boxter_s_velomobile_waw045.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

Die cabrio is al gauw 1,5x zo hoog, en langer.

Ik zou jouw velomobiel qua wetgeving gelijkwaardig schatten met een bromfiets of speedpedelec. Constructiesnelheid hoger dan 25km/u dus veiliger op de rijbaan.

Op vrijdag 18 juli 2025 14:18:14 schreef Ledlover:
[...]

en even een zeer beperkt examen op het gebied van noodstops maken in volle vaart. Want helaas zijn er nog altijd mensen die denken dat je de voorrem niet aan moet raken omdat je dan voorover slaat, terwijl dat nu juist de rem is die 80-90% van al je remvermogen levert.

Maar dan ook weer niet zo beperkt dat die mensen de voorrem in paniek gelijk vol inknijpen. Progressief remmen en achterrem erbij, anders kan je alsnog voorover of onderuit gaan.

Op vrijdag 18 juli 2025 16:57:33 schreef maartenbakker:

Ik zou jouw velomobiel qua wetgeving gelijkwaardig schatten met een bromfiets of speedpedelec. Constructiesnelheid hoger dan 25km/u dus veiliger op de rijbaan.

in 1993 won de alleweder de "365-dagen fiets" wedstrijd.
1 van de voorwaarden was 35km afleggen in 1 uur tijd. ze werden 32jaar geleden dus gebouwd om een gemiddelde snelheid van 35km/h te hebben.
de mijne is 1 van de allereerste handgebouwde prototypes uit 1991-1992.

daarna werden de eerste 500 in massa productie gemaakt in de fokker vliegtuig fabriek in NL

de oranje weegt 55-60kg, de grijze is een jongere van 1998 en weegt slecht 40kg. de oranje is gemaakt van vliegtuigaluminium en kan je niet indrukken, is precies staalplaat.
de grijze is zacht alu, kan je zo indrukken met de hand.

http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder2/640/photo_2024-07-02_21-59-45.jpg
is ook duidelijk te zien aan de randen in het instapgat, de oranje is dun, en nergens gedeukt, de grijze is krom langs alle kanten. met die grijze zou ik geen 50km/h durven rijden, boven de 35 word die nerveus en heeft de hele rijbaan nodig, die oranje is stabiel tot over de 60km/h (sneller begint die wel wat te slingeren maar kan je nog op een fietspad houden). mijn oranje is quasi ook al de helft met brommeronderdelen gebouwd omdat die ook veel zwaarder is en de vering op zijn donder krijgt. (acherbrug honda amigo, achterveren honda camino, achterwiel is nexus naaf met moto spaken en 16" brommer velg...)
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder2/640/photo_2024-07-02_22-00-00.jpg

voor die grijze moet ik ook nog een hoop verlichting uitdokteren, want die blijft grijs, en dus een pak minder zichtbaar op een grijze regendag. verlichting en reflectoren wordt alles bij deze

Op vrijdag 18 juli 2025 16:57:33 schreef maartenbakker:

[...]
Maar dan ook weer niet zo beperkt dat die mensen de voorrem in paniek gelijk vol inknijpen. Progressief remmen en achterrem erbij, anders kan je alsnog voorover of onderuit gaan.

Dat bedoel ik dus, dat snelle spul hoort niet op de fietspaden.
Als je ziet hoeveel ongelukken er met , vooral de snelle fietsen en fatbikes , gebeuren staat dat in geen enkele verhouding tot gewone fietsen.
Ook de oudjes met die elektrieke fietsen vallen regelmatig met gecompliceerde botbreuken tot gevolg.