Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Kan iemand me helpen met KiCad-bestanden voor het schemasymbool en de "footprint" van de vermogenstransistoren NJL3281/NJL1302? Ze zitten in een standaard TO-264 maar hebben twee extra pinnen voor een ingebouwde diode, die is bedoeld om de ruststroom in te stellen, met zeer goede thermische gelijkloop.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De TO-264-5 footprint zit in de standaard KiCAD libraries, maar ik kan het symbool niet direct vinden. Je zou er een 2-delig symbool van kunnen maken, met een transistor en een diode, die samen aan één footprint zitten. Ik weet dat dat kan in KiCAD, maar ik heb het nog nooit zelf gedaan.
Package_TO_SOT_THT / TO-264-5
En beschikbaar in drie varianten.
* Horizontal_TabDown
* Horizontal_TabUp
* Vertical
Modificeren is ook best gemakkelijk in KiCad, maar je moet er wel rekening mee houden dat je de standaard bibliotheken alleen kunt lezen. (Ze kunnen worden overschreven of verwijderd bij KiCad updates.)
Als je nog nooit met eigen bibliotheken in KiCad hebt gewerkt, is het sterk aan te raden de gebruiksaanwijzing te lezen. Globaal bestaat het proces uit:
- ... / Preferences / Manage footprint Libraries
- Creer daar een nieuwe bibliotheek. Je moet kiezen of hij alleen voor je project is, of voor al je projecten. (Later kun je dit nog veranderen met wat simpele stappen).
- Ga naar de footprint editor, en zoek daar naar een bestaande footprint. En dubbel klik er op om hem te laden in de editor.
- File / Save As, en dan goed opletten dat je de goede bibliotheek kiest in het menu.
Het kan ook met rechts klikken in de "boom" aan de linker kant en dan met copieren en plakken.
Als een footprint eenmaal in je eigen bibliotheek zit, is het moeilijkste al voorbij. Daarna kun je gemakkelijk wat pads toevoegen of andere zaken modificeren.
Ik heb er maar iets van gemaakt.
Check pin nummering. Van de pnp ontbreekt elk internet spoor. OnSemi niet duidelijk.
Dan is er nog weer de vraag waar stop je die files.
Gebruik symbol import misschien, maar dat kan permissions problemen geven, not writable als je geen administrator bent.
Op maandag 21 juli 2025 03:51:02 schreef Bart777:
Ik heb er maar iets van gemaakt.Check pin nummering. Van de pnp ontbreekt elk internet spoor. OnSemi niet duidelijk.
Dan is er nog weer de vraag waar stop je die files.
Gebruik symbol import misschien, maar dat kan permissions problemen geven, not writable als je geen administrator bent.
Zelfs dan, daarvoor kun je beter een eigen library maken, dan wordt hij bij een evt upgrade ook niet overschreven. De standaard libs aanpassen is eigenlijk "Not done".
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Heel erg bedankt, Bart! Ze zien er een beetje gek uit, maar werken precies zoals verwacht!
NB ik had reeds enkele eigen krabbels in een eigen bibliotheek, en daar heb ik ze aan toegevoegd. Eventjes gesukkeld met het openen en sluiten van haakjes maar nu werkt het zoals bedoeld.
Vreemd genoeg wil KiCad die bestanden vinden in de dir van versie 6.0 terwijl ik toch al een hele poos versie 7 draai. Met een softlink was ook dat opgelost:
karel@wiske:~/.local/share/kicad$ ls -al */symbols
6.0/symbols:
total 8
drwxrwxrwx 2 karel users 4096 Jul 18 15:13 .
drwxrwxrwx 10 karel users 4096 Nov 8 2022 ..
lrwxrwxrwx 1 karel users 39 Jul 18 15:13 karel_audio.kicad_sym -> ../../7.0/symbols/karel_audio.kicad_sym
7.0/symbols:
total 24
drwxrwxrwx 2 karel users 4096 Jul 21 10:24 .
drwxrwxrwx 10 karel users 4096 Aug 6 2023 ..
-rwxrwxrwx 1 karel users 3089 Jun 1 10:03 karel_audio.bak
-rwxrwxrwx 1 karel users 10209 Jul 21 10:09 karel_audio.kicad_sym
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (83%)]
Dan loop je een tikkeltje achter :
KiCad 9.0.3 Release
Mon, Jul 7, 2025
Vooral met routing werken de laatse updates vee; prettiger dan v7
[Bericht gewijzigd door Sine op (29%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Daar hebben we het al eens over gehad. Als het alleen inzake KiCad was dat ik achterloop, dan zou ik er heel goed voor staan.
Op maandag 21 juli 2025 12:23:01 schreef Paulinha_B:
Heel erg bedankt, Bart! Ze zien er een beetje gek uit, maar werken precies zoals verwacht!NB ik had reeds enkele eigen krabbels in een eigen bibliotheek, en daar heb ik ze aan toegevoegd. Eventjes gesukkeld met het openen en sluiten van haakjes maar nu werkt het zoals bedoeld.
Vreemd genoeg wil KiCad die bestanden vinden in de dir van versie 6.0 terwijl ik toch al een hele poos versie 7 draai. Met een softlink was ook dat opgelost:
karel@wiske:~/.local/share/kicad$ ls -al */symbols 6.0/symbols: total 8 drwxrwxrwx 2 karel users 4096 Jul 18 15:13 . drwxrwxrwx 10 karel users 4096 Nov 8 2022 .. lrwxrwxrwx 1 karel users 39 Jul 18 15:13 karel_audio.kicad_sym -> ../../7.0/symbols/karel_audio.kicad_sym 7.0/symbols: total 24 drwxrwxrwx 2 karel users 4096 Jul 21 10:24 . drwxrwxrwx 10 karel users 4096 Aug 6 2023 .. -rwxrwxrwx 1 karel users 3089 Jun 1 10:03 karel_audio.bak -rwxrwxrwx 1 karel users 10209 Jul 21 10:09 karel_audio.kicad_sym
Kan.... Kicad werk met environment variabelen .. als je die aanpast werkt t zoals het hoort.
Mocht je je ontwerp ooit delen ga je met softlinks de mist in.
https://forum.kicad.info/t/environment-variable-names-and-paths/30540
Paulinha_B
Honourable Member
Op maandag 21 juli 2025 12:56:53 schreef Sine:
Installeer 9 eens in een zandbak of op een andere doos, dan zie je het verschil.
Lig me toch niet op te jagen!! Ik kom wel eens tot versie 9 hoor, ook al zit jij dan misschien al op 12
Chi va piano va sano e va lontano!
Op maandag 21 juli 2025 14:28:49 schreef Paulinha_B:
[...]Lig me toch niet op te jagen!! Ik kom wel eens tot versie 9 hoor, ook al zit jij dan misschien al op 12
Chi va piano va sano e va lontano!
Het is niet alleen bug-fixing geweest, er is ook functionaliteit toegevoegd die het (Kicad) leven gemakkelijker maken.
Het automatisch aanpassen van de paden (waar je nu tegenaan gelopen bent
) is er een van.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (13%)]
Op maandag 21 juli 2025 14:28:49 schreef Paulinha_B:
[...]Lig me toch niet op te jagen!! Ik kom wel eens tot versie 9 hoor, ook al zit jij dan misschien al op 12
Er moet niks, maar er is nogal wat verbeterd in de laatste releases, dingen die het werken ermee een stuk soepeler maken.
Dat heeft niets met jagen te maken maar met (jezelf nodeloos) afremmen. Maar als je werkelijke doel 'piano' is (en niet per se het maken van een print) dan gaat dat prima lukken zo 
Paulinha_B
Honourable Member
Op zaterdag 19 juli 2025 17:35:41 schreef SparkyGSX:
De TO-264-5 footprint zit in de standaard KiCAD libraries, maar ik kan het symbool niet direct vinden. Je zou er een 2-delig symbool van kunnen maken, met een transistor en een diode, die samen aan één footprint zitten. Ik weet dat dat kan in KiCAD, maar ik heb het nog nooit zelf gedaan.
Dat is toch maar wat men doet met multiple opamps of logische poorten in een enkel IC? Bv. een quad-opamp valt uiteen in vier opamps plus de voeding. Hier zouden er slechts twee deelcomponenten zijn, een transistor en een diode. Ik zou me daar eens moeten mee bezighouden, maar ben al flink geholpen met het werk van @Bart777!
Paulinha_B
Honourable Member
Niet helemaal ernstig bedoeld, laat staan boosaardig, maar ik kan het niet laten:
er is nogal wat verbeterd in de laatste releases, dingen die het werken ermee een stuk soepeler maken.
klinkt net als een venter met stofzuigers of levensverzekeringen of een of andere religieuze toestand. 
Laat er uw nachtrust niet door bederven!
Haha, je doet het nu klinken alsof hij er een belang bij had, net als die stofzuigerventer, maar dat lijkt niet het geval. Ik draai ook nog op KiCAD 7, maar ik moet wel bekennen van eerder dat ze best vaak dingen toevoegen die het werken met de software makkelijker, en het resultaat mooier maken. Bovendien heb je de oude versie niet nodig om een oud bestand in te lezen, wat een betere ervaring is dan ik eerder met Altium had.
Een nieuwe versie installeren alleen om een symbool te tekenen is wel een onnodige hobbel om een ongerelateerde taak te doen, het aanpassen van een symbool of 'footprint' kon immers in alle versies wel. Het genereren van dergelijke afhankelijkheden doe ik ongemerkt nog wel, maar dat kan een hobbyproject op termijn volledig ontsporen omdat ik randzaken wil die ik eigenlijk niet interessant vind. Ik denk dat het verstandig is je hier inderdaad niet in te laten opjagen. 
Op maandag 21 juli 2025 18:13:14 schreef Paulinha_B:
[...]Dat is toch maar wat men doet met multiple opamps of logische poorten in een enkel IC? Bv. een quad-opamp valt uiteen in vier opamps plus de voeding. Hier zouden er slechts twee deelcomponenten zijn, een transistor en een diode. Ik zou me daar eens moeten mee bezighouden, maar ben al flink geholpen met het werk van @Bart777!
Dat kan ook. In de properties van je "Symbol" definieer je dat het component uit meerdere delen bestaat, en of deze delen "Interchangeable" zijn. Dat zijn ze hier niet, in een 74LS14 bijvoorbeeld wel. In dit geval bestaat het component uit 2 delen, igv een IC kun je een apart deel maken alleen voor de voedingsspanning bijvoorbeeld.
Vervolgens zul je zien dat de delen dan ook apart selekteerbaar worden, in dit geval, in de bovenbalk zie je "Unit A", je hebt hier ook een "Unit B". Als je dan gaat tekenen ben er zeker van dat je de volgende properties "UIT" zet (Common to all units in symbol), anders zou dat betekenen dat een lijntje, cirkeltje etc in ALLE units hoort, poets je dat weg zou het ook in alle units verdwijnen, dat wil je niet. :
Je kunt nu alle (aparte) units gaan tekenen, omdat het 1 component is weet Kicad dat het binnen 1 en de zelfde footprint hoort.
In dit geval heb ik in beide units de delen die er niet in hoorden weggepoetst.
Deze lib is gemaakt in V7, je kunt versies gewoon naast elkaar draaien, je kunt alleen niet meer terug (v7 openen in v8 of v9 gaat prima, maar andersom niet en je kunt ook niet meer terug) :
Op maandag 21 juli 2025 18:42:12 schreef Paulinha_B:
Niet helemaal ernstig bedoeld, laat staan boosaardig, maar ik kan het niet laten:[...] klinkt net als een venter met stofzuigers of levensverzekeringen of een of andere religieuze toestand.
Laat er uw nachtrust niet door bederven!
Ook de standaard libraries zijn geüpdatet en dat merk je wel. Scheelt veel tijd.
Update zelf is kwestie van minuten.
In de library preferences van KiCad kun je een pad instellen naar je eigen bibliotheken. Als je een zelfgemaakte bibliotheek gebruikt, zoals de 7 of 6versie-library, is het handig om een universele mapnaam te kiezen voor je bibliotheken. Soms staan er KiCad-versienummers in de mapnaam, maar je kunt deze hernoemen naar een vaste, neutrale naam.
Als je dit nu nog niet wilt doen, kun je later bij een update of upgrade alsnog in de library preferences je eigen universele bibliotheekpad instellen. Een andere optie is om een variabele aan te maken die naar je hoofdmap verwijst, met daarin submappen voor elk type library, zoals symbolen, footprints of 3D-modellen.
Voorbeeld - Je kunt dus een omgevingsvariabele (bijv. `$MY_KICAD_LIBS`) instellen die naar je hoofdmap wijst.
Maak de hoofdmap en sub folders. Daarna kun je voor elk type library (symbolen, footprints, 3D-modellen) een submap maken, zoals:
- `$MY_KICAD_LIBS/symbols`
- `$MY_KICAD_LIBS/footprints`
- `$MY_KICAD_LIBS/3D_models`
Kopieer dan je eigen onderdelen naar de betreffende mappen.
Dit maakt het beheer eenvoudiger, omdat je bij updates niet steeds paden hoeft aan te passen. Wel even checken. Het houdt je bibliotheken overzichtelijk en werkt op elk besturingssysteem als je variabelen gebruikt. Zelf werk ik met MacOS.
Scheelt een hoop tijd uiteindelijk en kan je vroeger aan je nachtrust beginnen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op maandag 21 juli 2025 11:40:06 schreef bprosman:
De standaard libs aanpassen is eigenlijk "Not done".
Oh, ik dacht dat het wel kon op voorwaarde dat je netjes in je eigen fork een nieuwe branch maakt per wijziging, zorgt dat je je aan de KLC houdt, en een pull-request doet

Op zondag 27 juli 2025 14:29:47 schreef Lucky Luke:
[...]
Oh, ik dacht dat het wel kon op voorwaarde dat je netjes in je eigen fork een nieuwe branch maakt per wijziging, zorgt dat je je aan de KLC houdt, en een pull-request doet![]()
![]()
Aan het niveau van de vragen over Kicad hier te zien denk ik niet dat je die kant op moet gaan 
Op zondag 27 juli 2025 14:29:47 schreef Lucky Luke:
[...]
Oh, ik dacht dat het wel kon op voorwaarde dat je netjes in je eigen fork een nieuwe branch maakt per wijziging, zorgt dat je je aan de KLC houdt, en een pull-request doet![]()
![]()
Dan zou ik het in een eigen pers. github repo zetten, los van kicad.
Tuurlijk kan je ook iets nieuws aanbrengen maar dan is het in principe de bedoeling voor iedereen en zal pas beschikbaar zijn door een door hen gecompileerde versie.
Is voor persoonlijk gebruik omslachtig lijkt me. Oke, eigenlijk doe ik het ook maar naar een eigen repo om met markup een beschrijving te hebben.