Dag iedereen,

Een hele tijd geleden heb ik onderstaande krimptang gekocht voor JST en Dupont connectoren (althans, dat stond er in de omschrijving).

JST connectoren krimpen lukt prima, maar een Dupont connector fatsoenlijk ermee krimpen lukt me niet. Ofwel komen de connectoren er gebogen uit, ofwel komen ze er fatsoenlijk uit maar is de krimp niet voldoende en krijg ik de connector niet in de behuizing. Ik vermoed dan ook dat dit niet de juiste tang is voor Dupont connectoren.

Op YouTube heb ik een aantal video's bekeken hoe mensen tonen hoe je zo'n connector moet krimpen, en online heb ik wat verschillende tangen bekeken, maar nu zie ik helemaal door het bos de bomen niet meer. Ik lees vaak dat je een SN-025 nodig hebt, maar ondertussen twijfel ik aan zowat alle tangen...

Dus wou ik het hier maar even vragen: welke tang gebruiken jullie om Dupont connectors te krimpen?

Alvast bedankt voor de suggesties!

Marlon

Op zondag 20 juli 2025 22:27:48 schreef Marlon:
Dag iedereen,

Een hele tijd geleden heb ik onderstaande krimptang gekocht voor JST en Dupont connectoren (althans, dat stond er in de omschrijving).

[bijlage]

JST connectoren krimpen lukt prima, maar een Dupont connector fatsoenlijk ermee krimpen lukt me niet. Ofwel komen de connectoren er gebogen uit, ofwel komen ze er fatsoenlijk uit maar is de krimp niet voldoende en krijg ik de connector niet in de behuizing. Ik vermoed dan ook dat dit niet de juiste tang is voor Dupont connectoren.

Op YouTube heb ik een aantal video's bekeken hoe mensen tonen hoe je zo'n connector moet krimpen, en online heb ik wat verschillende tangen bekeken, maar nu zie ik helemaal door het bos de bomen niet meer. Ik lees vaak dat je een SN-025 nodig hebt, maar ondertussen twijfel ik aan zowat alle tangen...

Dus wou ik het hier maar even vragen: welke tang gebruiken jullie om Dupont connectors te krimpen?

Alvast bedankt voor de suggesties!

Marlon

Ik gebruik deze. Je moet wel in twee stappen knijpen, maar je hebt alle controle. De tang die jij toont heb ik ook, maar daar kan ik niet mee overweg. Het komt vaak voor dat je de draad er niet ver genoeg in steekt.

De hele begin post quoten......?  Beetje zinloze topic verlenging/vulling _/-\o_

https://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys

[Bericht gewijzigd door vergeten op (24%)]

Op zondag 20 juli 2025 22:49:17 schreef douwebakker:
[...]
Ik gebruik deze. Je moet wel in twee stappen knijpen, maar je hebt alle controle. De tang die jij toont heb ik ook, maar daar kan ik niet mee overweg. Het komt vaak voor dat je de draad er niet ver genoeg in steekt.

Bedankt voor de suggestie douwebakker, 'k ga eens rondkijken en er één bestellen om te proberen hoe dat lukt.

Toeval wil dat ik gisteren nog een hoop Dupont connectors moest krimpen, dus heb ik het nogmaals geprobeerd met de SN-01BM op de foto... en door het op een andere manier te doen lukt het me nu plots wél.

Voorheen stak ik de kabeltjes wellicht te diep in de connector, en gebruikte ik de tweede bek voor de krimp (blind YouTube gevolgd |:( ).

Als ik het als volgt doe, lukt het prima:

• strip het kabeltje max. 2mm
  • plaats de connector in de eerste bek van de krimptang met het einde van de connector gelijk met de bek
  • knijp de tang 2 clicks dicht
  • plaats nu het kabeltje in de connector - je voelt nu als je het kabeltje er in duwt de rand van de bek tegen de isolatie van het kabeltje
  • knijp de tang dicht

Niet alleen zit het eerste deel van de connector nu mooi rond de isolatie, en het tweede deel mooi rond het gestripte deel van de kabel, de connector is nu niet meer vervormd en laat zich makkelijk in de behuizing duwen.

'k Dacht het hier toch maar even te posten, wie weet helpt het iemand ook een "mastercrimper" te worden :)

Marlon

Het is ook een kwestie van oefening. Zelf kan ik het ook niet altijd goed zien. Doe het altijd met mijn hoofdloep op. Morgen ga ik het ook een keer proberen op jou manier .

Ik doe het ook op die manier. Het is inderdaad belangrijk dat de connector precies goed ligt. Het is ook belangrijk dat die niet gedraaid ligt.
Het draad strip ik wel wat langer maar misschien heb ik een ander type pin want de ene dupont is niet de andere heb ik gemerkt.