Kenwood r1000 en zelfs nog een Kenwood r300.

Oude ontvangers,mwah,wat is oud? De oudste die ik heb is de RCA CR-88-B uit 1946 of wat later.
En de JRC NRD-535 die is gemaakt vanaf 1991 tot 1998.
https://www.rigpix.com/rca/cr88a.htm

https://www.rigpix.com/jrc/jrc_nrd535.htm

Niet in gebruik, maar,

DX160
Ergens nog een wereldontvanger uit de jaren '70
Becker buizenradio uit de jaren '50
19set uit WO2 (met Russische teksten)

En vast nog wel wat oude meuk als consumenten buizenontvangers en zo.

Maar luisteren doe ik er zelden tegenwoordig.

Hallo M50C allemaal,
Ik luister best veel nog, maar veelal via de SDR Twente.
Ik wil nu ff niet in de schuur vanwege die warmte
maar bij redelijke temperatuur luister ik ook op de K. R1000 en soms ook met de K. TS-480SAT.
Het draadje speciaal voor MG hangt nu niet meer,
Kzit te twijfelen of ik hem nog terug hangt.

VrGr Rob

Deze wereldontvanger gebruik ik sinds 2003, na een test door RNW als beste ontvanger. Heeft de halve wereld gezien. Nu vaak voor vakanties, en zeker in GB, waar nog veel regionale MG zenders nog uitzenden:

Werkt feilloos, het draagtasje met schuimrubber is eerder vervallen dan de radio. Wel wat mods aan gedaan, kan nu icm NiMH batterijen gebruikt worden en het scherm blijft wat langer oplichten.
Veel aansluitingen, ook voor een actieve antenne (actieve schakelaar, om de AN-LP1 in te schakelen), en een vaste line-out uitgang.

Hier wordt ook een oudje gebruikt,De Plessey PR155.Toestel is een drievoudige conversie ontvanger
van het Wadley principe. Nieuwprijs in '69 was fl 25000, .Bereik van 15kHz tot 30,1 MHz.
Gevoeligheid 0,5 µV. Bandbreedtes van 150 Hz tot 12,5 kHz.
Neemt wel wat plaats in de shack weg,Heeft hier al tientallen jaren probleemloos gewerkt.
Werden in '88 voor vijf procent van de nw prijs verkocht.
Zie voor de prachtige opbouw en foto 's vanaf Google.

Op donderdag 24 juli 2025 09:05:47 schreef keebrev:
Deze wereldontvanger gebruik ik sinds 2003, na een test door RNW als beste ontvanger. Heeft de halve wereld gezien. Nu vaak voor vakanties, en zeker in GB, waar nog veel regionale MG zenders nog uitzenden:

[bijlage]

Werkt feilloos, het draagtasje met schuimrubber is eerder vervallen dan de radio. Wel wat mods aan gedaan, kan nu icm NiMH batterijen gebruikt worden en het scherm blijft wat langer oplichten.
Veel aansluitingen, ook voor een actieve antenne (actieve schakelaar, om de AN-LP1 in te schakelen), en een vaste line-out uitgang.

Ik heb dezelfde. Ik voed hem vanuit 12V uit de huis-accu's (zit een spanningregelaar tussen om 6V te maken.)
Hij kan ook LSB en USB aan.

De Plessey PR155.Toestel is een drievoudige conversie ontvanger
van het Wadley principe.

De Wadley-loop werd toch ook gebruikt in de Racal 17? Daar ken ik het tenminste van. Heb helaas geen Racal. Die Racal's kostten destijds nieuw ook een klein vermogen - alleen betaalbaar voor overheidsdiensten (ambassades en defensie).

Hier wel een Kenwood R2000 staan (incl. interne VHF-converter) als main receiver, met een zelfbouw PA0RDT mini-whip antenne. Maanden geleden dat het apparaat nog eens is aangezet.... Oftewel, luister nauwelijks nog. Maar als ik nog eens ronddraai dan luister ik meestal ook eventjes op het stukje AM-band net boven de 1600 kHz - soms wel leuk, maar is meestal toch niet helemaal mijn soort muziek ;)

Als ik daar in de buurt luister,hoor ik veel religieuze zenders die de grootst mogelijke onzin over verdoemenis(denk ik, want ik versta het niet,)verkondigen.Zo jammer dat PCH er niet meer is met de trafficlist.

Op woensdag 13 augustus 2025 19:51:07 schreef Batavia:
Hier wordt ook een oudje gebruikt,De Plessey PR155.Toestel is een drievoudige conversie ontvanger
van het Wadley principe. Nieuwprijs in '69 was fl 25000, .Bereik van 15kHz tot 30,1 MHz.
Gevoeligheid 0,5 µV. Bandbreedtes van 150 Hz tot 12,5 kHz.
Neemt wel wat plaats in de shack weg,Heeft hier al tientallen jaren probleemloos gewerkt.
Werden in '88 voor vijf procent van de nw prijs verkocht.
Zie voor de prachtige opbouw en foto 's vanaf Google.

Zeer goede ontvanger maar je moet er geen storing in/aan krijgen want repareren schijnt een drama te zijn.... Zie/lees plaatje 1 & 2 (Bron 'Het Ontvanger Werkboek' Rinus Jansen - Kent Electronics - 2003)

https://www.radiomuseum.co.uk/PR155.html

Bedankt voor het plaatsen van de foto's.
Gebruik 'm meest voor het luisteren op de amateurbanden.
Heb een keer de ingangstor van de voorversterkermodule opgeblazen omdat tijdens
zenden de antenne niet afgekoppeld was. De GM 378 overleefde dit niet,had ze in voorraad!
Kan ook vervangen worden door een AF 239. Voedinspanning kan op de trafo omgezet worden
in stapjes van vijf Volt tussen 100 en125 en 200 en 250 Volt.
Het mooie is, dat ze door dit systeem,na opwarmen,totaal geen frequentiedrift kennen.
-An3s

Op donderdag 14 augustus 2025 13:11:58 schreef Hubie:
[bijlage][...]

Zeer goede ontvanger maar je moet er geen storing in/aan krijgen want repareren schijnt een drama te zijn.... Zie/lees plaatje 1 & 2 (Bron 'Het Ontvanger Werkboek' Rinus Jansen - Kent Electronics - 2003)

https://www.radiomuseum.co.uk/PR155.html

Zijn die ontvanger boeken van Rinus Jansen ooit gescand/ergens te downloaden?

Ik denk het wel maar ik weet niet waar dat te downloaden is.

Edit\Het inscannen lijkt mij geen probleem want na een paar keer bladeren vallen die boeken uit elkaar en is het een losbladig systeem geworden :)

Barlow XCR-30,ook deze ontvanger welke met het Wadley-systeem is uitgerust,
is een portable ontvanger die geen frequentiedrift kent.
Heb deze ook al jaren in m'n bezit en is makkelijk in het gebruik.
Heeft wat beperkter ontvangstbereik n.l van 0,5 tot 30,1 MHz.
Ontvangt op een spietantenne omdat ie in een geheel metalen
kast is gebouwd.

Tandy - Realistic ,maakte ook een (betaalbare) RX met de Wadley Loop.

https://www.rigpix.com/rs-realistic/realistic_dx302.htm

Ook Yaesu heeft ontvangers,o.a de FRG7 en -7000 met dit systeem gemaakt.
Jullie hebben het steeds over Wadley -Loop,maar dat is het beslist niet.
Wadley gebruikt een systeem waarin de oscillatordrift op een andere wijze
teniet wordt gedaan.

Op vrijdag 15 augustus 2025 14:51:33 schreef Hubie:
Tandy - Realistic ,maakte ook een (betaalbare) RX met de Wadley Loop.[bijlage]
https://www.rigpix.com/rs-realistic/realistic_dx302.htm

Eigenlijk is dat een Sommerkamp, oftewel een Yaesu.

Op vrijdag 15 augustus 2025 15:35:28 schreef Batavia:
Ook Yaesu heeft ontvangers,o.a de FRG7 en -7000 met dit systeem gemaakt.
Jullie hebben het steeds over Wadley -Loop,maar dat is het beslist niet.
Wadley gebruikt een systeem waarin de oscillatordrift op een andere wijze
teniet wordt gedaan.

Vertel...

Met een loop, of in gewoon Hollands , lus moet de schakeling een terugkoppeling hebben.
Dat is bij de Wadley schakeling niet het geval.
Bekijk van de verschillende merken de schema's maar eens.
An3s

Een loop/lus zoals met een PLL is het idd niet nee.

Technisch gesproken juist, er is geen gesloten lus met feedback. Maar het wordt al decennia lang 'Wadley loop' genoemd, en men weet direct wat bedoeld wordt.

Zich accuraat uitdrukken beschouw ik als belangrijk maar ik ga ook weer niet Roomscher dan de paus zijn en bestaande begrippen eenzijdig herdefiniëren....

Oscillator drift onderdrukking schakeling dan maar. :)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wadley_loop

[Bericht gewijzigd door Hubie op (34%)]

Op https://www.radioblvd.com/racal_ra17_receiver.htm lees ik een uitleg van de Wadley Loop, die weer komt uit het boek van Rinus Jansen.

Rinus Jansen gives the best detailed explanation and shows a better mathematical example of the Wadley Loop function. This excerpt is from his "The Racal Handbook" and is quoted next. My additions are in italics for clarification, I hope.

"Let's assume we want to receive a signal of 12Mhz.

This 12Mhz goes through the two low-pass filters and the RF amplifier and arrives at Mixer 1. The Mhz VFO (VFO-1) is tuned to 12Mhz thus resulting in an output of 52.5Mhz.

The output to the 1st IF is 52.5 - 12Mhz = 40.5Mhz; this signal can pass through the 40Mhz filter which is, as previously said, 650khz wide (this is actually referenced as +/- 650kc, so that's 1.3mc wide total and is shown as 40.65mc to 39.35mc 1st IF.)

First we take a look at what happens at the 37.5Mhz side:

The Mhz VFO signal of 52.5Mhz arrives at Mixer 4 together with the 15th harmonic of the 1Mhz oscillator. These signals are mixed and we get 52.5 - 15 = 37.5Mhz. (15th harmonic because HAR GEN out is 3.0mc at 0 on MC dial, add 3.0mc so at 12mc on dial HAR GEN out = 15.0mc)

The received 12Mhz signal (which has been translated to 40.5Mhz in the meantime) is mixed with the 37.5Mhz signal at Mixer 2 and becomes 3Mhz. The khz VFO (VFO-2) is tuned to 0, giving an output of 3.1Mhz. These two signals are mixed in Mixer 3, resulting in the final IF of 100kHz.

Zelf luister ik lange- en middengolf op een R-101, de ontvanger van het AN/ARN-6 radiokompas. Af en toe wil ik 's-avonds nog wel eens proberen wat NDB's te ontvangen. In NL zijn ze weg (behalve Maastricht NW op 373kHz) uit Belgie ontvang ik (MAK, ONW) evenals Bottrop (BOT) in Duitsland, één keer een baken uit Oostenrijk gehoord (Graz)

Beschrijving door Foreman in de RB van de Barlow-Wadley ontvanger, altijd leuk om te herlezen.

https://drive.google.com/file/d/1a3sOTM6Yth3hvPMqmaKIOKNQV8CO41ze/view pag 57