In mijn groepenkast wil ik graag een extra groep maken tbv een stopcontact voor een hybride auto (1 fase, max 10A). Ik heb inmiddels het stopcontact op de muur zitten en er een 5x4mm YMvK onder de dakpannen naar toe gelegd. Als laatste wil ik graag een extra groep hiervoor in de meterkast plaatsen.
Ik zou de extra B16 automaat willen plaatsen rechts naast automaat op de 3de foto. Deze groep is van de zonnepanelen en dan kan de opgewekte stroom mooi op dezelfde fase de auto in.
Ik zou onderkant van de automaat willen doorlussen met 6mm2 flexibele draad die ik nog moet halen, maar ik zou verwachten dat een krimphuls een een flexible kabel samen geen lekker contact maken, klopt dit ? Of mag dit gewoon ? Iets verder boven in mijn kast (foto1) zit dit namelijk wel zo.
Hoe maak ik dit het veiligst ? Krimpsokken er overal af en dan 2 flexibele draden onder 1 klem zetten zoals in de rest van de kast ?
Ik heb zelf geen krimptang, dus een veilige oplossing waarvoor deze niet nodig is heeft de vookeur.
benleentje
Golden Member
maar ik zou verwachten dat een krimphuls een een flexible kabel samen geen lekker contact maken, klopt dit ?
Dat hangt van de klem zelf af. Ik zie bij de automaten steeds 2 gaten en dan mogen er daar ook 2 draden in, in elk gat 1 dus. Zelfs als deze niet van gelijke dia meter . De klemplaat in de klem kan scheef trekken zodat die ook op ongelijke diameter klemt.
Automaten met kooiklemmen daar kunnen ook 2 draden in.
Wel altijd even na het monteren van de draden in een klem kijken of ze ook goed vast zitten. Dit doe je door even aan te trekken.
Als het niet nodig is zou die adereindhulzen zo als ze heten lekker laten zitten. Het werkt zoveel makkelijker met die adereindhulzen dat ik niet snap dat sommige monteurs ze niet gebruiken. Maar omdat voor eenmalig gebruik zo een tang vrij duur is ben je niet verplicht om ze te gebruiken. Dat laatste sowieso niet want het mag ook zonder. Maar als je heel veel draden monteert is met adereindhulzen werken echt veel makkelijker, geen losse draadjes die uit de klem schieten.
PS nog wel een opmerking over 2 draden in klem, als het niet past dan past het niet en niet de helft van de dunne draadjes wegknippen. Er zijn dan ook aansluitblokken te koop waar de 2 draden wel inpassen.
Hieronder een voorbeeld van zo een aansluitblok.
https://www.elektramat.nl/eaton-aftakblok-universeel-2x10/?channable=0…
Bedankt voor de snelle reactie. Ik haal even 2 van die klemmetjes, dan weet ik zeker dat alles goed zit.
Ik denk dat op de aardlekschakelaar idd 2 kabels passen, maar op de automaat ben ik er niet zeker van.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die zonnepanelen aardlekautomaat, heeft geen aardlek ervoor zitten. ook zijn er 2 aderhulzen in de bestaande aardlek gefrot, ipv een dubbele huls erop te knijpen. typisch PV boer makelij. je voeding voor het wcd dient wel een aardlek te hebben. ik zou zeggen dat je een haco nodig hebt van hager. echter zit de kast wat vol. kun je geen 2 groepen samen zetten en de leeg gekomen groep dan gebruiken voor de auto?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Raar eigenlijk. Een extra groep 10A maximaal en een kabel van 5x4 qmm.
Of heb ik niet goed gelezen?
Dan zijn we met twee, ik vond het ook gelijk raar. Wellicht is er gedacht aan mogelijke toekomstige uitbreidingen.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (34%)]
De kabel leggen was een klusje, mochten we een volledig electrische auto willen gaan rijden, dan ligt de kabel er al voor 3x16A of eventueel iets meer. Het was nu weinig extra moeite.
Ik verkijk me idd op welke kant de aardlek uitschakelt, bedankt voor de opmerkzame blik testman.
[Bericht gewijzigd door MarEle op (30%)]
Op vrijdag 25 juli 2025 19:46:49 schreef MarEle:
[..] (1 fase, max 10A). I[..]
Dikke kans dat je een groep hebt met weinig (maximale) belasting dan kun je het daar bij prikken.
Op vrijdag 25 juli 2025 19:46:49 schreef MarEle:
.... (1 fase, max 10A). Ik heb inmiddels het stopcontact op de muur zitten en er een 5x4mm YMvK onder de dakpannen naar toe gelegd. ....
Ben ik nou de enige dit dit een rare zin vindt?
Je gaat dus met 2.3 kW laden voor een auto. Ooit komt die wel vol, maar zelfs voor een kleine EV ben je ca 20 uur bezig.
Dan de kabel:
.1 4 aders, terwijl 1 fase er maar 3 heeft
.2 4 mm2, terwijl je aan 1.5 al genoeg zou hebben met 10 A, ik zou zelf 2.5 genomen hebben.
Maar misschien had TS dit liggen
Al verklaard door TS..
Echter de kabel tussen de dakpannen leggen is echt een no go.
Dakpannen zitten vast op gort droge houten panlatten. Dakpannen bewegen in de wind en warmte iets of wat. Je kabel schuurt door en met beetje pech fikt je hele huis af...
Laadvoorziening van een EV moet een eigen aardlekschakelaar hebben... Die 2 draden (1 eentje met adereindhuls) in de aardlekschakelaar mag zo niet bij elkaar. Je kan een dubbel adereindhuls gebruiken of aftakblokjes (breed model pakken)
@testman
die zonnepanelen aardlekautomaat, heeft geen aardlek ervoor zitten.
Dat hoeft toch ook niet?
En voor de EV ook een aardlekautomaat nemen, dan zit de kast vol.
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (99%)]
Op zaterdag 26 juli 2025 03:30:08 schreef High met Henk:
[...]
Ben ik nou de enige dit dit een rare zin vindt?Je gaat dus met 2.3 kW laden voor een auto. Ooit komt die wel vol, maar zelfs voor een kleine EV ben je ca 20 uur bezig.
Het is een hybride ford kuga, als hij helemaal leeg is, ongeveer 6 uur. Dan heeft ie ongeveer 50km rijbereik, voldoende voor op en neer naar het werk. Als het verder is dan schakelt de verbrandingsmotor bij.
[...]
Echter de kabel tussen de dakpannen leggen is echt een no go.
Dakpannen zitten vast op gort droge houten panlatten. Dakpannen bewegen in de wind en warmte iets of wat. Je kabel schuurt door en met beetje pech fikt je hele huis af...
De kabel van mijn zonnepanelen is net zo onder de pannen gelegd. Ik zal over een jaartje of zo nog eens de pannen omhoog schuiven om te kijken hoe de kabel er bij ligt.
We noemen dat hier zonnepaneel cowboys..
De grootste oorzaak van PV branden...
Edit, idd 14, 4 kWh accu, als je daar 60 km op red, vindt ik dat echt wel knap!!
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (35%)]
echt wel knap!!
Dat valt toch wel mee? Dat komt neer op 24 kWh per 100 km.
Mijn Ioniq5 doet tussen 16 en 20 kWh per 100 km (zomer/winter) op de snelweg. Korte ritten zijn zuiniger (niet onzuiniger, zoals bij benzine), blijkbaar gewoon door de lagere gemiddelde snelheid.
Je kabel schuurt door en met beetje pech fikt je hele huis af...
Dan moet het nogal te keer gaan wil een YMvK doorschuren.
Op zaterdag 26 juli 2025 13:35:36 schreef High met Henk:
Beweging x frictie x tijd is een factor
Als het geen AS is kan het hard gaan..
Als je een kabel onder pannen legt kan dat prima zonder dat een pan de kabel raakt bij veel pannen mits je in het midden tussen de panlatten blijft is er niet aan de hand. Ook als de panlatten voldoende dik zijn kun je de kabel tegen de onderkant van de panlat vast maken. De pannen hangen aan de bovenzijde met de nokje over de panlat.
En voor de paranoia kun je het ook nog in buisleggen 19mm
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 26 juli 2025 10:00:09 schreef Peter112:
@testman
[...]
Dat hoeft toch ook niet?En voor de EV ook een aardlekautomaat nemen, dan zit de kast vol.
niet voor de alamat van de PV nee, maar als je daar een gewone automaat opzet heb je geen aardlek voor de autolader doelde ik op.
onder de dakpannen kun je zo een kabel leggen. tijd terug nog gedaan 4 lengten 19mm buis en 3x 2,5 ymvk er onderdoor. ik had geluk kon de buis er zo ineens onderdoor steken. anders ladder verzetten en pannen tussenin losmaken.
Ik heb een aardlek automaat geplaatst met de aansluitblokjes.
De twee ongebruikte draden (zwart en grijs) heb ik nu nog los in de kast liggen, vind ik niet erg netjes, maar (kort) afknippen is weer onhandig als ik naar 3 fasen toe wil. Zijn daar nog goede ideeen voor ?
De bruine en blauwe kabels voor het doorverbinden van de 2 aardlekautomaten raken elkaar. Welliswaar op de isolatie, maar kan dit nog problemen geven ? De kabels zijn vrij stug, dus lastig om dat uit elkaar te krijgen.
Geen probleem dat de draden elkaar raken, de isolatie is daarop berekend. In een kabel of buis liggen de draden ook over een grote lengte tegen elkaar aan.
Op zaterdag 26 juli 2025 19:22:22 schreef Peter112:
De twee losse draden het eind isoleren met tape of een wago lasdop erop.
Die lasdoppen moeten officieel wel vast zitten in een (rail) klemmetje.